Nå er det slutt for dette bilmerket

Legges ned etter en million solgte biler.

Scion slo seg opp som et annerledes bilmerke, skreddersydd for unge kjøpere. De siste årene har profilen blitt mer og mer utvannet, og nå er det slutt. Denne modellen heter iM og i praksis en Toyota Auris med Scion-logoer på.
Scion slo seg opp som et annerledes bilmerke, skreddersydd for unge kjøpere. De siste årene har profilen blitt mer og mer utvannet, og nå er det slutt. Denne modellen heter iM og i praksis en Toyota Auris med Scion-logoer på.

13 år siden de første gang kom på markedet, er det slutt for japanske Scion. Merket som ble lansert for å appellere spesielt til yngre kjøpere, har solgt over en million biler i løpet av disse årene. Men det er eierselskapet tydeligvis ikke fornøyd med.

Nyheten om at Scion legges ned kom som lyn fra klar himmel. Og her skal det gå fort. Modellene skal enten fases ut, eller skifte navn til Toyota i løpet av inneværende år.

Skille seg ut

Dermed er en av bilbransjens mest spesielle satsinger over. Toyota grunnla Scion fordi de slet med å appellere til de yngste bilkjøperne i USA. Blant dem ble Toyota sett på som traust og kjedelig. Scion markerte seg i starten med ganske radikalt og minimalistisk design, i kombinasjon med lave priser.

Målet var å skille seg ut, med biler som våget å være annerledes. Og det var Scion, i alle fall i starten.

De droppet det meste av valgmuligheter og tilbød bare ett utstyrsnivå. Prisen var også fastlagt og ikke til å prute på. "Pure Price" kalte Scion det selv. Målet var å gjøre bilkjøpet så enkelt og ukomplisert som mulig. I tillegg var forhandlernes avanser skviset ganske hardt.

Liten og kul – men helt umulig å kjøpe

Måtte gjøre noe drastisk

Det beste salgsåret for Scion var i 2006, da leverte de ut over 170.000 biler. Fire år senere, i 2010, var dette antallet redusert til 45.000. Det hjalp heller ikke mye at etablerte seg i Canada.

Luften hadde gått ut av ballongen, og det ble etter hvert klart at Toyota måtte gjøre noe drastisk hvis de skulle klare å få nytt liv i satsingen.

I stedet ble det flere innersvinger og Toyota-modeller som ble omdøpt til Scion, noe som fjernet merket fra det som egentlig var poenget fra starten.

Dette er de mest pålitelige bilmerkene

Noen biler i Norge

Nå er det altså slutt, noe konsernet selv blant annet begrunner med at Toyota selv nå angivelig har en langt bedre standing blant unge kjøpere enn de hadde tilbake i 2003. Men likevel blir dette sett på som et aldri så lite nederlag for ellers så suksessrike Toyota.

PS: Scion har aldri blitt tatt inn til Norge via noen importør. Men noen eksemplarer har likevel funnet veien hit som bruktimport. De bilene kan nok være framtidige samlerobjekter.

Nå er det over tre år siden dette merket forsvant fra Norge

Scion satset på høy annerledes-faktor de første årene. Dette er modellen xB som var en viktig imagebygger i starten.
Scion satset på høy annerledes-faktor de første årene. Dette er modellen xB som var en viktig imagebygger i starten.

Dette er storbil med konkurs-rabatt