Denne bilen er oppkalt etter den første kunden

20 vil bli laget. Pris? 22 millioner kroner. Alle er solgt.

Den er kanskje ikke skapt for norske vinterveier, men akkurat nå er den noe av det råeste du kan få kjøpt for penger: Huayra BC.
Den er kanskje ikke skapt for norske vinterveier, men akkurat nå er den noe av det råeste du kan få kjøpt for penger: Huayra BC.

Har det noensinne skjedd i bilhistorien at en ny bilmodell er blitt oppkalt etter en god kunde? Skal man oppkalle en bil etter en person, tar man som regel en racerfører av noe slag, eller kanskje en berømt historisk figur. Men en vanlig kunde? Vel, det har i hvert fall italienske Pagani nå gjort.

Selskapet er legendarisk innen superbil-verdenen, en verden hvor kunder er mer kravstore og kresne enn noe annet sted. Paganis aller første kunde het Benny Caiola. Han gikk bort for seks år siden, og for å hedre hans minne, har derfor den nye spesialversjonen av Huayra fått navnet BC.

På hjemmesiden til Pagani, står følgende som overskrift om den nye bilen: «Dear Benny, I dedicate the Huayra BC to you, from my heart». Signert Horacio Pagani.

Den vakreste bil du får kjøpt idag? Det mener ihvertfall undertegnede. 
Den vakreste bil du får kjøpt idag? Det mener ihvertfall undertegnede. 

Med denne kan du faktisk lure naboen

Nesten 800 hester

Huayra BC er en spesialutgave av Huayra, og byr på 789 hk fra twin-turbo V12-motoren fra AMG.

E ny 7-trinns XTrac (fortsatt ikke dobbelclutch, men enkel) girkasse er på plass, det samme er en ny e-diff bak, forbedret hjuloppheng med fireveis justerbare Ôhlins-dempere, siste generasjon karbonkjeramiske bremser fra Brembo, et nytt eksosanlegg i titan (som veier 2,9 kg), samt flere andre små og store forbedringer.

Sammenlignet med dette ser en ny tysk premiumbil, til et par millioner kroner ut som et slumskur i favelaen. Men en Pagani koster da også ørlite grann mer...
Sammenlignet med dette ser en ny tysk premiumbil, til et par millioner kroner ut som et slumskur i favelaen. Men en Pagani koster da også ørlite grann mer...

50 prosent lettere enn karbonfiber

Mest synlig er selvsagt den voldsomme aeropakken som er utviklet i samarbeid med Dallara. Vekten er 1.218 kg, og det er et imponerende tall for en ny superbil.

Det skyldes ikke minst det nye kompositt-materialet som Pagani har utviklet. Det skal være 50 prosent lettere enn karbonfiber, og 20 prosent sterkere. Ryktene sier at det dreier seg om en videreføring av karbon-titan, som Pagani har jobbet med en stund.

Nå får disse bilene nytt navn

Kun 20 eksemplarer av Huayra BC vil bli bygget, og prislappen er 2,35 millioner Euro. Det blir sånn cirka 22 millioner kroner. I Norge vil det jo også bli noen få kroner i tillegg på avgiftsfronten…

Pagani sier at alle 20 bilene er solgt. Dessverre er ingen i Broom-redaksjonen blant kjøperne.

Hvem var Benny Caiola?

Benny Caiola var en boliginvestor som eide over 30 leilighets-bygninger i New York, da han døde av kreft i 2010, 79 år gammel. Han var kjent for en av verdens største Ferrari-samlinger, og var en mann som verdsatte det fineste livet hadde å tilby. Hans Ferrari-kolleksjon inkluderte en 250 GTO, en FXX, to Enzoer og flere andre.

Han likte også Lamborghini, og hadde modeller som Miura og Countach LP400 i samlingen (samt en del andre superbiler som f.eks Maserati MC 12). Men han var altså den første mannen som la ned penger for en Pagani Zonda (han eide to Zondaer da han døde), og nå har han fått den ultimate ære. Å få en bil oppkalt etter seg.

Det er ikke vanskelig å se at dette er en vaskeekte superbil! 
Det er ikke vanskelig å se at dette er en vaskeekte superbil! 

Når denne lampen lyser bør du stoppe