Tesla Model S var virkelig et blikkfang da de første modellene entret norske veier for drøye tre år siden.

Nå har imidlertid nyhetens interesse blitt borte, samtidig som Model S har blitt et vanlig syn over store deler av landet.

Det er dårlig nytt for de som ønsker å skille seg ut i trafikkbildet. Men akkurat dette har de italienske designerne i Umberto Palermo Design tenkt å gjøre noe med. De lanserte nemlig ”Valentino” på bilmessen i Torino denne måneden.

Karosseri bygd i karbon

Når tuningselskap går løs på nye modeller, er det sjelden hele karosseriet bygges fra scratch. De fleste nøyer seg i stedet med ombygde fangere, mørke vinduer, større felger og kanskje sette på en spoiler.

Endringene er markante, men skaper likevel et tøft, helhetlig design. 
Endringene er markante, men skaper likevel et tøft, helhetlig design. 

Men slik er det altså ikke når Umberto Palermo Design går løs på en Tesla Model S P85. Her er nemlig hele karosseriet redesignet, og den originale glassfiberen er byttet ut med karbon.

Det er frontpartiet som utgjør den største forskjellen. For med enorme luftinntak og skarpe linjer, fremstår bilen betydelig mer aggressiv enn den litt mer sofistikerte originalen.

Italienerne har også gjort markante endringer med hekken, deriblant en diffusor som virkelig dominerer. Og sammen med en liten hekkspoiler, samt et diskré sideskjørt, skaper endringene en mildt sagt sportslig helhet.

Usikker fremtid

Umberto Palermos versjon av Model S, som de kaller for Valentino, debuterer på bilmessen i Torino i midten av juni. Om dette blir det eneste eksemplaret av elbilen er ennå ikke kjent.

Kanskje ser vi den på norske veier etter hvert, om interessen er til stede.

Dette uttrykket gjenspeiler på mange måter bilens imponerende ytelser mer, kontra den elegante originalen.  
Dette uttrykket gjenspeiler på mange måter bilens imponerende ytelser mer, kontra den elegante originalen.  

Teslas storselger fornyes – og blir dyrere