Kjempesmart for noen – ganske bortkastet for andre

Her bør du ikke stole på de offisielle tallene.

Ladbare hybrider er en av de store trendene i bilmarkedet akkurat nå. Dette er en av bestselgerne, Volkswagen Passat GTE. Det er for øvrig også den av de ladbare hybridene vi har testet som kommer nærmest offisiell kjørelengde bare på strøm. 
Ladbare hybrider er en av de store trendene i bilmarkedet akkurat nå. Dette er en av bestselgerne, Volkswagen Passat GTE. Det er for øvrig også den av de ladbare hybridene vi har testet som kommer nærmest offisiell kjørelengde bare på strøm. 

De ladbare hybridene har kommet for fullt i Norge det siste året. Dette er biler som kombinerer batterier og elektromotor – med en bensin- eller dieselmotor.

På mange måter to biler i ett. Du kan kjøre dem som rene elbiler over kortere avstander. Når batteriene er tomme, trår så forbrenningsmotoren til, og du slipper det som er elbilenes store problem: Rekkeviddeangsten.

Win-win?

Her i Norge nyter også de ladbare hybridene godt av at de kommer gunstig gjennom avgiftssystemet for nybiler. De offisielle forbruks- og utslippstallene er nemlig svært lave. Det gjør at de får lite avgifter.

Dermed kan dette virke som win-win på alle områder. Det er det imidlertid ikke. Som mange eiere av ladbare hybrider har fått erfare, har bruksmønster og kjørestil svært mye å si for om dette er smart eller ikke.

Her er det et stort sprik mellom de offisielle forbrukstallene, og det mange opplever at bilene faktisk bruker.

Bakgrunn: Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt

Sjelden realistisk

– Hvis en ladbar hybrid skal gi mening, må du ha mye småkjøring og du må lade ofte. Hvis ikke ender du fort opp med å bruke mer drivstoff enn biler som har bare bensin- eller dieselmotor, forteller Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han har selv testet flere ladbare hybrider og har gjort samme erfaring med de fleste av dem: I praksis blir forbruket langt høyere enn de offisielle tallene tilsier.

– Dette starter med at den offisielle rekkevidden på bare strøm sjelden er realistisk. Den er basert på tester gjort i laboratorier. For å oppnå dette, må du ha helt optimale forhold og en maksimalt effektiv kjørestil. I Norge har vi som kjent både bakker, åser og fjell og vi har kulde og vinter. I praksis ligger reell kjørelengde på strøm gjerne et sted mellom 50 og 75 prosent av det offisielle tallet, forteller Vegard.

Verdt å merke seg er også at utslagene blir større på de store SUV--ene.

– Disse har gjerne en stor bensinmotor i tillegg til elmotoren. Høy ekt og mer luftmotstand bidrar både til at elektrisk rekkvidde blir kortere, og at forbruket er langt høyere når fossilmotoren må ta over.

Derfor øker forbruket på vinteren

Kan være penger å spare

– Så kommer dette med lading inn. Nå batteriene er tomme for strøm, har du i praksis en bil som veier minst et par hundre kilo mer, på grunn av den elektriske drivlinjen. Det betyr mer forbruk. På langkjøring – uten lading – må du derfor regne med et ganske høyt forbruk, gjerne en god del høyere enn vanlige dieselbiler og også bensinbiler klarer. Og da går vinningen fort opp i spinningen, sier Vegard.

– Så det er de med mye småkjøring som i første rekke har noe å hente på å kjøpe ladbar hybrid?

– Det er helt riktig. Mye småkjøring, og at man er flink til å lade ofte. Klarer du å gjøre det meste av kjøringen din på strøm, kan det virkelig være penger å spare her, da blir det langt mellom hvert besøk på bensinstasjonen. Mitt råd er derfor å ta en skikkelig vurdering av både bruksmønster og behov – før man velger biltype, forteller Vegard.

Dette er Norges mest solgte ladbare hybrid