Den indiske bilgiganten Tata er i disse dager i gang med en storstilt lansering av det som forventes å bli en bestselger for merket. I vår del av verden er Tata kanskje mest kjent som eier av Jaguar og Land Rover. Men de selger altså også biler under egen merkevare.

Og den helt nye bilmodellen deres har virkelig skapt bølger. Tata har nemlig et problem med navnet. Ja, strengt tatt et stort problem.

De vurderer nå å utsette hele lanseringen, naturlig nok med store økonomiske konsekvenser.

Bilen som har vært planlagt i flere år har nemlig det nå litt uheldige navnet Tata Zica.

Samme nevn som et farlig virus

Altså svært nært navnet på det svært farlige Zika-viruset som sper seg som en farsott, bokstavelig talt.

Verdens helseorganisasjon (WHO) satt tirsdag i krisemøter. WHO erklærte på bakgrunn av den raske spredningen av viruset det som en global trussel . Zika-viruset sprer seg med foruroligende hastighet og det rapporteres daglig om nye tilfeller.

I Brasil, som er hardt rammet, er man redd for at det skumle viruset kan gjøre at sommer-OL i Rio da Janeiro ikke kan avvikles.

Så, ja – timingen kunne vel knapt vært verre for lanseringen av en bil med modellnavn Zika. Selv som bokstavene C og K skiller de to, så uttales det likt.

Zica er en kompakt småbil, det viktigste salgsargumentet er lav pris.
Zica er en kompakt småbil, det viktigste salgsargumentet er lav pris.

Slik skal internett gjøre bilturen tryggere

Vurderer å endre navn

Og denne markedsføringskampanjen er ikke av det puslete slaget. Tata har hyret inn verdens mest berømte fotballspiller – Lionel Messi – som frontfigur i Zica-markedsføringen. Reklamevideoen av det kan du se under.

Navnet var selvfølgelig ikke ment å støte hverken de som er syke av viruset eller p rørende. Zica-navnet er rett og slett en forkortelse for Zippy Car, som hentyder at dette primært er en snerten, og lettkjørt bybil.

Hos Tata har det vært krisemøter døgnet rundt den siste tiden. Å endre navn på en bilmodell som er ferdig utviklet og der markedsføringen har startet, vil koste enorme summer. Men samtidig er det mye som tyder på at Tata ikke har noe valg i denne saken.

Tata finnes også i Norge, les mer her:

0:29

Les også: Storselger blir helt ny