Her skjuler det seg et ekte råskinn

Kommer til Norge i sommer – og denne blir ikke billig!

Audi kommer med heftig cabriolet til sommeren, her er R8 Spyder i helt ny utgave.
Audi kommer med heftig cabriolet til sommeren, her er R8 Spyder i helt ny utgave.

Gul og fin tittet den for første gang ut fra sitt hvite skjulested, og møtte verden for aller første gang. Nei – det er ikke en påskekylling vi snakker om.

Det vi snakker om er nye Audi R8 Spyder som hadde verdenspremiere på den store bilutstillingen i New York, hvor Broom var tilstede.

Allerede lenge før avdukingen skulle finne sted var det tilløp til trengsel på Audis stand. Dette var en av de store nyhetene på årets bilmesse "over there" som for øvrig ble holdt for 116. gang(!)

At lanseringen fant sted nettopp her er ikke tilfeldig. USA er et svært viktig marked for en bil som dette.

Audi R8 - slik ser den ut uten tak og da heter den Spyder. 
Audi R8 - slik ser den ut uten tak og da heter den Spyder. 

V-10 motor og 540 hestekrefter

Siste generasjon Audi R8 Coupé kom på markedet i fjor. På sensommeren i år lanseres cabriolet-versjonen, med tilnavnet Spyder V10. Designet har naturligvis mange likhetstrekk med coupé-versjonen, men skiller seg også ut med flere særegenheter.

Sammenlignet med forrige generasjon Audi R8 Spyder er eksempelvis luftinntakene på sidene nå mer fremtredende. Luftinntakene på motorlokket er også et markant designelement.

Stofftaket kan åpnes og lukkes i hastigheter opp til 50 km/t, i løpet av 20 sekunder. For ulike kontraster mot bilens lakkfarge, kan stofftaket leveres i sort, brunt eller rødt.

Rett bak de to setene sitter den ti-sylindrede FSI-motoren på 5,2 liter som yter 540 hk. Maksimalt dreiemoment på 540 Nm nås ved 6.500 omdreinger per minutt.

Audi R8 er den raskeste bilen de noensinne har laget

Innvendig er den lik Audi R8 med tak. 
Innvendig er den lik Audi R8 med tak. 

3,19 kg per hk.

0-100 km/t gjøres unna på svært kjappe 3,6 sekunder, 0-200 km/t på 11,8 sekunder og toppfarten nås ved 318 km/t. Den særegne lydbildet til V10-motoren, som drar opp til 7.800 omdreininger, understreker identiteten til supersportsbilen Audi R8 – og med taket nede vil vi tro motorlyden fra den midtmonterte motoren høres ekstra godt.

Quattro firehjulsdrift sikrer godt grep i enhver situasjon. Til tross for ytelsene er forbruket redusert med10 prosent sammenlignet med forrige generasjon. Ved blandet kjøring er nå forbruket 1,17 l/mil, så litt slurper den fortsatt i seg ...

Tørrvekten til Audi R8 Spyder V10 er 1.612 kg. Hver hestekraft skal derfor bare flytte 3,19 kg.

Store deler av både chassis og karosseri er bygget i karbonfiber og aluminium. Sammenlignet med forrige generasjon er vridningsstivheten økt med over 50 prosent.

Her er Audis nye kompakt-SUV

Audi R8 Spyder er kanskje aller tøffest bakfra? 
Audi R8 Spyder er kanskje aller tøffest bakfra? 

Kommer utpå sommeren

Mulighetene for tilvalg og skreddersøm er mange. Eksempelvis kan Audi R8 Spyder V10 utstyres med laserlys og keramiske bremser.

Audi virtual cockpit og MMI navigasjon plus er standard. Gjennom Audi Smartphone Interface kan smarttelefoner fullintegreres i bilens betjeningssystem via Apple Car Play og Google Android Auto.

Audi R8 Spyder V10 kommer i forretningene ut på sensommeren. Norsk pris er ikke klar, men vi kan jo nevne at samme bil, men med fast tak, koster fra 2.200.900 kroner. Så ja, her kan feriepengene få bein å gå på!

Audi fylte 50 år i fjor - les historien her: