Her testes en av årets viktigste bilnyheter

BERLIN (Broom.no / TV2): Denne venter mange på. Vi har kjørt den:

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er på tur for å prøvekjøre nye VW Tiguan. Den vente å bli en storselger i Norge.
Brooms bilekspert, Benny Christensen, er på tur for å prøvekjøre nye VW Tiguan. Den vente å bli en storselger i Norge.

En av årets aller viktigste bilnyheter er utvilsomt VW Tiguan – den kompakte familie-SUVen.

Den kom i 2007 og bygger i bunn og grunn på samme plattform som Golf.

Bilen har vært en formidabel suksess. Mer enn en million eksemplarer har blitt laget av første generasjon. Og nå er oppfølgeren klar.

En av de første som får gleden av prøvekjøre nykommeren er Brooms-bilekspert, Benny Christensen. Han puttet passet i innerlomma og tok med seg kofferten til Berlin grytidlig i dag.

Vi gjør derfor som vi pleier. Vi tar en telefon for å få et kjapt førsteinntrykk.

– Ring, Ring ...

– Hallo, Vegard!

– Heisann! Nå er jeg spent. Er du på plass og har fått kjørt- og sett nærmere på nye VW Tiguan, enda?

– Jepp, jeg er på plass. Og vet du hva – her har det skjedd ting altså. Det var sånn sett på tide. Du behøver jo ikke akkurat skrive det, men jeg synes jo at den utgående Tiguan var omtrent like spennende som en porsjon vassgraut.

Nye digitale instrumenter er tilgjengelig som ekstrautstyr. På tyske motorveier er det også mulig å teste i litt andre hastigheter enn i Norge ...
Nye digitale instrumenter er tilgjengelig som ekstrautstyr. På tyske motorveier er det også mulig å teste i litt andre hastigheter enn i Norge ...

Større og penere

– Den nye er langt mer stram og renere i linjeføringen. Det liker jeg. Det er et VW-produkt, så de store krumspringene har de jo ikke tatt. Likheten til andre modeller er påtagelig. Men bilen er mer elegant og mye penere i mine øyne.

– Hva har skjedd med plassen ?

– Noe som den gamle fikk litt "pepper" for var jo nettopp plassen. Den var litt for snau til å fungere som en fullverdig familiebil. Den nye har blitt både lengre og bredere.

– Det kommer den innvendig plassen til gode, både i baksetet og ikke minst i bagasjerommet. Sistnevnte rommer nå hele 615 liter med det justerbare baksetet i fremre posisjon, og det er mye. I bakre posisjon rommer det 520 liter.

– Hvor stort er det sammenliknet med konkurrentene da?

– Erkefiende nummer èn, Toyota RAV4, har 501-liter, mens Mazda CX5 har 503-liter – og det er 145-liter mer enn den gamle Tiguan. Så ja, plass og utseende imponerer.

Vil erstatte bomstasjonene med satellitter

Nytt firehjulsdrift-system

– Noen andre viktige nyheter "under skallet"?

– Jepp. Den har fått nytt og bedre firehjulsdriftsystem. 4 Motion Active Control, heter det nå. Det skal gi deg mulighet til å styre bilens gassrespons, styringsfølsomhet og bremser, for bedre å komme seg frem på dårlig og glatte føre.

– Kraften fordeles individuelt på alle fire hjul, alt ettersom hvilket av hjulene som har best eller minst grep.

– Men det har ikke du fått testet eller?

– Nei gitt, det er teori fra min side. Her er det nemlig 12 - 13 varmegrader, sol og tørr asfalt...

Dette er bilen norske kjøpere har glemt

Mer lik en personbil å kjøre

– Kjøreinntrykket så langt da?

– Støynivået er lavere enn før. Styringen er lett og presis og hele bilen virker å ha litt mer personbil-følelse enn den gamle, rett og slett. Det er så klinisk og perfekt, at det grenser til å bli litt kjedelig. Så langt har jeg fått kjøre varianten med 150 hks deiselmotor.

– Den økte størrelsen til tross, så oppleves bilen som lettkjørt. Men jeg har virkelig ikke kjørt den mye enda altså. Men jeg skal kjøre mer nå, så jeg må nesten legge på...

– Da sier vi god tur til deg! Men en siste ting. Når kommer den til Norge så folk kan ta den i selvsyn og kjøre den selv?

– Om veldig kort tid ettersom jeg forstår. Tidlig i mai skal den være på plass, avslutter Benny.

Han kommer tilbake med en mer omfattende test av nye VW Tiguan når han får kjørt den litt mer. Så følg med her på Broom.no!

Nå får du snobbe-bil til folkelig pris