Hvem har ikke en eller annen gang i barndommen drømt om å være brannmann? Nå kan du ta den drømmen ett hakk lenger – og kjøre rundt i din egen brannbil!

Johannes fra Sarpsborg selger nå en bil som har mange år bak seg som nettopp brannbil. Det er ikke det største og mest brautende eksemplaret av arten, men knall rød og med blålys på taket er det ingen tvil om at dette ikke bare er en vanlig varebil.

Stått i varm garasje

1989-modellen har tydeligvis hatt en ganske rolig liv uten for mange utrykninger, for kilometerstanden er ikke på mer enn 40.000. Du skal lete veldig lenge for å finne Hiacer fra denne tiden med en slik kilometerstand. De fleste har gått veldig langt, og mange er også forlengst blitt til spiker.

Dette eksemplaret skal ha stått i varm garasje det meste av sitt liv. For to år siden mønstret den av som brannbil, men den er fortsatt registrert som "Fireseters motorredskap". Det betyr i praksis ingen bomavgift, ikke EU-kontroll eller årsavgift.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Toyota Hiace er Norges mest solgte varebil gjennom tidene, dette er et ganske tidlig eksemplar.
Toyota Hiace er Norges mest solgte varebil gjennom tidene, dette er et ganske tidlig eksemplar.

Derfor er Hiace nærmest uslitelig

Holder seg godt i pris

Toyota Hiace er kjent for en legendarisk driftssikkerhet. Bilene går rett og slett ikke i stykker, så lenge de får et minimum av stell. Konstruksjonen kan vel best betegnes som primitiv. Her er det fint lite av kjøreegenskaper og komfort, men sjarm har den så absolutt.

Dette eksemplaret har også 4x4. Det er veldig bra for framkommeligheten og gjør Hiacen til en kurant vinterbil..

Prisantydningen er på moderate 35.000 kroner. Det er det nok ingen ting å si på. Hiace holder seg svært godt i pris på bruktmarkedet. Her spiller det naturligvis også inn at bilen ikke lenger selges som ny. De dyreste eksemplarene ligger på rundt 400.000 kroner, da snakker vi biler fra de siste salgsårene, som er registrert som personbiler.

LES OGSÅ: Bjørn har hatt 500 Toyota Hiace!

Strengere utslippskrav var det som gjorde at Hiace til slutt forsvant fra det norske markedet. De siste bilene ble solgt i 2012.
Strengere utslippskrav var det som gjorde at Hiace til slutt forsvant fra det norske markedet. De siste bilene ble solgt i 2012.

Vi har naturligvis testet den, les mer om Hiace her: