Derfor kan denne bli historisk i Norge

BLOGG: Broom-Vegard om Teslas nye folkemodell.

Brooms redaksjonssjef Vegar Møller Johnsen, tror Teslas nye folkemodell kan vise seg å bli Norges mest solgte bil i 2018.
Brooms redaksjonssjef Vegar Møller Johnsen, tror Teslas nye folkemodell kan vise seg å bli Norges mest solgte bil i 2018.

Vegard Møller Johnsen er redaksjonssjef i Broom, og er en av de som har fulgt Teslas utvikling tett, helt siden starten.

Han var selv en av de som tidlig bestilte Tesla Model S, og har vært på besøk på fabrikken i California.

Med Model 3 tror han Tesla for alvor kommer til å etablere seg som en av verdens viktigste bilprodusenter. Her forteller han hvorfor:

Nok en gang kommer en lett stammende Elon Musk på scenen, foran et publikum med stjerner i øynene. Hos mange er Tesla-sjefen genierklært. Og når en tar en titt på CV-en hans, er det kanskje ikke så rart heller. Han har utrettet utrolig mye, på kort tid. Slik kan det fort bli rene Halleluja-stemningen av.

Her i Norge er det først og fremst Tesla vi forbinder han med. Elbileventyret han sparket i gang, har gjort at tusenvis av mennesker som egentlig ikke brydde seg døyten om bil, plutselig kjøper seg en linjelekker og råsprek elbil, gir den et kallenavn, hilser på andre med samme bil, forguder den i sosiale medier og gir den en klem før de legger seg.

OK. Vi setter det kanskje litt på spissen, men saken er den at veldig mange fikk et helt annet forhold til bil gjennom Tesla. For oss som alltid har likt biler, er det jo bare å si: Velkommen etter! Alltid hyggelig med nyfrelste bilentusiaster, elektrisk eller ikke.

Tesla Model 3: Her er Tesla nye storselger

Har gjort miljøvennlig sexy

– Vi lager ikke trege biler, sa Musk fra scenen forrige uke, etter å ha røpet av selv innstegsmodellen av Model S gjør 0-100 km/t på under seks sekunder.

Og her ligger litt av hemmeligheten. Tesla har gjort miljøvennlig sexy og morsomt.

Så sexy at selv et lass av mennesker som egentlig ikke hadde noe forhold til CO2-utslipp og ozonlaget, likevel gjerne kjører en "grønn" bil.

Og oppskriften fungerer bedre enn noen gang, når prisene blir folkelige. Model 3 kommer trolig til å ende på rundt 400.000 kroner, for en godt utstyrt utgave. Det er en god slump penger, men med tanke på de ytelsene, plassen og rekkevidden en slik bil vil ha, er det fortsatt et kupp.

Lenge var elbilene rare og rett og slett så stygge at de kunne få potensielle kunder til å ynke seg. Slik er det ikke lenger. Det har Tesla vært med å sørge for.
Lenge var elbilene rare og rett og slett så stygge at de kunne få potensielle kunder til å ynke seg. Slik er det ikke lenger. Det har Tesla vært med å sørge for.

Her må vi understreke at denne prisen forutsetter at norske politikere opprettholder avgiftsfritaket på elbiler. Det har vi ingen tro på at noen tør å endre på de neste par årene.

300.000 forhåndsbestillinger

Model 3 blir et nytt tidsskille. Ikke bare for Tesla, men bransjen generelt.

Selv om navnet skulle tilsi noe annet, er altså dette fjerde modell i rekken fra Tesla.. Og det er den klart viktigste. Det er nå, og de neste par årene, at Tesla virkelig vil vise om de er liv laga.

Og det ser rett og slett svært lovende ut. For i helga meldte Musk om at at det var kommet inn over 250.000 forhåndsbestillinger. Det tok to døgn! Det betyr at Tesla allerede har fått inn milliarder på kontoen. Hvis alle bestiller, betyr det minimum 76 milliarder kroner i omsetning. Og jeg sier det igjen – etter TO dager! Vi er ikke et øyeblikk i tvil om at det i skrivende stund dreier seg om over 300.000.

Bilverden har aldri sett maken til løp og kjøp-hysteri.

Hvor mange av disse forhåndsbestillingene som er gjort i Norge, vet vi ikke. Tesla opplyser ikke om slikt. Men vi er sikre på at det er snakk om flere tusen.

– Dette er det råeste jeg har kjørt

Suksess-kriteriene

Model 3 kommer derfor etter alle solemerker til å bli en braksuksess. Hvorfor treffer den så til de grader blink? La oss ta det punktvis:

– Elbiler er på full fart opp, nå også i større grad i andre land enn i Norge. Og Tesla Roadster, Model S og Model X har helt klart brøytet vei for å få langt flere til å kjøre på strøm

– Model 3 ser bra ut! Den minner litt om en krysning av Maserati og Porsche skrått forfra, og plassutnyttelsen blir god.

