Dette er den smarteste bilen de har laget

Clubman er smekker stasjonsvogn fra Mini. Les testen:

Mini er ikke lenger bare Mini, nå har de også laget en anvendelig liten stasjonsvogn. Andre generasjon Clubman er en bil som kan bredde merket betydelig. 
Mini er ikke lenger bare Mini, nå har de også laget en anvendelig liten stasjonsvogn. Andre generasjon Clubman er en bil som kan bredde merket betydelig. 

Etter at BMW tok over, har det gått bare én vei for Mini: Oppover. Det som startet med én bilmodell, har nå blitt til en hel familie av biler.

Sist ut her er stasjonsvognen Clubman som nå har kommet i helt ny utgave. Her har Mini laget en bil som går rett inn i den populære Golf-klassen. Med lengde på 4,25 meter er det også en stor bil, til Mini å være.

Mini hadde ikke vært Mini uten noen spesielle løsninger. Det mest særpregede på testbilen er de todelte bakdørene som åpner hver sin vei. Retroaspektet er altså videreført. Ellers er designet umiskjennelig Mini. Her roter man ikke med tradisjonene.

Testbilen er en Cooper S Clubman med automatgir. Det betyr 2-liters bensinmotor og 0-100 km/t på friske 7,1 sekunder. Startprisen er på 376.000 kroner, men akkurat dette eksemplaret koster mye mer. Her er det nemlig ekstrautstyr for over 200.000 kroner. Med det blir sluttsummen 579.170. Da kan vi allerede nå fastslå at denne neppe vinner noen priser i kategorien "mest mulig bil for pengene".

Designet er litt avhengig av hvilken vinkel du ser bilen fra. Det kan være litt frosk-faktor over denne fronten.
Designet er litt avhengig av hvilken vinkel du ser bilen fra. Det kan være litt frosk-faktor over denne fronten.

Mye bruktbil for pengene? Sjekk denne!

Hvordan er den å kjøre?

Det høres kanskje ikke så positivt ut når vi kan fastslå at kjøreegenskapene til Mini Clubman er helt forutsigbare. Men det er de altså, og det er akkurat som det skal være. Dette er nemlig Mini knallgode på, og de leverer som vanlig også med denne bilen.

Det betyr store doser moro og kjøreglede. Sportslig understell kombinert med presis styring som har akkurat passe motstand. Det er også flere kjøreprogrammer her, det kan være greit å bruke når du ikke er opptatt av ha det mest mulig sporty, for eksempel ved køkjøring.

Støydempingen fra motoren er god, men på dårlig asfalt er det litt overraskende mye romlestøy inne i bilen. Ikke helt som det bør være på en bil i denne prisklassen.

Mini-suksessen blir neppe mindre etter at Clubman har kommet i helt ny utgave.
Mini-suksessen blir neppe mindre etter at Clubman har kommet i helt ny utgave.

Dette er en trendy Mini-SUV

Hvordan er plassen?

Den er stor til å være Mini, men noen plassorgie er ikke denne bilen. Det underbygges også av interiørdesignet, som gir et veldig intimt preg. Clubman er også lav, det merkes når du skal inn og ut.

Foran er plassen fin også for de som er over snittet lange. Baksetet har akkurat tilstrekkelig plass for to voksne, noe mer setter bredden klare begrensninger for.

Bagasjerommet svelger unna 360 liter. Det er ikke mye til å være stasjonsvogn, men plassen er i alle fall lett å utnytte.

360 liter duger til vanlig handling og ikke altfor omfattende helgeturer.
360 liter duger til vanlig handling og ikke altfor omfattende helgeturer.

Baksete og bagasjerom? Tjaaa...

Går den bra?

Når en Mini heter Cooper S, er det en garanti for at den også går bra. Det gjelder så absolutt denne testbilen også. Den er ikke sportsbil-kjapp, men 7,1 sekunder fra 0-100 km/t er nok til å underbygge preget av morsom kjørebil. Kjøreegenskapene er også i stor grad med på å underbygge dette. Motoren kler resten av bilen!

