Toyota HiAce er kanskje først og fremst kjent for to ting. Det første: For å være primitiv. Det andre: For å være utrolig solid og slitesterk.

Disse motsetningene til tross: Bilen er ganske så unik i norsk bilhistorie.

I løpet av de 38 årene Hiace ble solgt i Norge, var den årets mest solgte varebil hele 30 ganger og den har seks andreplasser i samme øvelsen. Det burde egentlig ikke være mulig.

Forsvant i 2011

Beste HiAce-året var i 1995, da solgte man hele 4.576 eksemplarer. Men også 1990, 1994, 2006, 2007 og 2008 var gode år med over 4.000 solgte biler.

Tidvis har lille Norge stått for hele 25 prosent av Europa-salget på denne modellen. For et lite land som Norge burde heller ikke det være mulig, men slik er det.

Nå er den for lengst en saga blott i nybilutstillingene. Siste bil ble nemlig produsert i november 2011, og de siste ble solgt tidlig i 2012.

Personbilutgavene var dyre i Norge, så de er ikke så vanlige. Men varebilene derimot formelig mysser det av fortsatt. 
Personbilutgavene var dyre i Norge, så de er ikke så vanlige. Men varebilene derimot formelig mysser det av fortsatt. 

Toyota Proace heter etterkommeren - les mer om den her:

Fortsatt dyr

Men HiAce er fortsatt en bil som vekker følelser. Både gode og ikke fullt så gode sådanne.

Men at mange fortsatt elsker bilen er det liten tvil om. Det sladrer prisnivået på bruktbil-markedet tydelig om.

På finn.no akkurat nå ligger det nesten 340 Toyota HiAce til salgs. Den dyreste koster friske 389.500, inklusive registreringsavgift.

For den prisen får du da et seks år gammelt eksemplar av arten som har gått noe over 100.000 kilometer, dette er en åtte-seters personbilutgave.

Her er det i tillegg suveren bagasjeplass. Den har også firehjulsdrift og dermed god framkommelighet.

Dessuten får man enkel, men velprøvd teknikk. Noe som i sin tur betyr en driftsikkerhet som er bortimot legendarisk god. Vi er i alle fall usikre på hvilke konkurrenter som matcher HiAce på dette punktet.

Akkurat denne kombinasjonen av plass og driftsikkerhet er nok grunnen til at mange elsker den ujålete og folkelige bilen.

Norges dyreste. Nesten 400.000 kroner kan synes dyrt, men den er verdt det noen er villige til å betale.  Faksimile fra finn.no
Norges dyreste. Nesten 400.000 kroner kan synes dyrt, men den er verdt det noen er villige til å betale. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Imponerte ikke på slutten ...

Om vi ser på de ikke fullt så sjarmerende sidene ved HiAce, så er det de noe gammeldagse kjøreegenskapene, kombinert med en alt annet enn lydløs og ikke særlig sprek dieselmotor på 117 hk. To momenter som trekker godt nedover på minussiden.

Da vi testet bilen skrev vi: "2,5-liter diesel på 117 hk/294 Nm er ikke mye når man skal flytte 1.850 kg med alt annet enn aerodynamisk bil. Hvis du orker å vente så lenge, når du 100 km/t fra stillestående etter 18,6 sekunder! Toppfarten bikker så vidt 150 km/t. Det er altså ikke noe fartsfantom vi her har med å gjøre.

HiAce er kun tilgjengelig med manuelt gir. Bensinmotor finnes heller ikke.

Dieselforbruket er oppgitt til 0,93 l/mil på blandet kjøring. Ikke spesielt bra det heller"

Les hele HiAce-testen her:

Folk rett og slett elsker den.

Hvorfor skal da noen betale nesten 400.000 kroner for et godt brukt, seks år HiAce? Du får faktisk en fin Toyota Landcruiser til samme prisen. Også den med åtte sitteplasser og firehjulstrekk, samt mye mer utstyr og komfort.

Eller du kan kjøpe en splitter ny og velutstyrt Toyota Auris stasjonsvogn med moderne hybridteknologi og fem års garanti til samme prisen. Stort tryggere bilkjøp kan du vel ikke gjøre?

Man kan saktens lure... Men svaret er både gammelt og enkelt. En vare, i dette tilfellet en brukt Toyota HiAce, er verdt det noen er villig til å betale for den. Pris og etterspørsel henger sammen, også her.

Les også: Dette kan være et ekte bruktbil-kupp