Derfor tror vi Teslas SUV blir en storselger

GENEVE (Broom TV 2): Vi har fått et unikt innblikk i nykommeren

Tesla Model X kommer til Norge i sommer, svært mange kunder har allerede bestilt den. 
Tesla Model X kommer til Norge i sommer, svært mange kunder har allerede bestilt den. 

Det begynner å bli lenge siden de første norske kundene sendte inn reservasjon på Tesla Model X. Faktisk så lenge at flere har gitt opp og kansellert bestillingen. Dette har nemlig tatt tid. Bilen har blitt utsatt flere ganger.

Men nå er den her. Vi får endelig se den med egne øyne, og det skjer på bilutstillingen i Genève. Her er Model X en av de store attraksjonene.

Tok alle på senga

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, er tydelig stolt, når han tar oss med på en omvisning. Det er ikke helt uten grunn, skal det vise seg. For akkurat som Model S i sin tid markerte et tidsskifte, gjør også Model X det. Men det er èn stor forskjell.

Da Model S kom på markedet i 2012, tok den alle på senga. Model S gjorde elbil sexy, rask, praktisk, innovativ og ikke minst, helt sinnssyk rask!

Det tok lang tid før de tradisjonelle konkurrentene våknet. Det har de imidlertid gjort nå. Så det holder. Elbilmarkedet er et helt annet enn for bare fire år siden.

Model S i verstingversjon: – Det råeste jeg har kjørt!

Spektakulære dører

Likevel er det Tesla som leder an. Fortsatt. Men de får ikke sole seg alene i glansen særlig lenge denne gangen. Audi er på full fart etter med sin elektriske super-SUV. Og flere andre skal melde seg på.

Men Tesla er gode på å gjøre ting som ingen andre gjør. Løsninger ingen andre våger.

– Falcon-dørene er jo rimelig spektakulære, sier Even, og trykker på håndtaket slik at de åpner seg. Og joda, det er vanskelig å være uenig i den påstanden. Det ser rett og slett ordentlig tøft ut.

Her har Tesla-gründeren, Elon Musk holdt ord – og tatt med vippedørene fra konseptet til produksjonsmodellen.

De spesielle dørene ble først sett på som bare en gimmick. Men Tesla har holdt ord, helt fram til produksjonsklar bil. 
De spesielle dørene ble først sett på som bare en gimmick. Men Tesla har holdt ord, helt fram til produksjonsklar bil. 

En setning kostet Tesla-sjefen 3,6 milliarder kroner

Automatiske fordører

De vil garantert by på noen utfordringer når det ligger snø og vann på taket, eller når de blåser regn sideveis. Men de har en del fordeler også. For eksempel bygger de bare 30 cm ut til siden. Den høye åpningen gir dessuten unikt god tilgang til baksetene, både andre og tredje rad.

Sensorer sørger for at de verken smeller borti nabobilen eller taket i garasjen, om det skulle være for lavt.

Falcon-dørene er dessuten ikke alene om å være automatiske. Det er nemlig fordørene også! I det du nærmer deg bilen, åpner de seg opp for deg. Og da mener vi ikke bare at de låser seg opp, men at de rent fysisk åpnes opp.

Når du så setter deg inn i trykker på bremsen for å sette bilen i gir, lukkes de. Automatisk, igjen.

Rene og myke linjer preger Model X. 
Rene og myke linjer preger Model X. 

Les hvorfor det kan bli rettssak om Model X-dørene

Gode seter

Vel på plass bak rattet fortsetter den spesielle opplevelsen. For her er det en panoramafrontrute du må ha en turistbuss for å finne maken til. Den strekker seg langt oppover på taket, og gir en helt unik utsikt!

Nå vil nok skeptikere si at dette blir slitsomt når sola steiker. Men Tesla har naturligvis tatt noen forholdsregler. For eksempel er det solskjermer, som skjules helt i A-stolpen når de ikke brukes.

Dessuten er den øvre delen av ruta sotet og skal hindre 95 prosent av UV-strålene.

Førsteinntrykket av setene er for øvrig godt. Solid støtte og passelig myk sittepute. Vi må imidlertid vente med en fullstendig ”dom” til i har fått prøve dem over tid. Sitteputen kan ikke forlenges framover.

Her snakker vi frontrute! Alt glasset gjør det lyst og trivelig inne i bilen.
Her snakker vi frontrute! Alt glasset gjør det lyst og trivelig inne i bilen.

Mye plass

Mest imponert blir vi egentlig over baksetene. De er nemlig svært gode. Og selv tredje seterad kan jeg med mine 190 cm sitte i, uten å bøye nakken. Litt trangt for beina er det riktignok. Og over tid blir det litt klaustrofobisk med taket like over panna også. Men det er ikke mange sjusetere som matcher denne plassen for de som sitter bakerst.

Tesla har også sin egen løsning på andre seterad, som bare står på ett ben. Det gjør det lettere å kunne bruke plassen under disse setene til lagring av bagasje.

Mens vi er inne på plass. Det er det mye av. Bagasjerommet foran er dypt og romslig. Du kan også laste inn en hel del bagasje bak, når alle setene er i bruk. Men du må da stable i høyden.Legger du ned tredje seterad, har du et romslig, om enn ikke flatt, bagasjerom.

Totalt lover Tesla at du har 2.1800 liter nyttvolum, et tall som for øvrig ikke skal blandes med vanlig bagasjeromvolum.

