Se hva de har funnet på med verdens mest solgte

NEW YORK (Broom / TV 2) Dette blir særpreget bil til hyggelig pris.

Mazda har gitt MX-5 ståltak, og ikke et hvilket som helst ståltak heller. MX-5 RF kommer virkelig til å skille seg ut når den er på plass i Norge.
Mazda har gitt MX-5 ståltak, og ikke et hvilket som helst ståltak heller. MX-5 RF kommer virkelig til å skille seg ut når den er på plass i Norge.

Engelskmennene så godt som eide segmentet for små, billige sportsbiler og roadstere i mange, mange år. Men de klarte, på nesten uforklarlig vis, å rote det bort tidlig på 70-tallet.

Segmentet for disse bilene ble mer eller mindre glemt. Helt til Mazda lanserte sin MX-5 i 1989.

Verdens mest solgte

Roadsteren som bygger på den gamle, klassiske og smått geniale oppskriften, ble da også en solid opptur for den japanske produsenten,

Såpass opptur at den nå i årevis har vært verdens mest solgte roadster.

Men Mazda har ingen planer om å gi seg. I fjor høst lanserte de en helt ny utgave av sin lille cabriolet.

Nå på bilutstillingen i New York, bare et halvt år senere, lanserer de nok en variant av MX-5.

Vi har kjørt årets kuleste sommerbil

Slik ser Mazda MX-5 RF ut bakfra. 
Slik ser Mazda MX-5 RF ut bakfra. 

Nå har den fått ståltak, av det originale slaget. Slik at du enten får en targa-løsing, hvor selve taplaten er borte, men bakruten står igjen, eller du kan felle ned hele taket i bagasjerommet (elektrisk selvfølgelig) slik at det blir borte og man får en fullverdig cabriolet. Enkel, genialt og tøft!

Den er liten, den er ikke mest praktisk, men den er annerledes og morsom. I tillegg er den med taket på en særegen liten coupe av den gamle, gode sorten. Dessuten er det garantert en kjøreglad og morsom bil.

Slik smygviser Mazda en viktig SUV-nyhet

Nye Mazda MX-5 RF er veldig lik denne engelske Trumphen fra tidlig på 70-tallet. 
Nye Mazda MX-5 RF er veldig lik denne engelske Trumphen fra tidlig på 70-tallet. 

Kommer som 2017-modell

Suksessen til tross, det er ikke helt til å komme fra et Mazda MX-5 har hatt rykte på seg for å være litt "frisør-bil". Den nye roadster hard-topen byr definitivt på en mer karslig framtoning.

Nykommeren vil så klart også komme til Norge. Som 2017-modell, med produksjonsstart tidlig på høsten 2016. De første bilene på norsk jord er ventet akkurat i årsskiftet.

Både motorer og interiør er lik med den vanlige MX-5
Både motorer og interiør er lik med den vanlige MX-5

Motorene blir som i roadsteren. En 1,5-liter og en 2-liter på henholdsvis 131 og 160 hk. Og prisene her starter på rett under 300.000 kroner.

Regn med et prispåslag på rundt 25.000 kroner for utgaven med hardtop.

Les også: Med denne blir du førstemann på stranden