Ekspertens råd: Noen ganger skal du slå av hjelpemidlene

Her får du gode råd om kjøring på glatta.

Nå på vinteren er det mange som møter på utfordringer langs glatte og snøbelagte veier.

I Norge bulker faktisk 900 biler hver eneste dag, og det oppstår generelt mange kjedelige situasjoner på veiene. Men det er noen grep enn kan ta, for å minske sjansene for uhell betydelig.

Vi har snakket med rallycrossfører, instruktør og tidligere testsjåfør for Broom, Tommy Rustad. I videoen over, deler han sine viktigste tips om hvordan du bør kjøre på glatta.

Bli kjent med bilen

Dagens biler er spekket med teknologi og elektroniske hjelpemidler. Antispinn og antiskrens er kanskje de viktigste bidragsyterne for å holde deg trygt på veien.

Det å tilpasse hastigheten er første bud. I tillegg mener Tommy det er viktig å bli kjent med egen bil, samt forstå hvordan de elektroniske hjelpemidlene fungerer i praksis.

– Normalt anbefaler jeg absolutt å kjøre med disse på, men i visse situasjoner kan det faktisk lønne seg å skru de helt av. Mange antispinn-systemer struper nemlig motoreffekten helt ned, noe som gjør at man kan bli stående i en bratt bakke.

– Ved å slå antispinn helt av får man full motoreffekt og litt hjulspinn. Dette kan være redningen om du skal opp en bratt bakke, eller om du allerede har satt deg fast i løssnøen.

I videovinduet øverst i saken kan du se Tommys viktigste tips og triks.

10 tips til kjøring på glatt føre

Broompraten med Geir Schau