Den fineste bilen i gata – også 40 år senere

Unikt fint eksemplar dukket opp i Norge.

Mercedes Coupe var en staselig bil – og er det fortsatt, etter 40 år! Faksimile fra finn.no
Mercedes Coupe var en staselig bil – og er det fortsatt, etter 40 år! Faksimile fra finn.no

Hvis vi skrur klokka 40 år tilbake, så verden ganske annerledes ut. Også bilverdenen.

Biler som Audi og BMW hadde ikke opparbeidet seg noen veldig sterk posisjon ennå. Skulle man ha luksusbil den gangen, var det ett merke som gjaldt: Mercedes.

De hadde da også nettopp lansert bilen som skulle bli en stor suksess, nemlig forløperen til dagens E-klasse.

En staselig bil som ikke var for alminnelige folk. De måtte nøye seg med Opel Kadett, Datsun Cherry eller Volvo 343.

Jålete modell

Det er vel derfor grunn til å tro at han var stolt (vi går ut fra at det var en han...) som 5. mai 1977 troppet opp på Vestoppland Auto ved Gjøvik for å hente sin splitter nye Mercedes.

Ikke bare det – dette var i tilegg den jålete coupe-modellen, med største motor, soltak, automatgir og rikelig med treverk ombord. Vi snakker om en 280 CE! Som altså ble levert rett før 17. mai det året.

Skal vi gjette at eieren la dokumentmappa pent i bagasjerommet, droppet overtid på kontoret den dagen og heller kjørte hjem og ba med seg kone og barn på ettermiddagskaffe på Lygnasæter?

Slik at alle fikk prøvesitte nyervervelsen og far sjøl fikk prøvekjørt den skikkelig og kjenne på draget i motoren de siste bakkene opp før kaffestoppen.

Nøyaktig hva bilen kostet i 1977 vet vi ikke, men billig var den ikke. Du kunne få flere folkelige biler for prisen av denne Mercedesen. Til gjengjeld fikk vedkommende en bil som nok tiltrakk seg mange, lange og misunnelige blikk i Mjøsbyen den gang.

Det er all grunn til å tro at dette var den fineste bilen i gata.

Eksklusivt med rikelig med treverk og automatgir. Faksimile fra finn.no.
Eksklusivt med rikelig med treverk og automatgir. Faksimile fra finn.no.

Den er til salgs.

Og for all del – bilen er fortsatt staselig den dag i dag. Og jammen er den til salgs også.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Mercedesen ser ut til å ha levd et godt liv i disse nesten 40 årene som har gått siden den fikk norsk asfalt under hjulene for første gang. Speedometeret har ikke en gang passet 100.000 kjøre kilometer og bilen ser på bildene ut til å være så godt som ny.

Prisen blir jo deretter, men 149.000 kroner er kanskje ikke så ille, tross alt?

Coupeversjonen av W123 som denne modellen kalles internt, ble lansert våren 1976. Den hadde da noen kortere akselavstand enn sine firedørs brødre. Den har bare to dører, ingen B-stolpe, lavere taklinje og endrede vindusvinkler, men teknisk lik de andre.

Sjekk hvilken bil Henning Solberg aldri vil selge:

Like tørst som den er slitesterk

280-motoren var en rekkesekser, med doble overliggende kamaksler og utstyrt med bensininnsprøytning fra Bosch. Effekten var først 175 hk og fra 1978 hele 185 hk. Det var mye den gang. Denne motoren ble også brukt i den større S-klasse og også i sportsbilen SL og i Geländewagen.

Det er i utgangspunktet en slitesterk, men tørst sak, og har gjerne en litt karakteristisk ventiltikk-lyd. Dessuten nesten alltid oljesvetting fra topplokket.

Det faktum at det er en 280 – altså toppmodellen – gjør at bilen har andre lykteglass. Der modellene med mindre motor har glass med "liksom runde lykter" (Selv om glassene er rektangulære) så har 280-modellene allerede de som etter hvert ble standard på alle modeller etter noen år.

Verdens minste bil auksjoneres bort:

Fortsatt fineste bilen i gata

På dette originale reklamebildet ser man den spesielle takprofilen til coupe-modellen. 
På dette originale reklamebildet ser man den spesielle takprofilen til coupe-modellen. 

Bilen er bygget i god, gammeldags Mercedes-kvalitet, med solide materialer i interiør og innreding. Den er godt gjennomtenkt og godt sammenskrudd og byr liksom på en litt kjølig, men effektiv sjarme – slik det gjerne blir når tyske ingeniører i hvite frakker og briller med stålinnfatning konstruerer ting.

Disse bilene har det med å ruste ganske friskt. Men dette eksemplaret ser ut til å ha klart seg veldig bra i så måte. Bremser og forstilling er en svakhet og bør sjekkes nøye før kjøp.

Men er dette i orden, så dette trolig den fineste bilen i gata. Nesten 40 år etter. Da er det liten tvil om at vi snakker klassiker!

Vi har kjært en helt ny og kul Mercedes, les mer her: