Vi har kjørt årets kuleste sommerbil

CALIFORNIA (Broom TV 2): Legenden har fått en oppgradering.

Broom-Benny gliser lurt under capesen etter å ha testet Mercedes SL. Her med en AMG SL63 med 585 hestekrefter
Broom-Benny gliser lurt under capesen etter å ha testet Mercedes SL. Her med en AMG SL63 med 585 hestekrefter

Tidligere denne uken skrev vi om Broom-Benny som var i California for å kjøre en bilmodell han ikke fikk si noe om på grunn av sperrefrist. Les mer om det her:

Nå kan vi imidlertid røpe av bilen han kjørte der borte var sportsbillegenden Mercedes SL som nå kommer i kraftig oppgradert utgave.

Her er hans rapport og første inntrykk etter noen dager bak rattet:

En legende

Mercedes SL er noe av det mest legendariske du finner av bilmodeller. Den debuterte helt tilbake i 1954, og har kommet i en rekke generasjoner i løpet av alle disse årene. Den siste generasjonen ble lansert i 2012. Denne modellen har nå gjennomgått en kraftig oppatering som 2016-modell.

Vi har testet bilen et sted den virkelig hører hjemme, og hvor det også ruller et betydelig antall SL-er på veiene. Nemlig i California, USA.

For hvor passer det egentlig bedre å kjøre cabriolet enn nettopp her? Med godvær, en gradestokk som viser 30 grader og en oransje solkule som stille forsvinner ned i havet på ettermiddagene, samtidig som en svak, varm sønnavind rolig feier over landskapet.

Den ser seg selv lik ut, men endringene er mange. Dette er en AMG-modell.
Den ser seg selv lik ut, men endringene er mange. Dette er en AMG-modell.

Mange nyheter, men ikke ny

En av nyhetene på 2016-modellen er stivere og sikrere karosseri, bygget med utstrakt bruk av aluminium. Bare karosseriet har bidratt til en vektreduksjon på 110 kilo. Det passer godt da SL egentlig står for Super Licht. Vekt er vikitig for kjøreegenskapene på en bil.

Den har også omarbeidet hjuloppheng, bedre lysteknologi, nye støtfangere og en del andre oppgraderinger. Så mye er nytt, men Mercedes selv kaller det en facelift.

En annen viktig nyhet er at ståltaket nå kan felles opp og ned i hastigheter inntil 40 km/t.

En tredje viktig nyhet er 9-trinns automatgirkassa som nå tilbys på SL400 og SL500.

Det er en girkasse som må sies å passe den sporty bilen svært godt. Den girer raskt, presist og sørger for at man alltid har rikelig med moment tilgjengelig når svingene kommer tett, og farten er høy. Det skjer kontant, men elegant opp og ned, ofte med kledelig lite puff i potta også... Du skal være en svært habil sjåfør for å gjøre dette bedre selv.

Denne bilen er oppkalt etter den første kunden

SL 400 er den billigste og den forventede bestselgeren i Norge. Den koster ca 1,3 millioner kroner. 
SL 400 er den billigste og den forventede bestselgeren i Norge. Den koster ca 1,3 millioner kroner. 

Du får i sekk og pose ...

Selvfølgelig byr SL500 på mer bunndrag med sin V8-motor på 455 hk / 700 Nm og den er også kjappere. 0-100 km/t går unna på bare 4,3 sekunder. Den byr også på en herlig motorlyd.

Men SL400 med 3-liters V6 på 367 hk / 500 Nm henger også godt med. Det litt hissigere lydbildet og noe lavere vekt mellom forhjulene på grunn av lettere motor, gjør kjøreopplevelsen så og si like sporty i denne. 0-100 km/t går her unna på 4,9 sekunder.

Bilene har forskjellige kjøremodus som regulerer alt fra eksoslyden til ESP og antispinn, til gassrespons og fjæring.

Det er SL400 som forventes å bli bestselgeren i Norge, om vi kan bruke et slik uttrykk om en bil som normalt selges i fem-seks eksemplarer i året.

Men de som kjøper den vil neppe bli skuffet. Bilen kombinerer det å være komfortabel og lettkjørt, med å ha et langt framskredent sportsbil-DNA. Du kan virkelig grisekjøre med den, selv om den mangler det siste bitte-lille på å være en hardcore sportsbil. Den er ikke kompromissløs nok til det.

Uten at det bør oppfattes som negativt på noen måte. Bilen er kapabel for mer enn hva de fleste sjåfører klarer uansett – og det med minste motor. Som altså slett ikke er så liten.

Det finnes vel knapt noe bedre sted å kjøre cabriolet enn i California. 
Det finnes vel knapt noe bedre sted å kjøre cabriolet enn i California. 

Dette er Broom de første i verden som gjør

Vekker oppsikt

De fleste som kjøper denne bruker den nok vel så mye som en komfortabel cruiser. Dette vet Mercedes, og det har de tatt konsekvensen av. Jeg vil faktisk si at de får både i pose og sekk her. Samt en god dose status på kjøpet. Til og med her i penere strøk av Caifornia vekker bilen tydelig oppsikt. Folk snur seg, peker og tar bilder. Det siste er nok heller ikke uvesentlig for mange kjøpere.

Skal man ha hardcore sportsbil, har jo Mercedes også andre modeller. AMG GT for eksempel.

Dessuten kan du få SL i AMG-versjoner også. Både med V8 eller V12-motor, om man vil ha en ekstra rå utgave av ståltak-cabrioleten.

Dette blir en sjelden bil på norske veier, men de som kjøper den, kommer til å ha den kuleste sommerbilen i 2016

Vi kommer tilbake med en fullstendig og grundig test av SL 63 AMG her på Broom om kort tid.

Prisliste Mercedes SL

SL 400 367 hk, 3-liter V6-motor, Kr 1.299.900

SL 500 455 hk, 4,7-liter V8-motor, Kr 1.624.900

AMG SL 63 585 hk, 5,5-liter V8-motor, Kr 2.139.900

AMG SL 65 630 hk, 6-liter V12-motor, Kr 3.070.400

Mercedes senker prisene på versting–SUVene