Vi har også testet Clubman i Cooper d-utgave. Det betyr 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter. Den oppfører seg svært kultivert og har skikkelig bunndrag. Den er tregere til 100 km/t (8,5 sekunder), men er strålende i mellomaksellerasjoner og på forbikjøringer. Absolutt ikke noe dumt alternativ.

Massevis av særpreg i interiøret, her er det ikke i tvil om at du sitter i en Mini!
Massevis av særpreg i interiøret, her er det ikke i tvil om at du sitter i en Mini!

Mye moro til hyggelig pris, les mer om brukt Mini her:

Finest utenpå eller inni?

I fjor kom Mini med en femdørs utgave av den "originale" Minien. Med det ble den brått mer anvendelig for langt flere enn tredørs-utgaven er, men det er ikke til å komme fra at de to ekstra bakdørene ser litt påklistret ut.

Bakdørene åpner hver sin vei, elektrisk på testbilen.
Bakdørene åpner hver sin vei, elektrisk på testbilen.

Da sitter dette langt bedre på Clubman. Den ser harmonisk og gjennomført ut. Den ser også adskillig lengre og bredere ut enn den egentlig er, her spiller høyden inn. Testbilen er ganske konservativ i fargen, og har ikke så mange designsprell utenpå. Her går det an å leke seg mye mer og skreddersy bilen etter egen smak.

Innvendig snakker vi 100 prosent Mini. En rekke retro-detaljer, ovaler og vippebrytere. Materialkvaliteten er litt enkel noen steder, men det reddes stort sett i land av særpreget. Pluss for godt sportsseter, sitteputa er justerbar i lengderetningen. Bra!

Mini-logoen projiseres ned i bakken, fra speilet. Kult i mørket! 
Mini-logoen projiseres ned i bakken, fra speilet. Kult i mørket! 

Stasjonsvogn, men duger den som familiebil?

...og hva er konklusjonen?

Mini har laget stasjonsvogn på sin egen måte. Det vil si at de ikke har gått amok i størrelsen, men samtidig er den stor nok til å være ganske praktisk og anvendelig. I forhold til første Clubman har den også blitt mye smartere. Den har blant annet bare én sidedør bak, noe som gjør adkomsten til baksetet trang og kronglete. Det slipper vi nå.

MINI CLUBMAN

Modell: Cooper S sportsautomat

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 192 hk/ 280 Nm

Forbruk: 0,57 liter/mil

0-100 km/t: 7,1 sekunder

Toppfart: 228 km/t

Bagasjerom: 360 liter

Lengde/bredde/høyde: 425/180/144 cm.

Pris fra: 376.000 kroner

Pris testbil: 579.170 kroner

Dette er kanskje ikke bilen du pakker unger og bagasje inn i og drar på lang bilferie med, men for single, par og familier med små barn kan den faktisk duge som eneste bil. I mange tilfeller kommer den nok også til å gjøre jobben som bil nummer to.

Den store styrken er kjøreegenskapene, etterfulgt av design og feelgood-faktor. Det siste er det nemlig mye av her, og du trenger ikke være Mini-fan for å bli sjarmert av Clubman!

Startprisen er heller ikke egnet til å skremme bort mange kunder. Utfordringen er at det blir veldig dyrt hvis du skal unna deg mye ekstrautstyr. Testbilen har som nevnt utstyr for over 200.000 kroner, likevel mangler den en detalj som elektrisk justering av forsetene. Det sier sitt om at Mini virkelig vet å ta seg betalt for utstyret sitt.

Du trenger ikke å lete lenge etter biler som både er mer fornuftige og som gir mye mer plass for pengene. Men i morofaktor er det ikke så mange biler som kan måle seg med Clubman.

Dette er veldig mye moro på fire hjul

Denne hekken ligner ikke på så veldig mye annet i bilverdenen akkurat nå. Mini har laget en særpreget stasjonsvogn med mye sjel.
Denne hekken ligner ikke på så veldig mye annet i bilverdenen akkurat nå. Mini har laget en særpreget stasjonsvogn med mye sjel.

Slik svarte de på frekke spionbilder