Lyst på tøff muskelbil? Da bør du handle nå!

Gedigen auksjon viser at prisene tar av. Her er høydepunktene.

Camaro SS, Pontiac GTO 'The Judge', Shelby-Mustang eller noe annet tøft? Disse bilene er ikke billige, men er fortsatt innen rekkevidde for mange. Det gjelder slettes ikke alle muskelbiler... Foto: Mecum Auctions
Camaro SS, Pontiac GTO "The Judge", Shelby-Mustang eller noe annet tøft? Disse bilene er ikke billige, men er fortsatt innen rekkevidde for mange. Det gjelder slettes ikke alle muskelbiler... Foto: Mecum Auctions

Nylig hadde vi her på Broom en sak om en 1970 Dodge Challenger R/T Convertible 426 Hemi, som utløste en budkrig til flere millioner kroner på ebay. Noen mener det er vel mye penger for en gammel amerikansk muskelbil. Men de som mener det, har tydeligvis sovet i timen. For prisene på de mest attraktive amerikanske muskelbilene har tatt helt av.

Det ble veldig tydelig under auksjonen som Mecum Auctions holdt i Kissimmee, Florida nylig. 3.000 biler av forskjellig sort gikk under hammeren, og det florerte med fantastiske amerikanske muskelbiler, og igjen ble det tydelig at det er Mopar-produkter med Hemi som er aller grommest. For på listen over de ti dyreste muskelbilene, så var 8 av bilene enten Dodge eller Plymouth, og 6 av disse igjen var Hemi-biler.

Her er topp 10-listen fra auksjonen med priser:

1970 Plymouth Cuda Convertible. Foto: Mecum Auctions
1970 Plymouth Cuda Convertible. Foto: Mecum Auctions Foto: David Newhardt

1. 1970 Plymouth Hemi Cuda Convertible: 22.737.500 kr.

Auksjonens dyreste bil ble ikke helt uventet en nydelig Hemi Cuda Convertible i fargen Lemon Twist. Originalbilen hadde bare gått 27.500 miles (44.000 km), og hadde matching numbers 426 Hemi under panseret, samt godiser som Shaker Hood-panseret. Men den viktigste årsaken til prisen er selvsagt bilens sjeldenhet. Kun 14 Hemi Cudaer i åpen utgave ble laget i 1970, og av disse hadde fem manuell girkasse (som denne bilen).

1971 Plymouth Cuda Convertible. Foto: Mecum Auctions
1971 Plymouth Cuda Convertible. Foto: Mecum Auctions

2. 1971 Plymouth Hemi Cuda Convertible: 19.550.000 kr.

Åpne E-body biler (Dodge Challenger og Plymouth Barracuda) med 426 Hemi er åpenbart de mest ettertraktede av alle klassiske muskelbiler. I juni 2014 solgte Mecum Auctions en blå Hemi Cuda Convertible av 1971-årgang (da ble 11 laget) for 30 millioner kroner, og denne gang solgte man en hvit utgave for 19 millioner kroner . Den første eieren bestilte bilen uten voldsomme dekaler og uten Rallye-felgene, og kombinert med et hvitt eksteriør og sort interiør er den ganske så behersket visuelt. Helt til Hemi-motoren våkner opp da…

1970 Dodge Challenger R/T Convertible. Foto: Mecum Auctions
1970 Dodge Challenger R/T Convertible. Foto: Mecum Auctions

3. 1970 Dodge Challenger R/T Hemi Convertible: 14.025.000 kr.

Her er det samme visa. En E-body Convertible med Hemi, men denne gang Dodge sin variant, som kun ble laget i 9 eksemplarer i 1970 (det var ingen Hemi Challenger Convertible å få i 1971). Bilen var selvsagt matching numbers, og ble tilslutt solgt for 14 millioner kroner.

Dette er de aller beste bruktbilene

1971 Plymouth Hemi Cuda. Foto: Mecum Auctions
1971 Plymouth Hemi Cuda. Foto: Mecum Auctions

4. 1971 Plymouth Hemi Cuda: 8.075.000 kr.

Den første muskelbilen med fast tak på listen er ikke overraskende også det en E-Body, denne gang en 1971 Cuda (de råeste versjonene av Barracuda het Cuda) med 426 Hemi. Den er en av kun to Hemi Cudaer som ble levert i Winchester Gray, og den første eieren insisterte på at han ikke skulle ha noen dekaler eller kromdetaljer, ei heller noen spreke felger. Her var nok tanken å gjøre bilen til en liten «sleeper» i lyskryssdueller, men det spørs hvor mange som ble lurt. Den originale bilen (aldri restaurert) oppnådde tilslutt 8 millioner kroner i salgssum.