– Rekkevidden blir best i klassen. Husk at det kun er innstegsmodellen som har rekkevidde på 345 km. De andre får mer.

– Den leveres med 4x4 - viktig i Norge, som jo er et stort Tesla-marked

– Det er god plass (offisielle liter-mål er ikke klare) og den er langt raskere enn konkurrentene

– Den får tilhengerfeste (ekstrautstyr)

Vipper Golf av tronen

Så populær blir den i Norge, at vi tror den kommer til å vippe VW Golf av tronen som mest solgte bil i 2018. Det er i tilfelle historisk, for den posisjonen er det årevis siden noen har klart å tukte.

Nå er det noen kriterier som må på plass for at dette skal skje. Siden det fortsatt er drøyt halvannet år, kanskje nesten to, til vi får den til Norge, tåler den ingen forsinkelser.

Og det er én viktig grunn til at det er ekstra viktig nå. Det handler om konkurrentene. Utviklingen skjer nemlig veldig fort på elbilfronten, og selv om Tesla tok mange på senga med Model S, er det helt andre forutsetninger nå.

Og det vi fikk se fredag, vil garantert få konkurrentene til å spisse albuene og framskynde egne prosjekter.

Om et par år vil det være langt flere elbiler på markedet. Store og tunge aktører som VW, BMW, Audi, Nissan, Opel og Mercedes har mange interessante modeller i støpeskjeen. Flere kommer etter.

Fabrikker og forhandlere

Skal utleveringen skje etter planen, vil det kreve en enorm utvikling av produksjonen. Men Musk tror han har tatt de nødvendige forholdsreglene.

I Nevada-ørkenen pågår byggingen av Gigafactory (Tesla er som alltid folkelige når de navngir noe) i full gang. Det blir et av de største byggverkene på planeten.

Her skal de produsere lithium-batterier i storskala. Innen 2020 skal fabrikken ha full kapasitet, og produsere flere litium ion-batterier i året, enn det ble produsert i resten av verden i 2013 ...

Fabrikken i California, som bygger bilene, skal også utvikles og effektiviseres. Innen 2020 er målet der at 500.000 biler skal rulle ut årlig. Det er ti ganger så mange som i dag. Men allerede i helga, avslørte Musk på Twitter at de må revurdere den målsetningen. Rett og slett fordi pågangen er så stor allerede.

Magne stod først i køen – sikret seg folke-Teslaen

Kaos

Med en så stor økning i antall biler, vil det naturligvis også bli langt større trykk rundt særlig superladestasjonene, men også vanlige ladepunkter generelt. Særlig i Norge.

Her må det skje en kraftig utvikling de neste årene. Tesla selv har planer om at antall hurtigladestasjoner på verdensbasis skal dobles i løpet av et år. I Norge haster det med å få flere av disse lenger nord i landet.

Musk lover også at det skal komme en dobling i antall forhandlere og servicepunkter.

Og det siste blir nok en avgjørende brikke, som må på plass hurtig her i Norge.

Det var nemlig kaostilstander da utleveringene av Model S startet. Suksess over tid handler ikke bare om at biler blir solgt, men også om at om kundene er fornøyde, med både bilen og servicen etter kjøpet.

Tilgir ikke feil, denne gangen

Så langt har imidlertid Tesla hatt stor suksess med kundetilfredshet. Joda, det finnes naturligvis unntak, men de er få.

Det skyldes nok delvis at de aller første Model S-kundene var forberedt på at dette kunne være litt "ad hoc". Tesla som bilprodusent var blodfersk og uerfaren, men bilene var så avanserte, raske og lekre at en kunne tilgi noen feil på den, lang ventetid på service, og forsinkelser rundt levering.

Dette kommer til å bli et vanlig syn på norske veier i 2018.
Dette kommer til å bli et vanlig syn på norske veier i 2018.

Men nå er situasjonen også her annerledes. Denne gangen forventes det at Tesla har alt på stell, fra første stund. Og med en volummodell blir følgefeilene, og kostnadene, langt større, hvis for eksempel bilene må tilbakekalles eller blir forsinket.

Det er ganske enkelt utrolig spennende det som skjer akkurat nå. Tesla har på rekordtid har hatt en voldsom påvirkning ikke bare på elbilmarkedet, men på bilmarkedet generelt.

At elbiler er kommet for å bli, det er det ingen som helst tvil om. Og selv om det fortsatt er et marginalt marked der ute i resten av verden, kommer det garantert til å øke raskt de kommende årene.

Hvis Tesla lykkes med strategien sin de kommende årene, er de plutselig en bilprodusent de store konkurrentene virkelig har grunn til å frykte.

To av verdens rikeste erklærer krig mot Tesla