Stasbil, arbeidsjern, rånebil og samleobjekt. Disse fire betegnelsene kan på sett og vis oppsummere Volvo Amazon-historien på fem sekunder.

Men ettersom den svenske folkebilen har ett aldri så lite jubileum i år, hadde vi tenkt å bruke litt mere tid denne gangen.

Det er nemlig nå 60 år siden Volvo lanserte sin svært viktige modell. En modell som videreførte arven som solid og driftssikker fra forgjengeren Volvo PV, og som bygget videre på dette, men også videreforedlet tradisjonene og på mange måter la grunnlaget for flere av de verdiene Volvo fortsatt står for. Ikke minst når det gjelder sikkerhet.

Men det begynte ikke helt smertefritt. Snarere tvert i mot. Ting gikk litt på tverke.

Trøbbel og trøbbel ...

De første årene var Amazon 4-dørs 2og ofte to-farget. 
De første årene var Amazon 4-dørs 2og ofte to-farget. 

Allerede etter 250 produserte biler måtte man stoppe produksjonen og ta en pause. Den lange girstanga skranglet, siderutene seg ned av seg selv og karosseriet var ikke tett, slik at vann lett trengte inn. Dessuten viste det seg snart at bilene rustet ganske så friskt også.

Dessuten var det også trøbbel knyttet til Amazon-navnet. Det var den tyske mopedprodusenten Kreidler som mente å ha rettighetene på. De brukte navnet på en moped de lanserte samme år.

Det hele endte med at "Amazon" ble det nordiske navnet, mens bilene som ble eksportert til andre markeder fikk tallbetegnelser som 121,122S, 123 GT etc.

Volvo fikk etter hvert kontroll på både navn og produksjonskvaliteten og bilen ble raskt populær. Ikke som bil for hvermansen her hjemme. Til det var den for stor, dyr og eksklusiv. Dessuten måtte man ha kjøpetillatelse for i det hele tatt å få kjøpt bil i Norge på den tiden (før 1961), og den satt ofte «langt inne» hos de som fordelte disse. Man måtte kunne dokumentere et reelt behov for bil.

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Fra produksjonen på Thorslanda fabrikken
Fra produksjonen på Thorslanda fabrikken

Delvis Norsk design

Bilens design brøt helt med det vi hadde sett fra Volvo tidligere. I 1956 var disse linjene veldig moderne og med elementer både fra amerikansk og øvrig europeisk bilindustri.

Bilens design stod seg godt og lenge, og ordet tidløst har vært brukt mer enn én gang. Det var norsk-svenske Jan Wilsgård som stod bak linjene. Wilsgaard studerte kunst og skulptur i Gøteborg. Han ble i 1950 oppdaget og håndplukket av ledelsen i Volvo til selskapets nystartede designavdeling.

Amazon, eller prosjekt 55 som det ble kalt internt, var hans første, men ikke siste suksess. Han var også mannen bak oppfølgeren Volvo 140 og senere 240. Så den norsk-ættede designeren er både en helt og en legende hos Volvo.

Volvo Amazon ble vist i 1956 for først gang. Derav 60-årsjubileet. Mens de første kundene fikk den nye, flotte bilen sin mot slutten av februar 1957.

Hekta på elegante Volvoer

Dette er en av de siste årsmodellene med med nakkestøtter og den større B20-motoren
Dette er en av de siste årsmodellene med med nakkestøtter og den større B20-motoren

Sjefen i gata hadde "Sport"

Alltid firedørs, og veldig ofte med annen lakkfarge på taket enn på karosseriet for øvrig.

Motoren var hentet direkte fra Volvo PV og var en 1,6-liter på 60 hestekrefter. Girkassen var tre-tinns.

Allerede i 1958 dukket «sport»-modellen opp. Sterkere motor og en etterlengt firetrinns girkasse gjorde bilen mer attraktiv. Bilen ble sett på nesten som en slags «GTI», og hadde du Amazon med Sport-emblem på bakluken var du kongen i gata…

I 1959 ble Amazonen og modellen PV544 de første bilene i verden som ble standardutstyrt med trepunkts sikkerhetsbelter i forsetene. Siden har liksom sikkerhet vært et alibi for å kjøpe Volvo framfor billigere tilsvarende biler fra Ford og Opel.

Prisen på bilen i 1957 var 12.600 svenske kroner fritt levert fra fabrikk i Gøteborg, fra Volvos Lundby-fabrikk. Amazonen ble også den første Volvo-modellen som gikk i produksjon i den nye Torslanda-fabrikken, som ble innviet i 1964.

Husker du denne Volvo-klassikeren?

Herregårdsvogna ble starten på et stasjonsvogn-eventyr for Volvo
Herregårdsvogna ble starten på et stasjonsvogn-eventyr for Volvo

2-dørs og Herregårdsvogn

Amazon var også den første Volvo-modellen som ble produsert i belgiske Gent, da den fabrikken ble innviet i 1965. Montering skjedde også i Halifax, Canada, for det canadiske markedet.

Først i 1961 kom Amazon i todørs utgave, og i 1964 også som femdøres stasjonsvogn, eller herregårdsvogn, som Volvo selv kalte den. Den ble også på mange måter starten på et stasjonsvogn-eventyr for den svenske fabrikanten. En biltype som fortsatt er svært viktig for Volvo.

Også motorene vokste med årene fra 1,6 liter (B16) via 1,8 liter (B18 fra 1962), for til slutt å havne på 2-liter med B20-motoren. Effektene varierte fra tidligere 60 hestekrefter til den aller tøffeste varianten – nemlig Amazon 123GT på 115 hk SAE.

Tre gir ble raskt fire, og det var mulig å få overdrive-girkasse for å redusere, turtall og dermed også motorstøy og bensinforbruk.

Bilene fikk etter hvert også skivebremser foran, vekselstrømsdynamo, servobremser og nakkestøtter i forsetene som standard for å holde tritt med utviklingen.

Dette er også en drømme-Volvo for mange

Verstingen 123 GT innvendig, med bla. sportsratt og turteller. Legg merke til at passasjerne her hjelm! 
Verstingen 123 GT innvendig, med bla. sportsratt og turteller. Legg merke til at passasjerne her hjelm! 

Favoritten som ingen ville ha

Toppmodellen var nevnte 123GT, som bød på tøft uitstyr som eget ratt, ekstralykter, turteller, andre sidespeil pluss en del andre spesielle detaljer. Disse er i dag ettertraktede samleobjekter og den modellen som oppnår høyest pris på bruktmarkedet.

I andre enden av skalaen finner vi Favorit. En litt kjip sparemodell hvor man plukket bort alt som ikke var nødvendig. Den ble imidlertid ingen stor suksess…

Mange trodde nok at Amazon skulle forsvinne når den langt mer moderne Volvo 140 dukket opp i 1966, men modellene overlappet hver andre i fire år. Akkurat som PV gjorde med Amazon.

Den aller siste Amazonen som ble produsert, rullet av monteringsbanen i Torslanda-fabrikken 3. juli 1970. En æra var med det over for Volvo.

Les den utrolige historien om Volvos aller første sportsbil her:

Volvo Amazon ble - og blir fortsatt flittig brukt i motorsport. Dette bildet er fra Akropolis-rally i 1965. 
Volvo Amazon ble - og blir fortsatt flittig brukt i motorsport. Dette bildet er fra Akropolis-rally i 1965. 

Allsidig og viktig bil

Men Amazon bidro til å forsterke Volvos rykte som troverdig produsent av sikre, slitesterke kvalitetsbiler. Tusenvis av familier brukte den, politiet brukte den. Den vant Akropolisrally. Det er liten tvil om at Amazon var en viktig bil for Volvo. Den var utvilsomt med på å danne grunnlaget for dagens suksessmodeller fra merket.

Den ble etter hvert både ungdomsbil, rånebil, et yndet objekt for «hjemme-trimmere» og andre kreative sjeler med stor virketrang.

Ikke minst har den nå de siste årene blitt et yndet samlerobjekt og hobbybil. Vi kommer til å se Amazon langs veiene i mange, mange år også i framtiden. Heldigvis. For det er noe kjent, kjært og litt hjemmekoselig over denne litt særegne bilen.

Hver gang man setter seg inn i en, er det litt sånn som å komme på besøk inn på kjøkkenet til en snill bestemor det er lenge siden du har besøkt – og hvor det lukter koke-kaffe og grønnsåpe.

Man blir glad og litt varm om hjertet.

Vi gratulerer så mye med 60 års jubileet!

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget