Her endte det som skulle bli en drømmedag på jobben

Noen ganger er det smart å sjekke værmeldingen først...

Kjøreturen til Bergen ble i stedet en kjøretur til parkeringshuset på Gardermoen. Slik får det når man ikke sjekker værmeldingen i forkant!
Kjøreturen til Bergen ble i stedet en kjøretur til parkeringshuset på Gardermoen. Slik får det når man ikke sjekker værmeldingen i forkant!

12 minusgrader? Snø? Glatte veier? Auda, her har jeg et problem!

Det er mandag morgen i Broom-redaksjonen. Jeg har akkurat vært og hentet helt nye Mercedes SLC cabriolet. Onsdag skal jeg i et møte i Bergen, og planen er å kjøre fram- og-tilbake på dagen.

Jeg er i Bergen av og til og har syslet med planen om å kjøre, i stedet for å fly. Og da Mercedesen dukket opp i testplanen, fant jeg ut at det var på tide å gjøre alvor av den.

Dårlige nyheter...

Jeg har til og med sørget for å få lagt møtet godt utpå formiddagen, slik at jeg skal slippe å stå altfor tidlig opp. Med litt marginer skal det holde å kjøre avgårde klokken sju på morgenen, da skal jeg etter planen kunne være hjemme igjen til midnatt. For en som elsker å kjøre bil, høres det ut som en helt perfekt dag på jobben.

Men den planen var altså lagt uten at jeg hadde sjekket værmeldingen. Før nå. Og det er dårlig nyheter. Selv om det ifølge kalenderen skal være vår, er det tydeligvis vinter på fjellovergangene. Ja, det er meldt mange minus og snø, og SLC-en står naturligvis på sommerdekk.

Resten av dagen sjekker jeg den ene værmeldingen etter den andre, i håp om at vinteren skal forsvinne i en fei. Men det ser dessverre håpløst ut, dette kan jeg rett og slett ikke ta sjansen på. Mandag kveld biter jeg i det sure eplet, og bestiller flybillett til Bergen.

Dermed står Mercedesen på Gardermoen, mens jeg flyr over til Bergen.

SLC på morsom og svingete landevei: Perfekt!
SLC på morsom og svingete landevei: Perfekt!

Apropos Bergen: Slik gikk det da de innførte rushtids-avgift

Aggressiv front

Hvis du ikke har hørt om Mercedes SLC før, er ikke det så rart. Dette modellnavnet er nemlig nytt av året, selv om selve bilen egentlig ikke er helt ny. Mercedes har endret navn på flere av modellene sine, i den forbindelsen ble SLK til SLC. Samtidig har bilen fått en ganske omfattende oppgradering.

Vi snakker altså to-seters roadster her, med ståltak. Første SLK debuterte tilbake i 1996, og vakte stor oppsikt da.

Dagens SLC har røtter tilbake til 2011, og har fått veldig mye skryt for utseendet. Den er lekker og sporty, samtidig som dette er en av de bilene de fleste tror koster betydelig mer enn startprisen. SLC kan du faktisk få til rett under 450.000 kroner. Det er det neppe mange som tror, når de ser bilen. Aggressiv front og et langt panser kjennetegner designet.

Designmessig er dette en av de lekreste cabrioletene du kan kjøpe.
Designmessig er dette en av de lekreste cabrioletene du kan kjøpe.

SLK er lekker Mercedes, til lavpris

Nærmere naturen

Som en aldri så liten kompensasjon for Bergensturen det ikke ble noe av, legger jeg inn en skikkelig kveldstur på svingete småveier. Et par timer alene i bilen, det meste av tiden med taket nede. Og det føles ikke feil.

Lav og bred hekk understreker det sporty preget.
Lav og bred hekk understreker det sporty preget.

Jeg kjører med taket på et par kilometer først. Så svinger jeg inn til siden. Trykker på knappen som feller taket ned i bagasjerommet. På med varmen, også til nakken (Airscarf kaller Mercedes den smarte løsningen der luften kommer ut gjennom nakkestøtten). Så er det bare å gi gass!

