BMW droppet den – da bygget Knut fra Horten bilen selv
Nå skal det unike råskinnet selges.
M3 er et modellnavn som får blodet til å bruse hos BMW-entusiaster. Det er en bil som satte standarden for sportslige coupeer da den kom for første gang på midten av 80-tallet.
I utgangspunktet snakker vi her om en coupe. En todørs sportsbil. Men den ble etterhvert også tilgjengelig både som sedan og cabriolet.
Tredje generasjon M3 så dagens lys i 2001. Den fikk internkoden E46, og hadde en nydelig, selvpustende rekkesekser under panseret.
Med 343 hk spant den avgårde fra 0-100 km/t på like over 5 sekunder.
BMW M3: – Noen biler bør du rett og slett bare styre unna
Stasjonsvogn
Da E46-generasjonen M3 ble lansert, ble det også snakk om å lage en stasjonsvogn. Eller Touring, som BMW kaller det.
Det gikk så langt at det ble vist en helt "produksjonsklar" konseptbil. Men så ble det bestemt at den ikke skulle i produksjon likevel. Nå står den unike bilen i kjelleren på BMWs eget museum. Som en påminnelse om hva vi kunne fått.
Men i Norge står det èn til. Den er bare enda råere, og laget av Knut Siring (47) fra Vestfold.
Kjøpeguide: Første generasjon BMW M3
850 arbeidstimer
– Jeg ville bygge noe spesielt. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på Alpina. Men så fant jeg ut at det var mer fristende å ta den helt ut, og heller bygge en skikkelig M3. Jeg ble inspirert av konseptbilen BMW selv hadde laget, og dermed satte jeg i gang, forteller Siring.
850 arbeidstimer senere, hvis vi ikke teller med de hundrevis av timene Siring selv har lagt ned i bilen, står den ferdig.
– Jeg fikk gjort karosseri- og mekanisk arbeid på verksted i England. I utgangspunktet startet jeg med en 2000-modell 320i Touring. Så var jeg heldig å fikk tak i en svært bra 2005 M3 Competition Sport, som ble donorbil. Hele ombyggingen er profesjonelt gjort, og godkjent med positive kommentarer av Vegvesenet, forteller BMW-entusiasten.
Dette heftet er verdt mange tusenlapper
241 km/t
Competition-utgaven har en rekke oppgraderinger, sammenlignet med en "vanlig" M3. Det bidrar til å gjøre denne bilen helt unik. Den er også nummerert.
Prosjektet har vakt stor oppsikt i bilmiljøet. Og bilen er blant annet omtalt i en 7-siders artikkel i januar-utgaven av det engelske bilbladet BMW Car.
At den fungerer som den skal har eieren fått testet grundig. I fjor ble det nemlig en tur til Tyskland, der bilen fikk strekke på bena på autobahn.
– Det var litt mye trafikk, men GPSen viste 241 km/t, og bilen hadde mer å by på. Speedometernåla hadde passert 250 km/t. Fartssperren er fjernet, lover Siring.
Selges ikke til hvem som helst
Men nå er altså planen å selge godbilen.
– Ja, det blir nok det nå. Jeg har nemlig lyst å sette i gang et nytt prosjekt. Og da må denne vike. Men den blir ikke solgt til hvem som helst. Jeg må vite at den får et godt hjem. I utgangspunktet tror jeg nok at riktig kjøper befinner seg i Tyskland eller Østerrike, men vi får se. Det har vært en del interesse hjemme også, sier han.
Prisantydningen er 399.000 kroner. Det er langt mindre enn ombyggingen har kostet.
– Å ja, denne har kostet meg godt over en halv million kroner, om en ikke regner med egeninnsatsen.
Erlend (23) håper han ikke blir stoppet i kontroll
Klikk her for å se hele annonsen
Mye utstyr
M3 Touring Sport Competition-utgaven i Vestfold er lakkert i knallblå Estoril-blå lakk. Innvendig er det sort skinn. Bilen er ellers fullytstyrt med navigasjon, M3-sportstoler i skinn, takluke, det størse stereoanlegget til BMW og spesialfelger, som er pulverlakkert i grått.
Her er listen over modifikasjoner som følger Competition-utgaven av M3:
- 19" BBS lettvekts smidde felger, 19" x 8" foran og 19" x 9,5" bak
- Continental Sport Contact M3 spesialdekk i dimensjon 225/40-19 foran og 255/35-19 bak
- Spesialtunet understell og fjæring for Competition Package
- CSL styring: Mer direkte styring med utveksling på 14.5:1 kontra standard M3 som har 15.4:1
- CSL M-Track Mode DSC. Originalt på CSL og Competition-utgaven er det kun M-track mode-knappen som befinner seg på rattet, men jeg ønsket å beholde cruisekontroll og radioknappene på rattet. Derfor ble M-track mode knappen montert på enden av vindusviskerhendelen, lett tilgjengelig uten å ta handen av rattet.
- CSL bremser: Større skiver foran, 345 mm dia i stedet for 325 mm. Større stempler i kaliperne bak, 328mm skiver
- Alcantara ratt og håndbrekkbelg
Så da, er det vel bare å kaste seg i bilen, og komme seg til Horten, slik at du kan sikre deg en helt unik familiebil.