SUV-salget setter stadig nye rekorder. Denne biltypen er noe av det hotteste blant norske nybilkjøpere, som vet å sette pris på høyreist bil med ekstra bakkeklaring, og gjerne 4x4.

Ford har allerede familie-SUVen Kuga i sitt modellutvalg. Nå skal den straks få en storebror, og det er en bil som absolutt har forutsetninger for å bite fra seg.

Edge heter den, og plasserer seg størrelsesmessig et godt hakk over Kuga og de andre "familie-SUVene". Nykommeren er 4,81 meter lang, det vi si at den i praksis er like stor som biler som BMW X5 og søstermodellene VW Touareg og Porsche Cayenne. Men prisen er en helt annen.

Nå begynner Cayenne å bli rent billig ...

To modeller

Det må den naturligvis også være hvis Ford skal ha muligheter til å hevde seg i denne klassen. Men det er ikke tvil om at Ford priser aggressivt når de går ut med en startpris på 600.000 kroner, for en godt utstyrt utgave.

Ford satser på to modeller her: Titanium og Sport, med 2-liters turbodieselmotor med henholdsvis 180 og 210 hestekrefter i kombinasjon med 4x4. 180-hesteren har 6-trinns manuell girkasse, mens 210-hesteren har Fords Powershift dobbeltclutch automatgirkasse.

Edge bygges i USA, på samme plattform som Ford Mondeo, S-Max og Galaxy.
Edge bygges i USA, på samme plattform som Ford Mondeo, S-Max og Galaxy.

Vi testet ny Kuga mot erkerivalen – og ble overrasket ...

Mye utstyr

Edge Titanium har standardutstyr som navigasjon med SYNC 2 og 8'' touchskjerm, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera og 19''aluminiumsfelger, cruisekontroll med intelligent hastighetsbegrenser, filskiftevarsler med filskifteassistanse og Active City Stop med fotgjengeroppdagelse.

På komfortsiden inkluderer standardutstyret blant annet nøkkelfritt system, automatisk bakluke med håndfri åpning/lukking, oppvarmet frontrute og ratt og aktiv støykontroll.

Sport-utgaven kommer i tillegg med utstyr som 20'' alufelger, adaptiv styring, sportsunderstell og Sony Navigasjon med Premium Sound System.

Ford har lansert nytt luksusmerke, her er vår test:

Innvendig kjenner vi igjen mye fra søstermodellene som allerede selges i Norge. Helt på premium-nivå er det ikke.
Innvendig kjenner vi igjen mye fra søstermodellene som allerede selges i Norge. Helt på premium-nivå er det ikke.

Hente kunder fra folke-SUVene

I tillegg er det mulig å velge en god del ekstrautstyr. I praksis betyr dette at man får en velutstyrt bil for 650.000-700.000 kroner. Det gjør at Edge plasserer seg et godt stykke under premium-konkurrentene.

Samtidig er nok også ambisjonen å hente kunder som i utgangspunktet vurderer en av de mer folkelige SUV-ene til rundt 500.000 kroner.

De første Edge-eksemplarene er forventet til Norge i mai/juni, med kundeleveranser fra sensommeren av.

Jo, den amerikanske drømmen lever!

Edge kommer til å skille seg ut i trafikken, i alle fall hvis du kjøper denne fargen! Ford har gått for sporty og aggressive linjer. 
Edge kommer til å skille seg ut i trafikken, i alle fall hvis du kjøper denne fargen! Ford har gått for sporty og aggressive linjer. 

LES OGSÅ: En av de morsomste nybilene du kan kjøpe