Du kommer ikke nærmere å skulle hoppe etter Wirkola i bilverdenen: Da Toyota Proace ble lansert første gang i 2013, skulle den ta over etter legendariske Toyota Hiace, Norges suverent mest solgte varebil gjennom tidene.

Hiace var både primitiv og enkel, men den gjorde jobben, dag ut og dag inn. Til slutt var det nesten bare vi nordmenn som kjøpte den.

Proace har solgt jevnt og trutt den, men den har allikevel ikke helt maktet å fylle skoene til bilen den avløste.

Tidligere i år viste Toyota andre generasjon av Proace. Nå har denne kommet til Norge og salget er i gang.

Toyota Proace er ny innvendig også.
Toyota Proace er ny innvendig også.

Ny og kortere utgave

Nye Proace lanseres med et større modellutvalg enn forrige generasjon og vil med det dekke flere behov. Den blir tilgjengelig i to utstyrsgrader og i tre karosserilengder.

Trenden den siste tiden har vært at færre velger stor kassebil, men i stedet såkalte "pizzaracere" som varebiler.

Nå kommer Toyota med en spennende og interessant nyhet. Nye Proace kan nemlig leveres i en Compact-utgave.

En mellomting mellom "pizza-raceren" og den tradisjonelle kassebilen. Den er 4.6 m lang og har en akselavstand på 2.9 meter. Det er den korteste bilen i dette kassebil-segmentet.

Bli med på en kjøretur helt utenom det vanlige

Proace Compact - liten men stor!
Proace Compact - liten men stor!

Smart Cargo – økt lastelengde

Den byr på tre sitteplasser foran, har et lasterom som er 2.1 m langt og 1.6 m bredt, og har et lastevolum på 4,6 kubikkmeter, så plassen er grei – de ytre målene tatt i betrakting.

Proace blir tilgjengelig med ett nytt «Smart Cargo system”, som kombinerer åpning av skilleveggen ved å løfte frontsetet og dermed øke lastelengden med 116 cm. Smart og nyttig.

Fem dieselmotorer vil være tilgjengelig i nye Proace. Ytelsene varierer fra 95– og opp til 180 hestekrefter. Både manuelle og automatiske girkasser leveres.

Bilen kommer i tre ulike utstyrsgrader; Basic og Comfort for varebil, samt en Proace Verso personbil som lanseres mot slutten av 2016.

Dette er en helt ny bil og det er særlig fronten som har fått store designforandringer. Likheten til resten av Toyota-slekten er påtagelig.

De tøffeste av de tøffe bygges her:

Slik ser varerommet ut i nye Toyota Proace, den kommer i flere størrelser. 
Slik ser varerommet ut i nye Toyota Proace, den kommer i flere størrelser. 

Bygges i Frankrike

Basic utstyrsgrad får tre forseter og armstøtte for føreren, kollisjonsputer for fører og passasjer, sidekollisjonsputer og varmeseter, lydanlegg med DAB+, Bluetooth, USB tilkobling og 7" skjerm, fjernstyrt sentrallås, elektriske speil med varme, cruisekontroll med fartsbegrenser, uttak for 12V og 16" stålfelger med hjulkapsler og manuelt klimaanlegg.

Comfort får i tilegg bedre støydemping i kupeen, høydejustering av førersetet, stoff/vinyl setetrekk, kjøling i hanskerom, regnsensor, LED-kjørelys, auto hovedlys, 17" aluminiums felger, 12V uttak i hanskerom og lasterom, samt «Smart Cargo system» som standard.

Proace kan bestilles med økt bakkeklaring (+25 mm) og Toyota Traction Select. Sistnevnte tilpasser bilens elektroniske traction kontroll system for å forbedre fremkommeligheten under vanskelige forhold.

Bilen er fortsatt et samarbeid mellom Peugeot, Citroen og Toyota. Et samarbeide som varer til 2020 i første omgang.

Bilene produseres ved PSA Peugeot Citroëns fabrikk i Valenciennes, Frankrike. Prisene er ennå ikke klare.

Les også: Denne bestselgeren fra Toyota blir også ny: