Toyota Prius var en av de første skikkelige miljøbilene som ble til. Den så dagens lys første gang i 1997. Den fikk i sin tid den omfattende betegnelsen Super Ultra Low Emission Vehicle (SULEV). Den fikk også en annen munnfull av en merkelapp: Advanced Partial xero-emission vehivcle (AT-PZEV).

Opp gjennom årene er den blitt hyllet verden over for å være et viktig steg i retning av mer miljøvennlige biler. Så det er relativt få som tenker seg denne i en sportutgave, med fire eksosutløp bak. Det blir liksom bare feil. Eller?

Prius: Smart bruktbilkjøp for pengene

Wald-styling

Det tyske japanske tuningfirmaet Wald er ikke enig. De mener at også Prius fortjener å kunne pyntes på. Derfor har de laget en omfattende stylingpakke til den helt nye Prius-modellen.

Dette er de forsåvidt vant med. De gjorde nemlig det samme med forrige generasjon Prius.

Alt er imidlertid ikke helt som det ser ut som.

Forfra ser også den nye Priusen rimelig sint ut.
Forfra ser også den nye Priusen rimelig sint ut.

– Dette blir en viktig nybil i Norge

Under panseret

For til tross for et utagerende bodykit, er det ingen større endringer under panseret. Det betyr at du får den relativt stillferdige og særdeles snille hybride motoriseringen.

Den fikser et snittforbruk på 0,30 l/mil, i følge papirene. I tilfelle må det vel Wald-utgaven kunne smykke seg med tittelen verdens laveste forbruk for bil med fire enderør?

Elmotor

Det lave forbruket kommer takket være at Toyota har koblet 1.8-liters bensinmotor til en elmotor.

Tilsammen yter disse kraftkildene 122 hk – som faktisk er 14 hk mindre enn forrige generasjon Prius.

Slik ser Prius ut før den dolles opp av Wald.
Slik ser Prius ut før den dolles opp av Wald.

0-100 km/t tar 10,2 sekunder, og kan ikke akkurat omtales som sportslig. Men med Wald-stylingen på plass, ser du i alle fall passe raff ut når du står stille.

Prius koster fra 277.000 kroner i Norge. Hva du må ut med for å få den levert ferdig med Wald sitt bodykit vet vi ikke ...

Salget av disse tar helt av