Slik smygviser de en viktig SUV-nyhet
Ny modell bygger på en skikkelig Norges-favoritt!
Mazda var langt nede i glemselens dal, da de traff så til de grader blink med SUV-en CX-5. Med den gikk plutselig salgstallene rett til himmels, og en periode var det Norges mest solgte bil med 4x4.
Siden den gang er den blitt faceliftet, og har sågar fått en lillebror som er enda tøffere – CX-3.
Snart er det dessuten duket for nok et skudd på CX-stammen. Navnet blir CX-4, og den får samme plattform som CX-5.
Linjelekker
Her ser du et bilde som Mazda har sluppet av den nye modellen. Og det minner mye om bilen vi har sett på bilutstillingene i både Frankfurt og Genève – nemlig konseptbilen Koreu.
Særlig i Frankfurt, der den ble vist for første gang, fikk den mye oppmerksomhet.
Den er rett og slett skikkelig linjelekker, slik mange av de nye modellene til Mazda er.
Design viktig
Nå er det altså ikke så lenge til vi får se den produksjonsklare modellen.
Ofte blir det en liten nedtur, sammenlignet med konseptbilen. Men forsmaken vi kan vise her, avslører i alle fall at den fallende taklinjen og det brede hoftepartiet er på plass. Det lover godt.
Her er design satt minst like høyt som praktiske hensyn.
Denne SUVen knuser konkurrentene
Kjøreglede
Det praktiske har måttet vike litt på kjøreegenskapene også.
Mazda-sjef Masamichi Kogai har nemlig uttalt til Autonews at CX-4 skal gi mer kjøreglede enn CX-5. Og med tanke på at sistnevnte faktisk er ganske habil på dette området den også, bør det love godt.
Takket være Mazda MX-5 vet vi jo at det finnes folk her som kan mye om hva som skal til for å gjøre en bil morsom å kjøre.
Slik skal de videreføre SUV-suksessen
Motor
Skal CX-4 virkelig bli en friskus, trengs det naturligvis litt mer pulver enn det vi er vant med fra Mazda-hold.
Tør vi håpe at den 2,5-liter store turbomotoren som fikk plass i stor SUVen CX-9, får prøve seg i CX-4 også?
Konseptbilen er 4,6 meter lang, 1,9 meter høy og har en akselavstand på 2,7 meter. Sistnevnte sørger for å gi god plass til fem personer. Det er ventet at produksjonsmodellen vil bli mer eller mindre akkurat like stor.
Planen er å vise bilen i sin helhet i forkant av bilutstillingen i Beijing neste måned. Så skal den komme for salg i 2017.