BMWer blir bygget om både på den ene og andre måten. Det er biler som er populære å skru på, blant annet for de som driver med styling og tuning.

En BMW M3 av forrige generasjon er imidlertid relativt "ferdig" tunet fra fabrikk, vil mange hevde. Det er en skikkelig grom V8-er under panseret, en selvpustende 4-liter på 431 hk, som er blant de siste M-bilene i rekken som ikke har turbo eller kompressor.

Mad Dog Racing i Sør-Afrika har imidlertid, slik navnet indikerer, ganske ville prosjekter innimellom. Og denne gangen er det nettopp en M3 som har fått gjennomgå. Noe så skikkelig...

Drømmebil for deg som sliter med å bli voksen

M3 med lasteplan

Er det én ting du trolig IKKE tenker på når du hører om modellbetegnelsen M3, så er det pick up! Det passer likt godt sammen som Donald Trump og normalt folkevett.

Men en Mad Dog Racing-kunde har tydeligvis hatt noen våte drømmer om nettopp en M3. Så han fikk bygget om coupe-legenden, og byttet ut bakseter og bagasjerom med et åpent lasteplan.

Bakluka åpnes på samme måte som på en vanlig coupe. Foto: Mad Dog Racing
Bakluka åpnes på samme måte som på en vanlig coupe. Foto: Mad Dog Racing

Bakluka åpnes oppover

Dermed gikk de i gang. Og resultatet ser du bilder av i denne saken. Utvilsomt en svært spesiell bil.

Selv om den nå har fått et lasteplan bak, er bakluka fortsatt operativ på vanlig måte. Altså, den vippes opp, slik som på en vanlig M3.

Det å kappe taket og fjerne C-stolpene gjør naturligvis noe med stivheten i karosseriet. Men her har en forsøkt å kompensere med en ny og svært kraftig B-stolpe.

Dette er Norges dyreste pick up

M3 pick up høres bare heeelt feil ut. Men det ser faktisk ikke så ille som en kanskje skulle frykte ...  Foto: Mad Dog Racing
M3 pick up høres bare heeelt feil ut. Men det ser faktisk ikke så ille som en kanskje skulle frykte ...  Foto: Mad Dog Racing

Ser originalt ut

Mad Dog-gutta hevder at bilen ikke bare ser ut som en pick up, men at den er stiv nok til å faktisk brukes som en pick up også. Uten at det røpes noe om hva som legges i dette.

Det virker i det hele tatt å være en grundig gjennomført ombygging. Og med mindre du ser hvordan bakluka fortsatt åpnes som om det var en coupe, kunne en fort tro at denne bilen ble levert slik fra fabrikken.

Leppen på bakluka er der fortsatt ...  Foto: Mad Dog Racing
Leppen på bakluka er der fortsatt ...  Foto: Mad Dog Racing

Raskere enn vanlig

M3 er som nevnt en ganske heftig bil fra fabrikken. Men Mad Dog fikk nok beskjed fra kunden om å gjøre den betydelig raskere.

Det er nemlig montert en kraftig turbo i tillegg. Det gir nok en effekt nord for 500 hk, uten at det slippes noen konkret informasjon om hvor mange hestekrefter det er i bilen.

Så da vet du det, om du sitter og gnur med din egen M3, og drømmer om å gjøre den om til en bil som kan sjaue litt seriøst: Løsningen finner du i Sør-Afrika...

Her er det satt på en ikke kjempeliten turbo, for å gi ekstra fraspark i den allerede råspreke V8-eren.  Foto: Mad Dog Racing
Her er det satt på en ikke kjempeliten turbo, for å gi ekstra fraspark i den allerede råspreke V8-eren.  Foto: Mad Dog Racing

Pick up: Du må jo betale i dyre dommer for rene vraket