Dette navnet får vi ikke se på en nybil igjen

Selv om fabrikken gjør seg klar til en skikkelig offensiv.

Saab-eier NEVS gjør seg klar til å starte et skikkelig comeback, men det blir etter alt å dømme uten dette navnet på bilene.
Saab-eier NEVS gjør seg klar til å starte et skikkelig comeback, men det blir etter alt å dømme uten dette navnet på bilene.

Over fire år har gått siden svenske Saab gikk konkurs. Det skjedde etter noen svært turbulente år, der selskapet kjempet en hard kamp for å overleve.

Det lykkes altså ikke, men konkursboet ble plukket opp av det svensk/kinesiske selskapet NEVS, som umiddelbart gikk ut med store ambisjoner for Saab. Heller ikke det gikk på skinner, og NEVS har måttet ty til konkursbeskyttelse i lengre perioder for å holde hodet over vann.

Elektrisk 9-3

Nå er det imidlertid ny optimisme i Trollhättan. NEVS har den siste tiden rapportert om to store kontrakter med kinesiske aktører. Det handler blant annet om 150.000 biler til selskapet Panda New Energy, og 20.000 biler til China Volant Industry.

Dette er til sammen verdt flere milliarder kroner og vil skape tusenvis av arbeidsplasser.

Bilen som skal produseres, er en elektrisk utgave av gamle Saab 9-3. NEVS eier rettighetene til denne bilen og skal utstyre den med batterier og drivlinje produsert i Kina.

Les mer: Nå gjør de comeback etter konkursen

Ikke aktuelt

Ett stort spørsmål oppe i alt dette, er imidlertid hva bilen skal hete. NEVS har nemlig ikke rettighetene til Saab-navnet, de eier forsvars- og flyteknikk-konsernet Saab AB. NEVS fikk bruke navnet i starten av sin eierperiode, men Saab AB hadde sikret seg en rekke klausuler som gjorde at de kunne dra disse rettighetene tilbake da NEVS havnet i økonomiske problemer.

Saab AB har ved flere anledninger poengtert at det ikke blir aktuelt å la NEVS bruke Saab-navnet etter alt som har skjedd. Og de gjentar det nå – etter nyheten om de nye stor-kontraktene.

– Vi har inndratt muligheten deres til å bruke navnet, og det er ikke noe poeng i å diskutere om NEVS skal få bruke det, sier Saab AB-talsmann Sebastian Carlsson til bransje-nettstedet Autonews.com.

En har stor suksess, den andre kjemper for å overleve

Kommer til Europa?

NEVS-eier Kai Johan Jiang sier på sin side at selskapet nå ønsker å selge den elektriske 9-3 under et navn som er tilpasset det kinesiske markedet.

Planen til NEVS skal være å produsere ved Saab-fabrikken i Trollhättan, samtidig som de skal bygge opp en ny fabrikk i Kina som skal være fullt operativ i 2020.

Det er foreløpig ikke kjent om de utelukkende vil konsentrere seg om det kinesiske markedet, eller om det også er aktuelt å selge elbilen i Europa.

Vi testet den i Sverige: Dette kan bli den aller siste Saaben

Slik ser Saab-9-3 ut i elektrisk utgave. Dette er en av en liten bunke prototyper som ble bygget ved fabrikken i Trollhättan, ment som et lite utstillingsvindu for hva NEVS kunne få til. 
Slik ser Saab-9-3 ut i elektrisk utgave. Dette er en av en liten bunke prototyper som ble bygget ved fabrikken i Trollhättan, ment som et lite utstillingsvindu for hva NEVS kunne få til. 

LES OGSÅ: Snakker om julegave, fikk bestilling på 150.000 biler!