Bare ett bilmerke klarte diesel-eksamen
Men hvordan klarte de egentlig det?
For noen dager siden skrev vi her på Broom en sak om BMWs nye dieselmonster til nye 750d xDrive. Den får en ny 3-liters diesel med hele fire turboer, og gir 400 hk og 760 Nm.
Så dieselmotoren er ikke helt død etter «Dieselgate», hvor VW tråkket fullstendig i klaveret. Men BMW har da også bedre grunn enn de fleste til å fortsette med dieselmotorer, siden de som eneste tyske merke ikke har fått kjeft fra tyske myndigheter.
I kjølvannet av «Dieselgate» testet tyske miljømyndigheter dieselmotorer fra alle de tyske merkene, og det resulterte i at transportminister Alexander Dobrindt tilbakekalte biler fra alle merkene. Unntatt ett: BMW.
Har ikke alvorlige problemer
BMW har ikke hatt den beste starten på 2016. Det første kvartalet avslørte dårligere salg i USA; høyere rabatter og økte kostnader, og et 3 prosent fall for BMW-aksjen. Men samtidig kom det fram en svært god nyhet for merket: BMW har ikke alvorlige problemer med avgassene sine, noe alle andre tyske merker har.
–BMW-konsernet kommer vesentlig bedre ut av avgass-diskusjonene, enn de andre tyske premium-merkene. Det virker som om slagordet «Vorsprung durch Technik» passer best til BMW, sier Frank Schwope, analytiker ved NordLB til avisen Die Welt.
Kun BMW utenfor mistanke
Tyske trafikkmyndigheter og KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), testet 53 tyske biler i kjølvannet av «Dieselgate», og på 22 av disse fungerte ikke avgass-rensingen som den burde. Blant disse 22 bilene finner vi biler fra Mercedes-Benz, Opel, Porsche, VW og Audi, samt noen andre ikke-tyske merker.
Mener Mercedes ødelegger Formel 1
– Kun BMW er utenfor mistanke, erklærte trafikkminister Alexander Dobrindt. Resultatet av testene gjorde at Audi, Mercedes-Benz, Porsche, Opel og VW måtte sende 630.000 biler til verksteder, mens BMW slapp å sende en eneste bil. Dette til tross for at også BMW som alle de andre har såkalte «Termovinduer» hvor rensingen ikke fungerer under en viss temperatur, samtidig som også BMWs testmodeller slapp ut mer NOx enn de var oppgitt til.
Intet sunnhetstegn for dieselmotoren
Her er det viktig å bemerke at dette er systemer hvor avgassrensingen slår seg av under en viss temperatur, og kan således ikke sammenlignes med VW sitt system som var programmert til å gjenkjenne test-situasjoner og således slå seg av og på etter forholdene.
Det er intet sunnhetstegn for dieselmotoren som sådan at ingen klarer å lage en dieselmotor som går rent i vanlige norske temperaturer. For selv om BMW var flinkest, så var også deres verdier godt over det de burde være. Men om ikke annet, så blir BMW rost for ikke å være noen lovbryter.
Alt var lovlig
– I grunnen så jukser alle i denne bransjen, men bare noen få har en forklaring på det, forteller bilekspert Ferdinand Dudenhöffer. For BMW sin del, står det i granskingsrapporten at bilene har vist « iøynefallende oppførsel» eller «visse abnormiteter i høyden av NOx-verdiene», som er teknisk plausible. Med andre ord: I øynene til undersøkelseskommisjonen så er ikke BMW noen lovbryter.
Denne motoren skal sette rekord
Tre BMWer ble testet. En 320d som viste doble grenseverdier, en 216 som viste «en betydelig økning» i måleverdier, og en 530d som hadde måleverdier på 3 ganger grenseverdiene. Men alt dette var lovlig, og BMW kunne forklare det gjennom sin «komponentbeskyttelse». Frakobling av avgassrensingen kan tillates når motoren må beskyttes mot skader, for eksempel når det er kaldt (som kjent liker ikke dieselmotorer kulde). Og selv om BMWs tall overskred grenseverdiene, var de milevis bedre enn tallene fra de andre merkene.
To årsaker
Da melder spørsmålet seg: Hvorfor og hvordan klarte BMW som eneste tyske merke å bestå diesel-eksamen, mens de andre strøk fullstendig? Hvorfor hadde alle de andre tyske merkene så høye NOx-verdier, men ikke BMW? Avisen Die Welt framhever to årsaker til hvorfor BMW klarte kravene:
Den mest oppsiktsvekkende årsaken er kanskje at BMW i alle år har satset på rekkemotorer som er montert på langs, i stedet for tverrstilte motorer på rekke eller i V. Med en langsgående rekkemotor blir eksosstrømmene ledet naturlig bakover, og således blir også hele avgassrensings-systemet oppvarmet. Dette systemet har som oppgave å stoppe skitne partikler, og det er lettere når de blåser rett bakover uten noen hindringer underveis. Men rekkemotorer på langs er bare en forklaring.
Viktigere er det nok at BMW er et tysk premium-merke, som kan lage langt mer kostbar og hk-vennlig avgassrensing enn vanlige volummerker. For en dyr bil fra BMW gir langt mer profitt enn en billig bil, og dermed kan BMW legge utgiftene tilknyttet avgassrensing fra dieselbiler på prislappen til sine biler.
Kundene er villige til å betale
– Premiummerker kan legge ned en større innsats og integrere kraftigere teknologi i sine kjøretøy, for kundene i dette segmentet er villige til å betale for det, sier bilekspert Stefan Bratzel til Die Welt.
Audi ble rammet av samme teknologi som konsernmoder VW, men hvordan har BMW fått et forsprang på Mercedes-Benz? Noen peker på at Mercedes i sine minste modeller bruker motorer utviklet av Renault, men C-klassen viste også svært dårlige verdier, og den er utviklet i Stuttgart av Mercedes selv. Da blir konklusjonen fra ekspertene at BMW rett og slett har dyktigere ingeniører, når det gjelder dieselmotorer enn sine konkurrenter fra Stuttgart.