Consumer Reports er et amerikansk blad som har holdt det gående siden 1936. Deres formål er å teste og sammenligne produkter, og for å være så uavhengige som mulig har de ikke annonsører, og heller ingen aksjonærer (siden de er en såkalt non-profit organization).

Bladet verner ekstremt høyt om sin uavhengighet, og lar f.eks ingen konserner få bruke artikler eller sitater fra sine tester i deres reklamer. For de som har fått slakt i Consumer Reports, har det gjerne gått andre veien, og 13 saker har funnet veien til det amerikanske rettsapparatet. Consumer Reports har vunnet alle.

Med andre ord er det all grunn til å ta testresultater fra Consumer Reports på største alvor, og dermed må man også bli imponert over nye Toyota Prius. Hybriden er nemlig den bensin-gjerrigste bilen Consumer Reports noensinne har testet.

Nå er det mange som bruker denne knappen

Det blir lenge mellom pumpebesøkene med nye Prius.
Det blir lenge mellom pumpebesøkene med nye Prius.

0,21 liter/mil bedre enn forgjengeren

Bladet har den nøyaktig samme ruten for alle bilene de tester, slik at grunnlaget for testresultatene blir nøyaktig de samme.

Denne bilen har ikke mange konkurrenter

Etter å ha kjørt nye Prius ble resultatene som følger: I byløypen brukte bilen 0,54 liter per mil, hele 0,21 liter/mil bedre enn forgjengeren. Dette takket være bedre aerodynamikk, en mer effektiv girkasse, samt en lettere og sterkere batteripakke.

Overgår alle dieselbiler på motorveien

Ute på motorveien ble tallene så gode, at de overgår alle dieselbiler bladet noensinne har testet. 0,39 l/mil ble resultatet der.

Blandet forbruk ble 0,45 l/mil, og dermed er Prius den gjerrigste bensinbil man noensinne har testet. Den forrige rekorden sto første generasjon Honda Insight for, som klarte 0,46 l/mil i 2000.

Her skal det tillegges at Hondaen var en toseters-bil, mens Priusen er en fullverdig femseter. Det gjør prestasjonen enda mer imponerende.

Prius har for øvrig solgt bra i Norge i mange år, og har vært en viktig spydspiss i Toyotas hybrid-offensiv her hjemme. Den nye utgaven er lansert i det norske markedet, og kommer om ikke veldig lenge også som ladbar hybrid. Men hvilken som bruker minst drivstoff i praksis av hybrid og ladbar hybrid? Det blir spennende å finne ut!

Du skal lete veldig lenge etter en tøffere bil