Nå er den blitt mye bedre – og billigere

Og den imponerer med lavt forbruk!

Lexus RX450h har et design som skiller seg fra de andre i klassen. Testbilen har F-Sport-design, som gir et ekstra aggressivt utseende. Og byr også på raust med hestekrefter, uten at forbruket av den grunn er skyhøyt.
Lexus RX450h har et design som skiller seg fra de andre i klassen. Testbilen har F-Sport-design, som gir et ekstra aggressivt utseende. Og byr også på raust med hestekrefter, uten at forbruket av den grunn er skyhøyt.

Hva er dette?

Lexus var så avgjort på ballen, da BMW og Mercedes bygget opp luksus-SUV-markedet på 90-tallet.

Siden den tid har flere kommet til, og konkurransen er tøffere enn noen gang. Da passer det fint at Lexus slår på stortromma, når de lanserer nye RX 450h.

Det er en større, tøffere, sterkere, mer gjerrig og mer romslig variant enn forgjengeren. Den bør rett og slett passe det norske markedet godt. Bakgrunnen for det siste, er at den følger tradisjonen som Lexus har vært flinke på i en årrekke: Det er en hybrid. Og den er IKKE ladbar.

Sistnevnte er faktisk et poeng som Lexus vektlegger sterkt. Og det er ikke helt uten grunn. Det fikk vi erfare under testingen.

Bli med på tur i luksus-SUVen med 313 hk, og se hvorfor vi lot oss imponere.

Lexus RX450h er betydelig lavere priset enn konkurrentene. Innstegsmodellen koster 725.000 kroner. Skal du matche den, må du ned i størrelsen hos BMW, Audi og Mercedes.
Lexus RX450h er betydelig lavere priset enn konkurrentene. Innstegsmodellen koster 725.000 kroner. Skal du matche den, må du ned i størrelsen hos BMW, Audi og Mercedes.

Topp 10: SUVer med minst feil og problemer

Hvordan er den å kjøre?

På plass i de gode setene, får du raskt følelsen av å sitte i noe dyrt og eksklusivt. Interiøret er svært godt satt sammen, med høy kvalitetsfølelse. Slik det skal være i dette segmentet.

I den forrige modellen var det noen knapper som ga litt for sterke Toyota-assosiasjoner (i denne sammenheng negativt, da Lexus skal være mer eksklusivt enn modermerket). Nå er det, med et par små unntak, premium på det meste av det du bruker, holder i og tar på.

At Lexus velger å fortsette med den kronglete "stien" for å skifte gir synes vi er gammeldags og unødvendig. Men det handler om vane, og blir raskt noe du ikke tenker over.

Når du trykker inn startknappen, er det omtrent som i en elbil. Du hører ingenting, bare lett susing fra klimaanlegget. Ofte kan du også kjøre avgårde kun på strøm, før bensinmotoren slår inn når du trykker inn gassen litt mer bestemt.

Stor og god infotainmentskjerm – men litt mange knapper i dashbordet og midtkonsollen.
Stor og god infotainmentskjerm – men litt mange knapper i dashbordet og midtkonsollen.

Ved langkjøring er coupeen et stille sted å oppholde seg, både når det kjøres med- og uten hjelp fra bensinmotoren. Det er heller ingen vibrasjoner.

Den trinnløse CVT-girkassen fungerer greit så lenge du ikke jager den for hardt på turtallet. Helt som en vanlig girkasse blir den imidlertid aldri. Den liker seg helt klart best når du lar den jobbe rolig og bedagelig. Da er også RX 450h en bil som byr på god komfort.

Men hvis du vil kjøre litt aktivt, og piske de 313 hestene, så merker du både at girkassen, styringen og understellet ikke er helt på lag. Forskjellen er ikke så stor når du velger oppsettet Sport eller Sport +, heller. Dette er rett og slett en bil som ikke egner seg særlig til dette.

Luksus-SUV blir tøffere i trynet

Det er INGENTING mykt eller kosete med designet på RX 450h i F Sport-utgaven. Den ser rett og slett beintøff ut.
Det er INGENTING mykt eller kosete med designet på RX 450h i F Sport-utgaven. Den ser rett og slett beintøff ut.

Finest utenpå eller inni?

Lexus ruver godt. Den voldsomme grillen er ekstra utagerende i F-Sport-utgaven. Designet har et både sportslig og futuristisk preg.

Selv om den ikke er sportslig å kjøre, ser den i alle fall slik ut!

At dette er en Lexus er du aldri i tvil om. DNA-et i alle de skarpe vinklene avslører det lang vei. Lysene er også typiske for Lexus, også bak.

Bakenden heller for øvrig mer mot biler som BMW X6 og Mercedes GLE Coupe, takket være den fallende taklinjen og den sterkt skrånende bakluka.

Profilen får et karakteristisk utseende, takket være den spesielle C-stolpen med flytende linjer, i stedet for det vanlige vinduet. Og øverst er det en diger takspoiler.

Innvendig er det også Lexus-særpreg. Men selv om kvalitetsfølelsen generelt er meget god, blir det for mange knapper og enkelte innslag av billigplast som ødelegger litt av totalinntrykket.

Heldigvis fungerer fjernstyringen til infotainmentsystemet godt. Og den digre 12,3" skjermen på toppen av dashbordet er blant de bedre på markedet. Og den kan deles i to vinduer, slik at du kan se både kartet og radio samtidig.

Helt ny og har blitt 100.000 kroner billigere

Hvordan er plassen?

