Bilindustrien har virkelig fått opp øynene for felger. Det er ikke lenger bare en stålklump med et plastdeksel over. Neida, nå er selve felgen en viktig del av bilens design og utseende.

Den utviklingen har pågått for fullt i mange tiår, men aldri har bransjen vært mer kreativ enn den er nå.

En ting er størrelsen, enten vi snakker omkrets eller dybde, en annen er antall og formen på eikene – og ulike valg av farger.

Skiller seg ut

På bilutstillingen i Genève var det i år uvanlig mange super- og tuningbiler. På disse får vi gjerne se en del løsninger som ikke akkurat leveres på vanlige personbiler, for å si det sånn.

Vi har plukket ut en håndfull som vi synes skiller seg ut.

Så spørs det om noen av disse faller i smak, og er noe du kunne tenkt deg på din egen bil ...

Halvparten bytter ikke dekk selv

1. Overraskelsen

Toyota C-HR har et design som vekker følelser – felgene er også spenstige! 
Toyota C-HR har et design som vekker følelser – felgene er også spenstige! 

Toyota er ikke kjent for å by på det mest heftige av felg-design. Men i Geneve har de både en bil og felger som sørger for mye oppmerksomhet.

Den nye kompakt-SUVen C-HR appellerer til mange flere enn de tradisjonelle Toyota-kundene. Det gjør de tøffe felgene også!

2. Blått er flott

Range Rover Vogue V stylet av Klassen – med knallblå og sorte felger.
Range Rover Vogue V stylet av Klassen – med knallblå og sorte felger.

Styling og tuningfirmaet Klassen, fra Tyskland, har tatt med seg en mildt sagt oppsiktsvekkende Range Rover 5.0 V8 Vogue, med en vanvittig stylingpakke.

De enorme 23" felgene, i matchende blåfarge som resten av bilen, er prikken over i-en.

Interiøret er for øvrig også i akkurat samme blåfarge som eksteriøret. Ingen skal si at det ikke er gjennomført.

Disse dekke kan gi deg seriøse problemer

3. Massivt

Aston Martin DB9 er stylet av Kahn – og har fått disse massive felgene.
Aston Martin DB9 er stylet av Kahn – og har fått disse massive felgene.

En Aston Martin DB9 er også blant bilene som har helt særegne felger. Denne er tunet av Kahn Vengeance, og har 21" felger med feite 355-dekk bak.

Selve felgen ser nesten todelt ut, der den innerste delen består av en rekke med små, sorte eiker som står tett i tett. Ytterst er det et "belte" av krom og sort.

4. Gull

Bentley Flying Spur ned 22" gullfargede felger – ikke det mest naturlige valget i Jantelov-landet Norge?
Bentley Flying Spur ned 22" gullfargede felger – ikke det mest naturlige valget i Jantelov-landet Norge?

Et annet tuning- og stylingmerke som er godt representert i Genève er Mansory. De klasker på noen 22", gullfargede felger på en Bentley Flying Spur.

Ikke noe for deg som vil være mest mulig anonym, der altså.

Video: Så lett kan felgen din bli ødelagt

5. Konkav

BMW 1-serie coupe med konkave og rød/sølv-fargede felger.
BMW 1-serie coupe med konkave og rød/sølv-fargede felger.

BMW 1-serie Coupe er en morsom bil – men AC Schnitzer mener den fortjener med krefter. Derfor har de like godt gitt den en vaskeekte M3/M4-motor, og i tillegg tunet denne til spinnville 570 hk.

Kreftene plantes i bakken via 20" konkave felger, både på for- og bakasel. Rødfargen bidrar til å gjøre det hele litt ekstra potent.

Bonusene:

Mercedes SL: Klassiker med stålfelg.
Mercedes SL: Klassiker med stålfelg.
Posche 911 Turbo: Klassiker med kant.
Posche 911 Turbo: Klassiker med kant.

Det finnes noen gode, gamle modeller midt oppi alt det nye også. Blant de mest interessante er en Mercedes SL og en Porsche 911 Turbo.

Her er det ikke størrelsen eller mest mulig avansert design på felgene som gjelder.

Mercedesen har sågar stålfelger, riktignok delvis forkrommet og med samme beigefarge på kapselen i midten som på resten av bilen. Naturligvis med Mercedes-stjernen godt plassert i midten.

Porschen er litt nyere og har fått blankpolerte RUF-felger med en godt over middels brei kant. Klassisk og tøft design.

Bruk kommentafeltet: Hvilke felger liker du best/minst?

Felger: Stor, større – størst