Derfor blir mange biler mye dyrere enn startprisen

Noen skiller seg klart ut som "verstinger".

BMW, Mercedes og Audi er mestre i å ta seg godt betalt for utstyret i sine biler. Illustrasjonsbilde
BMW, Mercedes og Audi er mestre i å ta seg godt betalt for utstyret i sine biler. Illustrasjonsbilde

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.


Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Sammen med en kollega er jeg i gang med å se på ny firmabil. Vi skal begge bytte ut de vi har i dag. Vi står fritt angående merke og har sett på biler som BMW, Mercedes, Audi og Jaguar, for å nevne noen. Det som gjennomgående viser seg når vi ser nærmere på bilene og ber om tilbud, er at de blir mye dyrere enn det som er listeprisen.

Ja, det dreier seg fort om flere hundre tusen i tillegg, i utstyr som vi begge mener er riktig å ha på bilen, det er altså ikke snakk om å gå amok på noen måte. Det er da vi lurer på om ikke dette egentlig er å lure forbrukerne? At man annonserer biler som er skrapet for utstyr og som det nesten ikke går an å kjøpe. Er ikke det nesten en sak for Forbrukerrådet?

Hvis du skal gi et råd. Hva er minst sum man bør regne i forhold til hva som er nødvendig ekstrautstyr på biler som BMW 5-serie, Audi A6 eller Jaguar XF? På forhånd takk for svar.



Benny svarer:

Heisann! Ikke vanskelig å forstå frustrasjonen deres – for her kan fort startpris på 500.000 bli til 700.000 kroner – og vel så det også. De du nevner her er også "verstingene" i klassen når det gjelder å ta seg godt betalt for utstyret.

Nettopp på disse statusmerkene, har det liksom blitt langt bortimot en "regel" at en bil må være godt utstyrt. Skinninteriør, navigasjon, automatgir, gjerne i kombinasjon med sportspakker som S-line og M-sport, utvidet stereo, ekstra fine seter, oppgradert lys-system +++.

Da har man for det første en "hyggelig" utstyrt bil å kjøre med. For mange kjøpere er det også viktig å ha en bil som skiller seg litt fra mengden, som er litt skreddersydd.

I tillegg til at den er mye enklere å selge/bytte inn til en noenlunde fornuftig pris, enn en ribbet modell, den dagen man ikke skal ha den mer

Dette er kundene villige til å betale for. Det har bilprodusentene og importørene selvfølgelig fått med seg - og priser utstyret deretter.

Nå sitter jeg helt tilfeldig med utstyrslista til Audi A4 - som jeg testet for en stund siden - foran meg. Den var godt, men ikke overdådig utstyrt. Bilen hadde i utgangspunktet en pris på 573.000. Med utstyr kom den på 824.000 kroner. En frisk differanse...

Status og jåleri

De største posten på den er 11.740,- for metallic lakk, navigasjonspakke til 29.500,- en parkeringspakke (selvparkerende) til 30.870,- Head up-display til 12.900,- LED Matrix frontlys til 21.570,- Panoramaglasstak til 18.740,- oppgradert stereoanlegg koster 15.000,- og doble S-Line pakker innvendig/utvendig kommer på ca 30.000 kroner.

Hadde Toyota eller Nissan hatt de samme prisene på utstyr, hadde de neppe solgt mye av det. Nå skal det også sies at mye av utstyret som tilbys er både nytt, innovativt og avansert og som derfor blir dyrt. Ja, endel av det tilbys ikke en gang på en del av de mer folkelige bilmerkene. Men det gjelder ikke alt.

Ett eksempel er sportsunderstell med lavere fjærer. Det er neppe hverken dyrere å produsere eller å montere lavere og stivere fjærer på fabrikken, enn originale fjærer. Men allikevel betaler vi villig vekk ...

Ett hederlig unntak fra denne galskapen var lenge Lexus. De hadde som policy at du skulle få "full pakke" uansett, men nå har også de begynt å tilby ulike pakker, i tillegg til utstyrsvarianter.

Dette handler i stor grad om status, kall det gjerne også litt jåleri, som mange er villige til å betale for. Ja man kan godt si det er galskap, men så lenge folk er villige å betale ville det jo være dumt å senke prisene - eller? Det er jo både frivillig og lovlig, så det er neppe en sak for Forbrukerrådet. Tilbud og etterspørsel, så enkelt er det.

Jeg håper at dere klarer å orientere dere i jungelen av det som tilbys og at ny firmabil snart er på plass! Lykke til!

Topp 5: SUV-ene med de mest fornøyde eierne

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: