Toyota har de siste årene hatt stor suksess med sine hybridbiler. Ikke bare i Norge, men i store deler av verden. Ikke minst i USA.

Bilen som startet det hele var Toyota Prius, i 1997. Den kom nylig i sin fjerde generasjon. Det var nok flere enn oss som tenkte tanken om hvorvidt denne kan klare å følge opp tidligere suksess, midt i mylderet av ladbare hybridbiler som kommer.

Visst har man også kunnet få Prius som ladbar hybrid tidligere, men den tok aldri av.

Broom var på verdenspremieren

Siden har Toyota uttalt at de ikke har all verdens tro på ladbare hybrider og at de heller tenker ett hakk framover. Minst.

Hydrogenbiler er deres store satsing. Ikke minst med Mirai, som nå etter hvert fases inn på nye markeder.

Hakeslepp-faktoren var derfor ikke ubetydelig da de da på årets bilmesse i New York viser nettopp en ladbar hybrid av Prius. Prius Prime er navnet. Broom var til stede på verdenspremieren.

Ladbare hybrider har de siste tiden virkelig tatt av hjemme i Norge. Og det faktum at Prius også kan leveres med denne teknologien gjør at Toyota Prius igjen kan bli en bestselger, i et stadig tøffere marked med mange sterke og nye aktører.

Salget av ladbare hybrider tar helt av...

Slik ser bilen som egentlig ikke skulle komme ut. 
Slik ser bilen som egentlig ikke skulle komme ut. 

Lavt forbruk og utslipp

En batteripakke på 8,8 kWt (litium-ion) betyr elektrisk kjøring i inntil 50 kilometer. Dette er et høyt tall blant de ladbare hybridene.

Den ladbare Priusen har et offisielt forbruk på 0,14 l/mil – den beste forbruksmålingen på noen eksisterende ladbar hybrid så langt – og et CO2-utslipp på lave 32 g/km.

Brukt Toyota Prius - er det smart?

Bedre ytelse

Prius Plug-in Hybrid får som første Toyota et dobbelt elmotor/generator-system, som bruker både den elektriske motoren og generatoren til å sørge for dreiemoment. Det bidrar til raskere akselerasjon og bedre ytelse.

Den har også verdens første klimaanlegg med varmepumpe og gassinjeksjon.

Som et resultat av disse teknologiene skal den ladbare Priusen ha klasseledende akselerasjon, og den vil kjøre på betydelig høyere hastigheter enn første generasjon i EV-modus – nå i inntil 135 km/t.

Dette er verdens eldste Toyota

Eget design

For å skille den ladbare Priusen fra andre varianter i Prius-utvalget, har den fått en lyssignatur som er er lett gjenkjennelig. Hovedlyset har fire energisparende LED-projektorer, og baklysene benytter også LED-teknologi.

Hva nykommeren vil koste i Norge er ennå ikke kjent. Det er ventet at Prius med Plug-in teknologi vi være på plass mot slutten av året.

Les også: Vår test av nye Toyota Prius her:

Den ladbare Priusen har noen egne designdetaljer.
Den ladbare Priusen har noen egne designdetaljer.

Dette er årets påske-SUV