Hvis noe kan gå galt, ja da gjør det ofte det. Det har vi fått et nytt eksempel på nå. Med noe så banalt som en automatgirspak.

Når du skal parkere en bil med automatgir, setter du den i P. Det er faktisk ganske viktig. Setter du den i N i stedet, er det gode sjanser for at bilen kan begynne å rulle avgårde, av seg selv. En av dem som tydeligvis er vanskeligst å forstå er den såkalte Monostable-girspaken, som har vært å finne i modeller fra Jeep, Chrysler og Dodge.

Bilen kjører avgårde

Det har i USA medført at National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har fått over 300 klager fra kunder som tror de har satt bilen i P, for så å oppleve at den ruller avgårde.

Dette har medført 121 registrerte ulykker, hvor 30 personer har blitt skadet. Det høye antallet viser jo at girspaken ikke er intuitiv, noe en automatgir-spake selvfølgelig bør være. NHTSA kikket første gang på girspaken i august 2015, men tok ikke noen grep den gang. Mye fordi det ikke handler om en feil eller defekt av noe slag, men rett og slett det som blir karakterisert som dårlig design.

Har levert analyse

Men i takt med at klagehaugen har vokst, har NHTSA nå levert en analyse av girspaken, og de er ikke fornøyd: «Girspaken er ikke intuitiv, og gir dårlig feedback til sjåføren, noe som øker faren for uønsket å velge feil gir», står det i analysen fra NHTSA.

Nå får disse bilene nytt navn

I motsetning til klassiske automatgirspaker, hvor man beveger spaken trinn for trinn, og tydelig ser (og kjenner) at spaken står i de ulike girvalgene, så går denne spaken tilbake til sin senterposisjon, etter at man har valgt D eller R. Man får derfor ikke den taktile følelsen som de fleste automatgir-spaker gir.

Problemet når motoren står og går

Det skal sies at hvis man åpner døren uten at man har satt bilen i P, så vil man få en varsellyd, og beskjed i dashbord-displayet. Det er heller ikke mulig å bruke start/stopp-knappen til å stoppe bilen, hvis girspaken ikke er satt i P.

Med denne kan du faktisk lure naboen

Det betyr at for de aller fleste skal det være vanskelig å slå av motoren hvis bilen ikke står i P. Men problemet er når førere lar motoren stå og gå, og de tror at bilen er satt i P. Eller de som tror de har slått av motoren (men ikke har det), og at bilen står i P.

FCA forandret designet

Bilene det dreier seg om er stort sett Jeep Grand Cherokee fra modellåret 2014 og 2015, samt Dodge Charger fra 2012-2014, og Chrysler 300 Sedan med 3,6-liters motoren. NHTSA understreker at FCA selv forandret designet på girspaken i løpet av modellåret 2015, slik at nye 2016 Grand Cherokee ikke lenger leveres med den.

Enn så lenge har ikke NHTSA bedt FCA om å tilbakekalle noen biler med denne girspaken (som ble levert av ZF). I stedet diskuterer NHTSA og FCA, om muligheten for en software-oppdatering med varsellyder, eller en hardware-erstatning av noe slag.

Her er girspaken til en 2016 Audi A8. Ganske så lik den FCA har hatt problemer med. 
Her er girspaken til en 2016 Audi A8. Ganske så lik den FCA har hatt problemer med. 

Audi har en lignende girspak

Det finnes også andre biler som har en lignende girspak, som for eksempel Audi A8. Og er det et konsern som ikke trenger å bli forbundet med girspaker som kan få bilen til å kjøre avgårde uten at sjåføren ønsker det, så er det Audi.

På 80-tallet var Audi involvert i hundrevis av hendelser med det enkelte medier etterhvert kalte «dødsbilen» Audi 5000, det gjorde at merket fikk et fatalt tilbakeslag på det amerikanske markedet. Til dags dato har Audi aldri klart å selge flere biler i USA enn BMW og Mercedes-Benz.

Her kan de få en ny bestselger i Norge