Det er litt bagasjeplass igjen også med alle setene i bruk, men da gjelder det å utnytte høyden.
Det er litt bagasjeplass igjen også med alle setene i bruk, men da gjelder det å utnytte høyden.

Denne har også sju seter, 4x4 og mye plass

Renser luften

Hvis det ikke holder, kan du bruke ski- og sykkelstativet som festes på bakluka. En smart løsning, som erstatning for skiboksen på taket, som naturligvis ikke kan monteres, takket være vippedørene.

Og om det også skulle bli snaut, vipper du bare ut hengerfestet. Du kan trekke 2.2 tonn. Ikke fullt så mye som de andre store SUV-ene, men ganske nøyaktig 2,2 tonn mer enn noen annen elbil på markedet akkurat nå.

Vi loves også at et eget kjøreprogram for kjøring med tilhenger skal gjøre det komfortabelt og enkelt. Blant annet med mindre krenging.

På bilder synes vi Model X ligner litt på en Model S som er blitt trykket sammen og blitt høyere. Men inntrykket er bedre når vi ser den i virkeligheten. Den ser mer velproporsjonert ut.

Fronten har ingen grill, men et luftinntak i bunnen av spoileren. Det er ikke til motoren, men til coupeen.

Her blir luften renset før den sendes videre inn i bilen. Om kunden ønsker, kan den leveres med Bio Weapon Defense Mode. Det er en ekstrem rensefunksjon for situasjoner når luftkvaliteten utenfor bilen er svært dårlig.

Karakteristiske lykter, men resten av fronten er ikke veldig særpreget.
Karakteristiske lykter, men resten av fronten er ikke veldig særpreget.

Små utskeielser

Det rene designet gjør også at luftmotstanden er imponerende lav. 0,24 drag er nøyaktig det samme som Model S. En imponerende prestasjon med tanke på at dette er en høyreist SUV.

Videre bakover på bilen er det små utskeielser. Et rent og elegant design ender opp i en hekk som egentlig er ganske butt. Det er også en spoiler bak, som skal minke luftmotstanden. Den kommer opp når du kjører. Over 72 km/t, vinkles den mer, for å øke effekten, mens den ligger vannrett i lave hastigheter for at sikten skal være så god som mulig.

Integrert i spoileren er det dessuten bremselys.

På sikkerhet har Tesla tidlig vist at de tar dette på alvor. Slik er det også i Model X. Uten en motor under panseret, blir det en svært god krasjsone her.

Spoileren justerer seg etter bilens hastighet. 
Spoileren justerer seg etter bilens hastighet. 

Les om det: Her smeller det skikkelig for Tesla

Kjører fletta av konkurrentene

Batteripakkene som ligger under gulvet, sørger også for segmentets soleklart laveste tyngdepunkt.

Det bidrar ikke bare til gode kjøreegenskaper, men også til at sjansene for å velte og rulle rundt er lavere enn noen av de andre store SUV-ene.

Denne kan også bestilles med luftfjæring, da kan du for eksempel løfte bilen og komme deg over snø eller andre hindringer.

Model X er som både vi og andre snart har nevnt til det kjedsommelige også tilbøyelig til kjøre fletta av alt annet av SUV-er markedet. Ja, egentlig veldig mye av det som finnes av kjøretøy på to og fire hjul. Punktum.

Den er verdens raskeste serieproduserte SUV, og verstingmodellen P95D i Ludacris Mode sender deg lydløst avgårde fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Flere har sågar målt tiden raskere enn dette også …

Smarte oppbevaringsrom mellom forsetene. Bilen har naturligvis også alt av tilkoblingsmuligheter.
Smarte oppbevaringsrom mellom forsetene. Bilen har naturligvis også alt av tilkoblingsmuligheter.

Kommer til sommeren

Men om du ikke tar deg råd til denne, prisen kommer til å bli over én million kroner, så har innstegsmodellen et særdeles hyggelig kraftoverskudd den også.

70D til drøyt 700.000 kroner, klarer sprintøvelsen på 6,2 sekunder. Rekkevidden på denne er 400 kilometer.

Mellomtingen heter 90D. Denne klarer 0-100 km/t på 5 sekunder blank, og har en rekkevidde på estimer 470 kilometer.

Det er ingen tvil om at dette må være en svært attraktiv SUV-pakke for norske kjøpere, så lenge avgiftsfritaket på elbiler opprettholdes.

De første kundene får sin Signatur-modell til sommeren. Så begynner utrullingen av resten, fortløpende etterpå.

I utgangspunktet er dette en seksseter, men den kan altså leveres med plass til sju også.

Vil ikke si noe om salget

Så får vi se om denne også tar Norge med storm. Tesla selv er restriktive med tall når det kommer til reservasjoner. Og vil heller ikke si noe om hvilke målsetning de har for året.

– Men interessen er stor, understreker Sandvold Roland.

Vi har ingen grunn til å betvile den påstanden heller… Enn så lenge nyter elbilene godt av null avgifter og ingen moms her i Norge. Det gir Model X et veldig bra utgangspunkt når den skal ut og krige om SUV-kjøperne.

PS: Ifølge ryktene skal konfiguratoren til Tesla Model X komme på bena i løpet av svært kort tid.

Mer om Model X? Her er ti ting du bør vite

Her står den i Geneve, til sommeren er Model X også på plass i Norge.
Her står den i Geneve, til sommeren er Model X også på plass i Norge.

Model 3: Ny Tesla kan snu bilmarkedet på hodet