Her er årets påske-SUV
Med denne er du sikret oppmerksomhet i hyttegrenda.
Hvert år er det en eller to nye SUV-er som virkelig skiller seg ut på påskefjellet. Lenge lå det an til at årets "hit" ville bli Teslas elektriske SUV, Model X. Men den rekker ikke å komme på det norske markedet i tide til årets påske.
Dermed tilfaller æren denne gangen Mercedes.
Det er ikke faceliftede GLE vi tenker på, men den splitter nye modellen GLE Coupe.
Her har Mercedes kastet seg på segmentet som BMW har "eid" helt siden de lanserte X6 i 2008. Den gangen var det mange som i beste fall lo eller i verste fall nesten kastet opp av den merkelige SUV-coupeen. Men suksessen har vært formidabel. Større enn selv BMW våget å håpe på.
Nå vil Mercedes ha sin del av kaka.
40 biler i året
GLE Coupe har mindre bagasjerom enn vanlige GLE, og den koster i tillegg rundt 50.000 kroner mer enn den tradisjonelle SUV-en.
Dette burde i utgangspunktet tilsi at få eller ingen ville kjøpe den. Prisene starter for øvrig på rundt én million kroner, for innstegsmodellen med en passelig mengde utstyr.
Og noen volummodell er det naturligvis heller ikke snakk om.
– Vi regner med å selge rundt 40 biler i året, forteller informasjonssjef i Mercedes, Christoffer Nøkleby.
Brukt luksus-SUV på billigsalg
– Få kompromisser
Kundene som kjøper GLE Coupe er ifølge Mercedes litt yngre enn de som velger vanlig GLE. De har dessuten en solid økonomi, er oftest menn. Dessuten snakker vi både nye kunder for Mercedes, og trofaste Mercedes-kjøpere.
– Dette er bilen for de som vil ha en komfortabel SUV, men samtidig ønsker seg en sporty og annerledes luksusbil. Og selv med den fallende taklinjen, har ingeniørene greid å gjøre baksetene komfortable og bagasjerommet romslig. Altså er GLE Coupé en bil med få kompromisser, hvilket er sjeldent i dette segmentet, sier Nøkleby.
Se hva Mercedes har funnet på nå
Romslig
Vi har testet GLE Coupe, og kan skrive under på at dette slett ikke er noen trang bil. Heller ikke takhøyden i baksetet er et problem. Men en må være forberedt på utsynet til siden er begrenset.
Bagasjerommet er på hele 650 liter. Men på grunn av coupe-designet, får du ikke utnyttet det på samme måte som en vanlig GLE.
Dessuten byr den på imponerende god komfort, og kan kjøres aktivt i svingene om du ønsker det.
AMG-pakken gjør seg
Rent visuelt har vi mest sansen for AMG-pakken. Da får den et passe aggressivt utseende.
Og den coupeaktig hekken synes vi har et svært vellykket design, og ser faktisk betydelig bedre ut enn vanlig GLE. Dette er nok SUVen som vil få flest til å snu seg under den nær forestående høytiden.
Totalt sett gjør dette at vi kårer den til årets påske-SUV.
Men du har kanskje en annen kandidat til kåringen? Bruk kommentarfeltet under: