De vil lage mer lyd – for å hjelpe sjåføren
Gjetter du hvorfor små motorer skal høres ut som store?
Det er ingenting uvanlig ved at bilprodusentene legger innsats i å jobbe med lydbildet. Mange gjør det nå gjennom høyttalerne i bilen, for at sjåføren skal få et mer og tøffere lyd.
Det er også flere som gjør justeringer på eksosanlegget.
Men da snakker vi gjerne om mer ekstreme prestasjonsmodeller – ikke biler med liten motor som er ment å trille rundt i bedagelig tempo, så stille som mulig.
Men nå har Ford planer om å ta patent på et nytt system. Ikke for å gi et tøffere lydbilde i seg selv, men for å få oss til å kjøre mer effektivt. Ja, du leste riktig. Det handler om miljø og forbruk!
Denne bilen bør selges med en advarsel
Skifter gir etter lydnivået
Det er nemlig et problem at eiere av biler med små motorer, med få sylindre, skifter gir basert på lydnivået i bilen. De følger ikke med på turtelleren.
Resultatet er at mange venter for lenge med å legge inn neste gir. Resultatet er høyere utslipp og forbruk.
Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige
Lydbilde bestemmer
Ford har altså studert dette nøye. Deres funn er at de som kjører med deres 3-sylindrede, 1-liters Ecoboost-motor skifter gir ved langt høyere turtall enn de ville gjort med en større motor med flere sylindre.
Teorien er altså at et lydbilde som minner om en motor med flere sylindre, skal få sjåføren til å skifte gir raskere.
Patent
Foreløpig handler det om rykter og litt mer vage planer. Men Ford har altså søkt patent på en anordning som skal få de små motorene til å høres mer ut som de store.
Tanken er i alle fall god. Så får tiden vise om det kan ha en effekt.
Omvendt sparekjøring: Hvor mye bensin kan vi få den til å bruke?
Potent lyd i fire sylindre
At Ford mestrer å få skikkelig lyd også med få sylindre, har de allerede demonstrert i nye Ford Mustang.
Den kan nemlig leveres med 4-sylindret motor. Noe som for mange er ganske så uhørt, i en sportslig amerikansk coupe.
Men når du kjører rundt i den nye Mustangen med minste motor, skulle en ikke tro at det var noe mindre enn V6 under panseret.