Nyheten om at byrådet i Oslo torsdag etter alt å dømme vedtar dieselforbud på dager med høy luftforurensning har vakt stor oppsikt.

Konkret handler dette om at biler med dieselmotor ikke skal få lov til å kjøre på kommunale veier. Forbudet skal tre i kraft når det varsles at luften vil være dårlig sammenhengende, i minst to dager.

Etter planen er det Statens vegvesen og politiet som skal håndheve dette. Og dieselbil-eiere som bryter forbudet, skal straffes med en bot på 1.500 kroner.

Slipper ut mindre Co2

Brooms bilekepert Benny Christensen er blant dem som er uhyre skeptisk til dette forbudet, han mener også at veldig mange bileiere nå har god grunn til å føle seg lurt:

Broom-Benny, her med en bil som bruker bensin.
Broom-Benny, her med en bil som bruker bensin.

– Ja, det mener jeg helt klart. Det er bare noen år siden politikerne gikk inn og endret avgiftsnivået, for at flere av oss skulle velge dieselbiler. De ga et veldig tydelig signal om at du og jeg helst burde velge diesel når vi kjøpte nybil. Sentralt her er at dieselbiler slipper ut mindre Co2 enn det bensinbiler gjør. Altså var miljøhensynet utslagsgivende. Det er ganske ironisk når vi ser hva som skjer nå, sier Benny.

Bensin eller diesel – det er det store spørsmålet

Rammer urettferdig

– Nå har altså politikerne ombestemt seg. Og ikke bare det. De går altså så langt som å innføre bruksforbud for de som har kjøpt seg en dieselbil. Det synes jeg – for å si det litt folkelig – ikke henger på greip!

– Men hva kan dieselbil-eierne gjøre her?

– Det er jo det som er noe av problemet her: De kan ikke gjøre noe som helst! De er rett og slett fanget i denne fella. Den situasjonen tror jeg de færreste som har kjøpt ny dieselbil de siste årene så komme. Dette vil også ramme grovt urettferdig. For hva gjør du hvis du er avhengig av bilen din for å levere i barnehage eller på skole – og så komme deg på jobben i tide? Er det fair at naboen som har bensinbil da bare kan kjøre som vanlig, mens du med dieselbil må la bilen stå hjemme? Jeg synes ikke det!

Slik gikk det da Bergen innførte rushtidsavgift

Ingen enkel jobb ...

– Jeg synes dette framstår som ganske billig symbolpolitikk. Dieselbilene er et lettvint offer for et byråd som er ute etter å markere seg. Saken virker tynt utredet, og vi vet heller ikke hva slags konsekvenser dette får. Annet at det garantert kommer til å skape mange problemer og mye frustrasjon hos de som blir rammet, sier Benny.

Det er altså Statens vegvesen og politiet som skal håndheve forbudet. Deres jobb blir da å luke ut alle dieselbilene, og bøtelegge disse. Det er en jobb som umiddelbart ikke virker spesielt enkel.

Svare kaos

– Nei, det kan du nok trygt si! Noe av det spesielle her er jo også at dette — i alle fall i første omgang – bare skal gjelde kommunale veier. I Oslo betyr det at en rekke strekninger ikke rammet av et forbud, blant annet Ringveiene og Riksveiene. Her kan man altså kjøre, men svinger du av fra en av disse veiene og inn på en kommunal vei, ja da bryter du loven!

– Jeg ser for meg at dette kan bli et svare kaos. Det er også et godt spørsmål om Vegvesenet og politiet har ressurser til å håndheve dette, også om de virkelig vil prioritere å gjøre det. I alt synes jeg det nå er skapt en temmelig uholdbar situasjon, mitt håp er at man besinner seg og legger dette forslaget på is, avslutter Brooms bilekspert.

Norske dieselbiler har opptil 40 ganger høyere Nox-utslipp

Dieselbileierene rammes hardt når byrådet i Oslo nå vil innføre forbud for dieselbiler på dager med spesielt høy luftforurensning.
Dieselbileierene rammes hardt når byrådet i Oslo nå vil innføre forbud for dieselbiler på dager med spesielt høy luftforurensning.

Gode nyheter: Dette kan redusere utslippene med 70 prosent