1963 Chevrolet Corvette Z06. Foto: Mecum Auctions
1963 Chevrolet Corvette Z06. Foto: Mecum Auctions Foto: David Newhardt

5. 1963 Chevrolet Corvette Z06: 6.035.000 kr.

Den første ikke-Mopar bilen på auksjonen ble en Corvette. Bilen har den sjeldne Z06 Special Performance Equipment pakken, som inkluderer en L84 327 innsprøytningmotor på 360 hk, 4 trinns manuell girkasse og heavy-duty fjæring. Kun 199 biler ble laget med Z06-pakken, og Corvetten ble solgt for 6 millioner kroner.

1969 Dodge Coronet R/T Convertible. Foto: Mecum Auctions
1969 Dodge Coronet R/T Convertible. Foto: Mecum Auctions

6. 1969 Dodge Coronet R/T Hemi Convertible: 5.312.500 kr.

Dodge Coronet er ikke like ettertraktet som de vakre E-body bilene, men kombinasjonen Hemi og Convertible får folk til å sikle ukontrollert. Kun 10 Coronet ble laget i kombinasjonen Hemi og Convertible i 1969, og av disse var fire med manuelt gir. Dette er en av de fire, og ifølge Mecum den eneste dokumenterte som fortsatt finnes. Legg til en kjørelengde på 18.400 miles siden den var ny, og plutselig fremstår salgssummen på litt over 5 millioner kroner som ganske rimelig.

Med denne kan du skremme vannet av svigermor

1969 Dodge Charger Daytona. Foto: Mecum Auctions
1969 Dodge Charger Daytona. Foto: Mecum Auctions

7. 1969 Dodge Charger Daytona Hemi: 4.675.000 kr.

De berømte vingebilene, Dodge Charger Daytona fra 1969 og Plymouth Roadrunner Superbird fra 1970, er alltid populære på auksjon. Når de i tillegg har 426 Hemi og manuell kasse, blir prisene deretter. Daytonaen på auksjon er en av 20 produsert med Hemi og manuell kasse, og endte til slutt på nesten 5 millioner kroner. Det må sies å være en hyggelig pris for en Nascar-legende av dimensjoner.

1970 Ford Torino King Cobra. Foto: Mecum Auctions
1970 Ford Torino King Cobra. Foto: Mecum Auctions

8. 1970 Ford Torino King Cobra: 4.462.500 kr.

Auksjonens mest sjeldne bil gikk for 4,5 millioner kroner. Ford Torino King Cobra er egentlig ikke en ordentlig produksjonsbil i det hele tatt, men en av to prototyper laget. Bilen ble i sin tid reddet fra å bli ødelagt av racingteam-sjefen Bud Moore. Den ble opprinnelig laget for å teste Torinoens aerodynamiske egenskaper før 1970-sesongen i Nascar, da Ford visste at Plymouth ville komme med Superbirden. Bilens front ga godt marktrykk, men gjorde bakenden fryktelig ustabil, og Ford skrinla hele ideen. Auksjonsbilen har en 429 CJ under panseret, og med bare 831 miles i kjørelengde, fremsto den urørte originalbilen som et svært godt kjøp.

1970 Plymouth Cuda Convertible. Foto: Mecum Auctions
1970 Plymouth Cuda Convertible. Foto: Mecum Auctions

9. 1970 Plymouth Cuda Convertible: 4.037.500 kr.

Med byggedato 1. august 1969, er dette den aller første Cuda Convertible med 440 Six-Pack under panseret. Det er en voldsomt mektig motor, men ikke like brutal som Hemien, noe som forklarer hvorfor bilen endte opp med en salgssum på «bare» 4 millioner kroner. Bilen ble restaurert i 2005, og fremstår som relativt beskjeden med hvitt eksteriør, uten noen form for striper eller dekaler.

1970 Dodge Challenger R/T Convertible. Foto: Mecum Auctions
1970 Dodge Challenger R/T Convertible. Foto: Mecum Auctions

10. 1970 Dodge Challenger R/T Convertible: 3.825.000 kr.

Enda en E-body i lekker tilstand, men denne gangen med 440 Six Pack under panseret, i stedet for Hemi. Det betyr lavere pris (3,8 millioner kroner), selv om bilen med byggedato 1. august 1969 kanskje er den første Challenger Convertible med 440 Six Pack som ble bygget. Rødt eksteriør med hvit stripe og Magnum 500-felger gjør bilen vakker, og hvitt vinyl-interiør og manuell kasse gir bilen enda mer særpreg.

Bilfabrikken trekker seg ut av Norge