Det er noe helt eget med å kjøre åpen bil på denne måten. Du er på en måte mye nærmere naturen, enn i en bil med tak. Det har både med lukter, motorlyd og vindsus å gjøre.

Skulle sittet lavere

SLC er ikke utpreget sporty. Her handler det om et kompromiss mellom komfort og sportslige kjøreegenskaper, men den byr på gode doser med morofaktor. Litt av poenget er også at du ikke trenger å kjøre fort for å ha det gøy. Særlig ikke når svingene kommer tett, og girkassa brukes flittig.

Rimeligste SLC har en 1,6-liters bensinmotor på 156 hestekrefter under panseret. Testbilen er ett hakk opp, her snakker vi 2-liter på 184 hestekrefter. Det høres ikke voldsomt ut, men dette er en motor som kler bilen veldig bra. 0-100 km/t går på kjappe 6,9 sekunder. Ni-trinns automaten er kjapp og med på notene. Dette er motorisering som er tilstrekkelig for de aller, aller fleste.

SLC er en lav bil. Det merkes godt når taket er nede. Jeg er drøyt 180 cm lang, og kjenner etter en stund at jeg gjerne skulle sittet litt lenger ned i bilen. Det blir rett og slett mye vind i ansiktet. Dette er en utfordring med de fleste cabrioletene og kanskje særlig på en bil som dette. Det at den er såpass lav, er også viktig for designet. Da får det heller våge seg at det er ganske luftig bak rattet.

Verdens sikreste cabriolet fylte 25 år

Gammeldags inni

Designet går også litt ut over plassen i bagasjerommet. 215 liter er alt du har å boltre deg på her. Med taket nede, er også selve innlastingen veldig trang. Her handler det om å pakke smart og økonomisk. Gjør du det, kan to personer godt dra på bilferie. Med bager, ikke kofferter.

Nei, her får du ikke inn veldig mye!
Nei, her får du ikke inn veldig mye!

Sportssetene til Mercedes er forresten veldig bra, med fin støtte i alle retninger. Interiøret er funksjonelt, men det skinner gjennom at dette ikke er splitter nytt.

Mange firkantede knapper i midtkonsollen gir et litt billig inntrykk, selv om materialkvaliteten er jevnt over høy. Mercedes har virkelig hevet lista med interiøret i sin helt nye E-klasse, sammenlignet med den ser SLC litt gammeldags ut inni.

Stramt og ganske nøkternt interiør, men det merkes at dette ikke er splitter nytt.
Stramt og ganske nøkternt interiør, men det merkes at dette ikke er splitter nytt.

Klikk her for å se hvordan E-klasse ser ut inni

Kostbart utstyr

Men det bryr jeg meg egentlig ikke så veldig mye om, når SLC-en og jeg koser oss i svingene. Det finnes konkurrenter som byr på enda mer kjøreglede, en av dem kommer fra Porsche. Men i sum føles denne bilen veldig riktig. Den er sivilisert og komfortabel når du ønsker det, og passelig rampete når du legger opp til det.

Startprisen på dette eksemplarer, er på 519.900 kroner. Men sluttsummen er en helt annen. Med veldig mye fint utstyr på plass, kommer nemlig bilen på ikke mindre enn 780.500 kroner. Endel av dette klarer du deg egentlig fint uten, men i praksis skal det nok holde hardt å komme under 600.000 kroner, før du kjører avgårde med en helt ny SLC. For mange av kundene blir det nok også en del del dyrere enn det.

Kjøreturen ender opp på gårdsplassen hjemme. Bergensturen er nesten glemt, men bare nesten. Den skal jeg få gjennomført før det plutselig er vinter over fjellet igjen!

Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet

Med startpris på under 500.000 kroner kan SLC gi deg mye cabriolet for pengene, hvis du ikke går amok med ekstrautstyret. Da kan det bli MYE dyrere!
Med startpris på under 500.000 kroner kan SLC gi deg mye cabriolet for pengene, hvis du ikke går amok med ekstrautstyret. Da kan det bli MYE dyrere!

LES OGSÅ: En herlig sommerbil takket for seg