Denne skal friste SUV-kunder fra status-merkene
MÜNCHEN (Broom / TV 2): Men du bør vente litt med å bestille. Les testen:
SUV-interessen viser ingen tegn til å skulle bremse opp. På verdensbasis er det ingen andre segmenter som kan vise til lignende økning i salget. Nå kaster Ford seg inn i kampen om nye kunder, med en helt ny modell. I alle fall er den ny for Norge.
Edge har vært på det amerikanske markedet siden 2007, og er solgt i 1,4 millioner eksemplarer på verdensbasis allerede. I Norge er målet at 800-1.000 nordmenn skal bli Edge-eiere neste år.
Det er ambisiøse tall, for en dyr og helt ny modell.
Suksess i USA
Vi er i Tyskland, nærmere bestemt München, for å få nærmere innblikk i hva Edge har tenkt å bidra med i klassen. Fords rykte for å lage velkjørende biler, og løfter om gunstig pris gjør at vi er spente på hva de har å fare med.
At en bil regnes som en suksess i USA er på ingen måte noen garanti for at den skal treffe blink i vår del av verden. Snarere tvert imot.
Men også her får vi løfter om at Ford har tatt de ulike markedene på alvor, og gjort grundige undersøkelser av hva det europeiske markedet foretrekker.
På flyplassen står to rekker med glinsende biler og venter. Sola skinner og tyske motorveier, og en offroad-løype, venter på oss. Bli med på test!
Stor SUV for de som vil snobbe ned
Kjøreglede: 4/6
Ford har lagt vekt på at de skal tilby kjøreglede, også i en relativt stor SUV som Edge. Understellet kommer fra Mondeo/S-Max, og det lover jo godt. I tillegg har den adaptiv styring, som sørger for at du har passelig motstand i høy fart, og at det er mye utslag i lav fart. Fordelen med det siste er at det blir lett å håndtere bilen i trange gater og parkeringshus.
Sport-utgaven har et noe mer strammere oppsett på understellet, men er i essens det samme som i Titanium, får vi opplyst av Ford-ekspertene som er til stede. Vi merket lite til forskjellen da vi testet de to bilene etter hverandre, men her må det nok testes mer for å kunne konkludere skikkelig.
Powershift-automatkassen bruker en dobbeltcluch-system, og denne har egen sportinnstilling. Men det er ikke fritt for at den føles litt lat, og bruker tid på å tenke seg om når du tar en kick down. Så lenge du ikke jager den for mye, går det imidlertid fint.
Det vi kan oppsummere med er at dette først og fremst er en bil med høy komfort.
Det understrekes av det lave støynivået i kupeen. Edge kan leveres med både laminerte vinduer og et såkalt aktivt støydemping-system i stereoanlegget.
Sistnevnte bruker tre mikrofoner til å registrere lyden fra motor, dekk og vindsus, for så å sende ut motsignaler for å utjevne støyen. Det hele fungerer utmerket. Det eneste nedturen her, er at det bråker mye når grus og vann kastes opp i hjulbuen. Her burde det vært bedre isolert.
Vi fikk forresten testet bilen i en relativt lite utfordrende offroad-løype. Men fikk i alle fall bekreftet at den ikke lar seg stoppe av gjørme og noen litt ekstra dype kjerreveier. Edge er, akkurat som de fleste modellene i dette segmentet, ikke myntet på seriøs offroad-utfordringer.
Interiør/Plass: 5/6
Dette er kanskje det viktigste punktet Ford har å slå i bordet med. For Edge er en stor bil for klassen. Volvo XC60 og Audi Q5 er utpekt som hovedkonkurrentene. Disse er til dels betydelig mindre. Edge strekker seg 480 cm, Q5 462 cm og XC60 464 cm. De som sitter på andre seterad merker godt til den økte lengden. Her har en nemlig en hel del plass å boltre seg på. Baksetene kan riktignok ikke justeres i lengderetningen.
Men ryggen kan både lenes bakover, om du skal ta deg en strekk, eller framover slik at du får flatt gulv hele veien bak og mer romslig bagasjerom. 602 liter er volumet du har tilgjengelig når baksetene er i bruk.
Til sammenligning har Q5 540 liter og XC60 495 liter. Foran er det også god plass, og det er smarte oppbevaringsrom både i dørene, øverst på dashbordet og bak midtkonsollen. Dessuten har du et digert og dypt oppbevaringsrom under midtarmlenet. Ford har heller ikke slurvet med koppholdere. Det er det overraskende mange andre som gjør. Interiøret er for øvrig ryddig og pent å se på. Men det er fortsatt såpass mye hardplast, at det ikke kan kalles premium. Dessuten er infotainmentsystemet modent for utskifting.
Et godt tips: De bilene som bestilles fra midten av juni (med levering i september), får det nye infotainementsystemet (Sync 3). PS: I Kina leveres Edge som 7-seter, men det blir ikke et alternativ for oss i Norge.
