Nå får du snobbe-bil til folkelig pris

Denne skiller seg fortsatt fra mengden.

Audi A7 er en linjelekker bil med mye særpreg utvendig. Den var svært kostbar da den var ny, nå har langt flere råd til å kjøpe den.
Audi A7 er en linjelekker bil med mye særpreg utvendig. Den var svært kostbar da den var ny, nå har langt flere råd til å kjøpe den.

De siste årene har antall bilmodeller på markedet nærmest eksplodert. Det har blitt MYE mer å velge mellom, og helt i front her har de tyske premiummerkene vært.

Audi, BMW og Mercedes kniver hardt seg i mellom. Et av virkemidlene for å få opp salget har vært å gå inn i en rekke nye nisjer. De tre pøser på med nye modeller, en av dem er digre A7 som debuterte som 2011-modell.

Dette er en kombi, med stor bakluke. Men under skallet deler den veldig mye med mer folkelige A6. På den måten kunne Audi komme med en "ny" modell, uten at den måtte utvikles helt fra bunnen av.

Dro til med utstyr

Designgrepene er imidlertid så store, at svært få tenker "A6" når de ser denne.

Audi strakk lengden til 4,97 meter. Samtidig er dette en lav og bred vil. Det er med på å underbygge følelsen av sporty luksusbil. Hekken er omdiskutert. Noen liker den absolutt ikke, andre liker at Audi våget å skille seg ut her.

Innnvendig er A7 et svært bra sted å være. Audi har gode på interiører lenge, og i A7 er det høy luksusfølelse. Her hjelper det naturligvis også at de aller fleste kjøperne dro til med mye fint ekstrautstyr da de gikk for ny A7. Dette er ikke en bil man kjøper hvis fokuset er på fornuft, dermed er heller ikke verditapet noe som bekymrer veldig. Men som det ofte er med såpass spesielle biler som dette: De taper seg mye i verdi de første årene.

Under skallet er det mest identisk med mer folkelige A6. 
Under skallet er det mest identisk med mer folkelige A6. 

Broom-Benny ble overbevist: Rett og slett en suveren bil

Mye å velge mellom

Fem år etter at den debuterte, gjør det at A7 nå kan gi deg mye luksusbil for pengene. I bruktmarkedet starter de rimeligste bilene nå på under 400.000 kroner. Og da snakker vi ikke ukurant utstyrte modeller som har gått veldig langt: Nei, til denne prisen får du en veldig "riktig" bil, som gjerne har gått rundt 100.000 kilometer.

Selv om A7-salget i Norge har vært ganske beskjedent, er det bra med biler å velge mellom i bruktmarkedet. Akkurat nå rundt 70 stykker. Mange av dem er bruktimportert, de skal gjerne ha en ekstra "rabatt" i forhold til norsksolgte eksemplarer. Dette gjelder særlig nyere bilder, der det kan være nybilgaranti igjen.

Audi har lenge vært gode på interiører, A7 er ikke noe unntak. Her kjører du på første klasse.
Audi har lenge vært gode på interiører, A7 er ikke noe unntak. Her kjører du på første klasse.

Her er Norges beste – og verste – nybilgarantier

Mulig å gjøre kupp

Diesel var lenge sett på som det eneste riktige på biler som dette. Det har endret seg kraftig de siste årene. A7 får du blant annet med sterk 2,8-liters bensinmotor på 204 hestekrefter. Det trenger slett ikke være noe dumt kjøp.

Biler som dette blir som regel kjøpt av kjennere og entusiaster. Det gjør at biler som skiller seg ut i negativ retning, fort kan bli mye rimeligere enn mer kurante eksemplarer. De snakker vi enten "feil" farge, eller at det mangler utstyr som mange anser som viktig på biler som dette.

På slike eksemplarer er det absolutt mulig å gjøre kupp, bare være klar over at du får samme utfordring selv, den dagen det er tid for å selge den videre.

A7 er nå på plass i Brooms bruktbilguide - les mer om den her:

Diger bakluke gjør innlastingen enkel. På grunn av den fallende taklinjen er ikke høyden så bra, men dette bagasjerommet er seriøst langt. 
Diger bakluke gjør innlastingen enkel. På grunn av den fallende taklinjen er ikke høyden så bra, men dette bagasjerommet er seriøst langt. 

Når det står ABT på den, ja da er dette et ekte råskinn!