Akkurat nå er det mange som sitter og venter på hva som skjer med Tesla Model X. Den elektriske SUV-en som hundrevis av nordmenn la inn bestilling på for flere år siden.

Produksjon og levering har blitt utsatt, og bilen er fortsatt ikke på plass i Norge.

Vi har snakket med flere kunder, som var tidlig ute med å bestille. En av dem har trukket tilbake bestillingen, fordi han ble lei av å vente, og fordi kursen på den amerikanske dollaren ikke akkurat er gunstig lenger.

En annen savner informasjon om når X-en kommer til Norge, men har ikke avbestilt ennå.

Så langt er det lite informasjon å få rundt lansering her hjemme. Men det ryktes at de første kundene nå skal få bilen til sommeren.

Les også: Dette er den beste elbilen i kulda

– Det er ikke så rart at kundene er utålmodige. Dette har drøyd en stund, og det er lite konkret informasjon å få rundt leveringen av Model X, sier Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Tesla Model X er på vei. Men det er modellen etter denne som virkelig blir spennende, for folk flest, tror Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.
Tesla Model X er på vei. Men det er modellen etter denne som virkelig blir spennende, for folk flest, tror Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Selv synes han imidlertid det er neste modell ut, etter X-en, som er mest spennende.

– Det kan bli en skikkelig game changer, slik Model S var i sin tid.

Volummodell

Han sikter til Model 3. Dette er bilen som skal bli Teslas innstegs- og volummodell. Prisen er ventet å bli halvparten av Model S. Det vil si at du kan få den for rundt 300.000 kroner, avhengig av dollarkursen.

– Det er ikke så mye informasjon som er sluppet om denne bilen, bortsett fra prisen. Den offisielle avdukingen skjer i mars, og Tesla holder kortene tett til brystet.

– Men i følge ryktene skal Model 3 være 20 prosent lettere enn Model S, og det igjen er noe av forklaringen på at den skal klare å kjøre knappe 400 kilometer på én lading. Enn så lenge er det langt mer enn noen av de andre modellene i denne prisklasssen. Dessuten skal den kunne fullades på 25 minutter, sier Møller Johnsen.

Planen skal også være å tilby Model 3 med firehjulsdrift.

Les også: Her er bruktbilene med minst feil

2018

Hvis alt dette viser seg å stemme, og mye tyder på at det gjør det, er det ingen tvil om at dagens elbiler kan få seg en tøff utfordrer.

– Ja, da kan bransjen bli tatt litt på senga, igjen. Slik vi så da Model S kom. Men her går naturligvis utviklingen fort, og mye handler om hvor raskt Tesla klarer å få Model 3 på banen. Erfaringene med både Model S og X er at ting tar lenger tid enn planlagt. Det er derfor grunn til å være noe skeptisk til den opprinnelige planen om lansering av Model 3 neste år. Jeg tipper vi nok skriver 2018 før den er på plass, sier Møller Johnsen.

Les også: Neida, Tesla Model S er ikke perfekt ..

Kompakt-SUV

I tillegg til Model 3, er det rykter om at det skal komme en kompakt-SUV. Flere nettsteder i USA skrev i vinter at bilene skulle avdukes samtidig i mars. Men dette har Tesla gått ut og avkreftet i ettertid.

– Jeg er ikke tvil om at det kommer en SUV/crossover, basert på plattformen til Model 3. Spørsmålet er når, og hva den skal hete. Men at det også vi være en modell som kan få volumet til å øke betydelig er det ingen tvil om.

Les også: Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Nissan og Chevrolet

Det nærmest en kommer Teslas rekkevidde, blant dagens mer folkelige elbiler, er Nissan Leaf. Den japanske bilprodusenten har nylig lansert sin nyeste versjon av denne, med forlenget rekkevidden til 250 kilometer. Akkurat nå er dette uten tvil den av de folkelige elbilene som går lengst på en lading.

Nye Nissan Leaf har 250 kilometers rekkevidde.
Nye Nissan Leaf har 250 kilometers rekkevidde.

– Nissan var jo tidlig ute, og har også spennende planer for neste generasjon Leaf. Den ventes om noen få år, og her snakkes det om et 60kWt batteri som ikke er fysisk større enn dagens 30kWt-batteripakke, og som skal kunne gi en rekkevidde på 500 kilometer. Neste år kommer også Chevrolet Bolt, som skal klare 320 kilometer.

– Det er mange som har spennende ting på gang nå, både på elbil-, ladbar hybrid- og hydrogenbilfronten. Det er sannelig ikke lett å sette to streker under hvilke biltyper som vil være dominerende om 10-15 år, understreker Brooms redaksjonssjef.

Les også: – Vi kan få et prisras på elbiler