Skal presse status-SUVene ned i pris
Motor: 4/6
Edge kommer til Norge med to motoralternativer. 180 og 210 hks dieselmotorer. Den minste leveres kun med manuell gir, den store kun med automat. Selv om begge motorene har en solid bunke hestekrefter, er de ikke spesielt raske.
Faktisk går det 9,9 sekunder fra 0-100 km/t med 180 hk/manuell gir, mens den største motoren fikser øvelsen på 9,4 sekunder. I praksis føles imidlertid den lille motoren med manuell gir minst like pigg å kjøre som den med 210 hk og automatgir.
Under vanlig kjøring oppleves likevel ingen av motorene som svake. Fint dreiemoment, henholdsvis 400 og 450 Nm, gir et frisk fraspark i mellomregisteret. Toppfarten på Edge er 200 km/t og 210 km/t. Det vil du neppe få behov for. Men vi kan skrive under på at motorene jobber uanstrengt også i hastigheter godt over 100 km/t. Så tenker du på å en bil å krysse Europa med, vil du ikke trå veldig feil med Edge.
Ford har lansert nytt luksusmerke – les testen!
Design: 4/6
Ford gjør ingen store sprell med Edge, men har valgt en sikker tilnærming som fungerer godt. Til Norge kommer den i to versjoner: Titanium og Sport. Sistnevnte er toppmodellen, og prisforskjellen er bare 12.000 kroner. Da får du et mer helhetlig utseende, med lakkering helt ned, litt mer detaljer i fronfangeren, skikkelig diffusor og mer potente enderør.
Vi har veldig sans for den gullfargede metallic-lakken (Electric Spice) som Sport-utgavene vi tester har. Om du vil at den skal skille seg litt mer ut, kan du vente på Vignale-modellen. Den kommer rundt juletider.
Da får du også litt mer staselig interiør, og skinnseter med rutemønster i. Prisen på denne er ikke klar, men vi tipper det ender mellom 55-70.000 kroner over Titanium-utgaven.
Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium
Miljø/økonomi: 5/6
Penger er et viktig argument når Edge skal lanseres. Ford har nemlig tenkt å lokke til seg premiumkunder gjennom å prise aggressivt. Startprisen på 610.000 kroner er det imidlertid svært få som kommer til å betale.
Vi tipper et flertall går for den store motoren, slik at de får automatgir. Da blir prisen 645.000. For 12.000 kroner til får du Sport-utgaven. Skinn bør du også investere i – da lettes du for nye 15.000 kroner.
Kort sagt vil nok en ”riktig” utstyrt bil ende på rundt 700.000 kroner. Men da har du også en svært god porsjon utstyr. Serviceintervallene er på 30.000 kilometer, som skal være med å bidra til lavere driftskostnader.
For øvrig er det altså kun dieselmotorer du kan velge mellom. På såpass store SUVer er imidlertid det gjerne å foretrekke. Da får du et lavt forbruk, i dette tilfellet 0,58 l/mil, noe som for øvrig gjelder uansett hvilken av motorene du velger.
Det øker til 0,59 l/mil om du velger Sport-utgaven, fordi denne har 20” felger. Utslipp av NOx og CO2 er henholdsvis 28 (180 hk) og 42 gram (210 hk) per kilometer, og 149 gram per kilometer (begge motorer).
Nesten 1.000 nordmenn har bestilt Volvos super-SUV
Konklusjon: 5/6
Ford Edge
Motor: 2-liter, diesel
Effekt: 180 hk / 210 hk - 450 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek. / 9,4 sek.
Toppfart: 200 km/t / 210 km/t
Forbruk: 0,58 l/mil (0,59 l/mil med 20" felger i Sport-utgaven)
CO2-utslipp: 152 g/km
Lengde x Bredde x Høyde: 480 x 192 x170 cm
Bagasjerom: 602 liter
Pris: Fra 610.000 kroner (180 hk, man.)
645.000 kroner (210 hk, aut.)
Edge gir Ford-kundene et nytt og interessant alternativ. Nå er riktignok trenden down sizing på SUV-fronten. Men det sterke salget av blant annet Volvo XC60 det siste året, viser at det finnes mange kjøpere også i dette segmentet.
Vi synes ikke Ford helt klarer å gjøre seg fortjent til premium-merkelappen, først og fremst på grunn av hardplasten i interiøret. Ventelig vil de ta et nytt steg nærmere statusbil-konkurrentene med Vignale-utgaven, men da blir jo også prisen en annen.
Nettopp prisen er viktig for Edge. For selv om dette er en kostbar bil, er det likevel mye bil for pengene, med tanke på effekt, bakseteplass, bagasjerom og utstyr.
PS: På vårt spørsmål om det kommer en hybrid-variant av Edge, får vi til svar at det ikke er planer om det nå.