Helt grei plass, men et godt stykke unna de fleste konkurrentene. Totalt 539 liter. 
Helt grei plass, men et godt stykke unna de fleste konkurrentene. Totalt 539 liter. 

Som nevnt har Lexus valgt å prioritere design framfor mest mulig plass. I alle fall når det kommer til bagasjerommet. Her er det både ganske høyt gulv, takket være batteripakken som ligger der, og den sterkt skrånende bakluka stjeler også plass.

Derfor er det egentlig overraskende lite bagasjerom til å være en så stor bil. De tørre fakta lyder på 539 liter, og det er betydelig mindre enn biler som BMW X5, Audi Q7, Volvo XC90 og Mercedes GLE.

RX450h er heller ikke tilgjengelig som syvseter.

I dette baksetet sitter du som en konge. Masse plass og gode seter, så lenge du sitter på sidene. To seter helt bakerst får du imidlertid ikke.
I dette baksetet sitter du som en konge. Masse plass og gode seter, så lenge du sitter på sidene. To seter helt bakerst får du imidlertid ikke.

I baksetet, som er justertbart i lengderetning og hvor bakseteryggen kan legges ned elektrisk, er det imidlertid svært så romslig. Benplassen er faktisk på høyde med limousinen LS 600h. Vinkelen på ryggen kan også justeres elektrisk. Her er det ikke mange som matcher RX!

Foran er det også svært så romslig. To gode koppholdere, et digert rom under midtarmlenet og gode lommer i dørene. Bra!

For øvrig kan den trekke tilhenger, selv om det er en hybrid. Maks hengervekt er 2 tonn.

Snart kan bilen din se slik ut inni

Går den bra?

Med 313 hk er Lexus 450h en skikkelig bamse, hva gjelder effekt. Men sportslig å kjøre blir den ikke.
Med 313 hk er Lexus 450h en skikkelig bamse, hva gjelder effekt. Men sportslig å kjøre blir den ikke.

Kjernen i R H450h er en 3,5-liters bensinmotor med seks sylindre. Denne alene yter 262 hk/335 Nm. I tillegg er det to elmotorer, en foran og en bak. Totalt gir det heftige 313 hk, og med slike tall forventes det et friskt fraspark.

Det får du også. Men som nevnt, er det ikke sportslig. I stedet skjer det kontrollert og bestemt, så lenge du ikke skal opp og ned med farten i tide og utide. Da blir CVT-kassen litt masete.

0-100 km/t går på 7,7 sekunder. Det er ikke brennkjapt med tanke på den store motoren. Men det er stort sett et hyggelig kraftoverskudd. Og takket være elmotorene, har den et "lydig" fraspark også på lavt turtall.

Men hva så med forbruket? Hvordan kan en vanlig hybrid måle seg med de ladbare? Jo, faktum er at RX 450h for mange vil være minst like gunstig. Og for noen betydelig snillere på drivstoffbudsjettet enn de som kobles til stikkontakten.

Oppgitt blandet forbruk er så lavt som 0,53 l/mil. Det klarte vi riktignok ikke å gjenskape i vår testperiode. Men på langkjøring med fullpakket påske-bil på tvers av sør-Norge, og over Haukelifjell, endte vi på 0,69 l/mil. Og det er slett ikke ille det heller. Husk at det er en stor bil, med over 300 hk, vi snakker om her.

Sammenlignet med stort sett alt av ladbare SUVer i dette segmentet, er dette langt lavere forbruk enn du kunne håpet på med en ladbar hybrid på langkjøring.

Kjøpe brukt Lexus RX? Les vår bruktbilguide av andre generasjon her

Førerplassen er et fin sted å være. Varme i rattet er utstyr vi aldri blir lei av ... 'Musa' som styrer infotainementsystemet fungerer også veldig bra. Mye bedre enn en touchskjerm.
Førerplassen er et fin sted å være. Varme i rattet er utstyr vi aldri blir lei av ... "Musa" som styrer infotainementsystemet fungerer også veldig bra. Mye bedre enn en touchskjerm.

… og konklusjonen er?

RX450h er annerledesbilen i klassen. Designet skiller seg ut, motoriseringen skiller seg ut – og merket skiller seg ut. Dette er premiumbil for de som tør å velge annerledes, og gjerne er stolt av det.

Lexus RX 450h

Motor: 3,5-liter, V6, bensin + 2 elmotorer

Effekt: 313 hk

Forbruk: 0,53 l/mil

0-100 km/t: 7,7 sek.

Toppfart: 200 km/t

Bagasjerom: 539 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 489 x 189 x 168 cm

Startpris: 725.000 kroner

Pris testbil: 937.300 kroner

Du får ikke i pose og sekk, for på enkelte områder er den ikke like bra som de andre: Sportslige kjøreegenskaper, bagasjeromsplass og ytelser, for eksempel.

Men den slår knallhardt tilbake med lavpris i dette segmentet, sterk motor, lavt forbruk, særegenhet, god bakseteplass og et design som virkelig skiller seg ut.

Og til alle de som sikler på ladbar hybrid i stor-SUV-klassen: Tenk deg nøye og godt om, før du snur ryggen til en vanlig hybrid. Kjører du bare litt mer enn 30 kilometer, blir fort forbruket noe helt annet enn det offisielle målingene viser ...

Denne bilen er tørstere på vinterstid

Lexus har et design som krever at kjøperen tenker litt utenfor boksen. Men de fleste vi møtte lot seg imponere over nærværet til RX 450h.
Lexus har et design som krever at kjøperen tenker litt utenfor boksen. Men de fleste vi møtte lot seg imponere over nærværet til RX 450h.