Med godt over 60.000 bruktbiler til salgs i det norske markedet til en hver tid, sier det seg vel selv at alle biler ikke er like lettsolgte.

Trenden med at det er vanskelig å selge bil har vart en stund allerede, og den ser heller ikke ut til å ville snu med det aller første.

Det har lenge vært viktig å ha "riktig" bil om du skal få solgt. Det vi si et populært merke og en attraktiv modell, som har det utstyret som nordmenn flest drømmer om. Det vil i praksis si så mye som mulig.

Ytterligere stein til byrden

Men de siste månedene er det mye som tyder på at det har bremset ytterligere opp i bruktbilmarkedet. Økende arbeidsledighet, usikker norsk økonomi, lav oljepris og en norsk krone som ikke har vært svakere på 40 år, er alle faktorer som spiller inn.

Så kom det berømmelige "Dieselforbudet", byrådet i Oslo har vedtatt at man kan innføre forbud mot dieselbiler på dager med høy forurensning.

Det er ikke gode nyheter for de som skal selge bruktbil med dieselmotor.

Kommentar: Derfor er diesel noe svineri

Vi snakker krakk ...

Vi i Broom kjenner til flere eksempler fra bruktmarkedet. Ett av dem: En stor, fullutstyrt Audi stasjonsvogn fra 2013, med 4x4, lav kilometerstand og kraftig dieselmotor. En bil som folk nærmest sto i kø for å gi 600.000 kroner for rett før jul, nå oppleves den som uselgelig til litt over 500.000 kroner. Da kan man begynne å snakke om krakk...

Selvfølgelig hyggelig for dem som skal kjøpe bruktbil, men alt annet for dem som skal selge.

Det etter hvert mye omtalte dieselforbudet i Oslo må definitivt ta en del av skylden her. Men neppe all skyld.

Vi har jo de siste årene sett at folks kjøpevaner på bil har endret seg ganske kraftig. Se bare på elbilsalget de siste to - tre årene og den voldsomme interessen for ladbare hybrider, som flere og flere produsenter nå kommer med. Dette har også påvirket salget av brukte biler. Dieselandelen på nye biler har falt i flere år. Tendensen er helt klar.

Dieselforbud i byene har det vært raslet med en stund. At det nå, så fort og brått ble innført gjør det hele veldig konkret. Det ble på en måte et lite nådestøt.

Derfor vil de forby dieselbilene

Mye psykologi

Mange irriterer seg over forbudet. Om folk flest er lovlydige eller bare tilpasser seg nye vedtaket, skal vi la være usagt, men vi registrerer at mange nå kaster inn håndkledet for dieselbilen sin, og skaffer seg noe annet. Og det før forbudet har vært realisert i praksis.

Det viser at det ligger veldig mye psykologi i dette.

Det bor da folk andre steder enn i Oslo også. Bor du i Alta, på Lillehammer eller i ei Vestlandsbygd så burde dette ha null og niks å si.

De vil kutte ut dieselbilene

Kan være smart allikvel

Som med det meste annet er det fordeler og ulemper forbundet med dette. Diesel er fortsatt en del billigere enn bensin. Er man litt våken så fyller man for godt under 10 kroner literen på enkelte ukedager.

Dessuten bruker en dieselbil mindre drivstoff enn en tilsvarende bensinbil. Så bor man utenfor storbyene og kjører mye, så er diesel fortsatt i høyeste grad et godt alternativ for mange.

Og kan det altså være mulig å gjøre ekstra gode kjøp nettopp på dieselbiler.

Les også: – Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!