Moro-bilen begynner å bli billig

Så lite koster "Petter Solberg-bilen" nå.

Subaru Impreza WRX. Før en uoppnåelig drøm - nå får du den til under 100.000 kroner. 
Subaru Impreza WRX. Før en uoppnåelig drøm - nå får du den til under 100.000 kroner. 

Den blå bilen med de gullfargede felgene, store spoilere og digre tåkelys i frontfangeren er smått legendarisk etter utallige seiere i rallyløyper verden over. Ikke minst med Petter Solberg bak rattet. Vi snakker om Subaru Impreza WRX.

Det er ikke rent få som har drømt om ha en slik bil i garasjen. Men som med mange andre drømmer ble også disse drømmene stoppet av mangel på penger.

Slik sett kan det faktisk være en god ide å blåse støv av gamle drømmer nå. For tiden har gått, og det gjør noe med bruktbilprisene.

Dette er første generasjon Subaru Impreza WRX som du nå får for godt under 100.000 kroner. 
Dette er første generasjon Subaru Impreza WRX som du nå får for godt under 100.000 kroner. 

Godt under 100.000 kroner

Rally-jernet begynner nemlig å bli billig på bruktmarkedet. Nå skal vi ikke akkurat påstå at du får den for lommerusk, men om du har muligheten til å bla opp 100.000 kroner – ja, da kan du absolutt få et brukbart eksemplar. Da snakker vi heller ikke om de aller eldste bilene, men om biler fra tidlig på 2000 tallet.

Så, ja – det er absolutt bruktbil med en del år på nakken vi snakker om.

Men på den annen side – om man skal legge 100.000 kroner på bordet for en bil, så skal man kanskje slite litt for å finne en morsommere bruktbil enn denne på vinteren?

Det ligger flere slike til salgs i Norge nå. Den billigste, en 2,0 GT med 218 hk, koster 60.000 kroner.

For 150.000 kroner begynner det å bli veldig mye å velge i.

Slik skal internett gjøre bilturen tryggere

Bilen krever litt tilvenning - da er den til gjengjeld kjempemorsom. Petter Solberg fra sin tid i Subaru på bildet over
Bilen krever litt tilvenning - da er den til gjengjeld kjempemorsom. Petter Solberg fra sin tid i Subaru på bildet over

Krever tilvenning

Det er klart at en frisk og sprek turbomotor, firehjulsdrift, godt avstemt hjuloppheng og presis styring gir betydelig moro-faktor.

Men direkte lettkjørt er den ikke. Det er en bil som krever en viss tilvenning og som kan finne på å straffe deg både hardt og brutalt om du viser overmot... Den mangler blant annet antiskrens, som er standard på alle nye biler nå.

Men kjøregleden vil øke i takt med at du blir kjent med den. Bilen gir gode tilbakemeldinger og reagerer kjapt på kommandoer, når du kommer dit at du blir sjefen over bilen – og ikke omvendt.

De første bilene ble lansert i Japan i 1992. Til Norge og Europa kom den i 1994. I 1997 fikk den en facelift. Mens det i 2001 kom en ny generasjon som veide 200 kilo mer, som var mer komfortabel og stillere, men ikke fullt så leken...

Mange har ventet på den i over 40 år

Ikke veldig spennende innvendig. Bildet er fra en 2004-modell WRX STI.
Ikke veldig spennende innvendig. Bildet er fra en 2004-modell WRX STI.

Tøffere utenpå enn inni

En Impreza WRX er tøffere utenpå enn inni. Men stolene er gode og det samme er rattet – og det er tross alt det viktigste i en bil som dette. Resten av interiøret er litt typisk Japan-kjipt, med mye hard plast og ikke veldig spennende design. Til gjengjeld er det sjelden at noe går i stykker.

Plassen er heller ikke kjempegod, men slett ikke verre enn at de fleste lever godt med den. Det er liksom andre ting som er i fokus med en slik bil.

Den generelle kvaliteten er på typisk Subaru-vis veldig god, men det er allikevel en del ting man absolutt bør sjekke før kjøp.

Motoren er i utgangpunktet veldig solid, men oljeforbruk forekommer. Det samme gjør lekkasjer i for- og bakkant av motoren. Sjekk nøye. Turbohavari forekommer på denne, som på alle andre biler med turbo.

På de første bilene, opp til år 2000, var det noen problemer med rådelagre og veivaksel. Dyrt og omfattende om det går føyka...

Bremser, forstilling og hjuloppheng er også selvskrevne sjekkpunkter.

På så gamle biler begynner også rustproblematikken å gjøre seg gjeldende. Det kommer gjerne først i hjulbuene bak, nederst på dørene og overgangen mellom skjerm og støtfanger.

Drivakselmansjetter er en svakhet på eldre biler og hele drivverket MÅ sjekkes veldig nøye. Mange av bilene er tøft brukt av mange eiere.

Mener denne sporten ikke er noe for damer!

Boksermotoren ser nesten ut som et skjærereir, men er i utgangspunktet veldig solid. 
Boksermotoren ser nesten ut som et skjærereir, men er i utgangspunktet veldig solid. 

Mye moro for pengene

Subaru har generelt dyre deler og er kostbare å reparere om man må bruke merkeverksted.

Er man ung og fartssugen så er det nok heller ikke dumt å sjekke ut forsikringspremien heller...

En original og utrimmet bil er nok å foretrekke, mange har blitt modifisert underveis.

Det er altså en god del ting å se opp for og å passe på. Men leter man opp en fin, velholdt bil i god teknisk stand, så er dette garantert en kommende klassiker og en bil som fortsatt byr på mye moro for pengene. Garantert.

Dessuten er det ikke sikkert at den er dum som investeringsobjekt heller. Passer man godt på en slik bil, er neppe faren for å tape mye penger veldig stor.

Les også: En av de morsomste nybilene du kan kjøpe