– Hei trenger du hjelp? Skal jeg dytte?

–Nei, nei. Dette går så bra, så!

Det er tidlig morgen hjemme på gårdsplassen min. En temmelig nedsnødd og glatt gårdsplass denne dagen. Preget av stort snøfall og dårlig måking. Og en bil som ikke helt er med på notene.

Den potensielle hjelperen er en jente på rundt 20 år. Hun har oppdaget at jeg har en aldri så liten utfordring med å få den knallrøde Ford Mustangen ut på veien. Men etter litt lirking (og måking) klarer jeg det uten hjelp (og kan puste lettet ut med stoltheten noenlunde i behold).

Det er januar og etter en mild og snøfri vinter så langt, har både kulde og snø kommet akkurat samtidig som det var min tur til å prøve nye Ford Mustang. Og det passer jo egentlig helt perfekt. Noe av poenget med denne bilen er jo at du skal kunne ha den som bil nummer én og bruke den året rundt, også i perioder som dette.

Men aller først og i tilfelle du ikke har fått det med deg: Legenden Ford Mustang har altså kommet i helt ny utgave. Denne gangen som en såkalt verdensbil, det betyr i praksis at Ford skal selge den samme bilen over store deler av verden. Det betyr også at Mustang for første gang på veldig mange år selges som nybil i Norge igjen.

Testbilen er som sagt knall rød. Den har 2,3-liters motor på 317 hestekrefter og en prislapp på 747.000 kroner. Mye penger for en en todørs bil med plass til bare fire? Joda, men ikke så veldig mye penger for en sporty bil med over 300 hestekrefter med et design som virkelig skiller seg fra mengden. Dette har jeg gledet meg til!

Godt nedsnødd, og snart skal den ut fra gårdsplassen ...
Godt nedsnødd, og snart skal den ut fra gårdsplassen ...

Vil du vite hva den koster i Sverige? Vi tror kanskje ikke...

Hvordan er den å kjøre?

Hjemme i USA er Mustang en ganske rimelig bil. Det gjenspeiler seg også i prisen der. Men etter å ha vært gjennom den norske avgiftskverna, er det ikke riktig så billig lenger. I praksis får du ganske mye fint fra både Audi, BMW og Mercedes til denne prisen. Ja, det finnes også flere motorsterke biler fra mer folkelige merker i denne prisklassen.

At Mustang egentlig er en rimelig bil, gjenspeiler seg også litt i kjøreegenskapene. Dette er ikke akkurat noen BMW. Til det merkes det godt at hele konstruksjonen er ganske enkel. Understellet er fast satt opp, uten at det blir ubehagelig stivt. Humper og ujevnheter i veien merkes imidlertid ganske godt. Mustang har også fått en rekke elektroniske hjelpemidler, blant annet med flere kjøremodus. Du kan også justere tyngde og respons i styringen, bilen kler litt motstand på dette området. Kjøreegenskapene understreker designet, dette er absolutt sporty!

Og så gjelder det å være forsiktig med gassfoten! Da kollega Vegard kom hjem fra lanseringen av Mustang i fjor, var noe av det første han nevnte at den spant forbausende lett, også på bar asfalt.

Innstillingen er der, men den gjør ikke veldig stor forskjell.
Innstillingen er der, men den gjør ikke veldig stor forskjell.

Da kan du jo tenke deg hvordan det fungerer på snø og is! For all del: Vi har veldig sans for at man ikke kveler all respons i bilen med elektronikk. Men selv i ”Snow / Wet”-modus, skal det veldig lite til før hjulene spinner, og hekken kommer.

I de fleste tilfellene er det bare moro, og ikke noe problem når du har lært bilen litt å kjenne. Men som vinterbil har Mustang noen klare svakheter. Jeg ville i alle byttet ut testbilens piggfrie vinterdekk med piggdekk snarest mulig, hvis dette var min bil. Og så gjelder det å måke gårdsplassen skikkelig og holde seg langt unna høye brøytekanter. Den er nemlig lav også.

Designet er klart retroinspirert, samtidig som det ser moderne ut.
Designet er klart retroinspirert, samtidig som det ser moderne ut.

Alle skulle kappkjøre med Norges første Mustang

Hvordan er plassen?

Her er vi inne på en av tingene som er herlig kompromissløst med denne bilen. Det er tydeligvis ingen som har hengt over Ford-designere og mast om optimal plassutnyttelse og mest mulig plass for de som skal sitte i baksetet. Design trumfer det praktiske, akkurat som det skal være på en bil som dette.

Til tross for at Mustang er en lang bil (4,78 meter) er plassen overraskende snau. Det vil si, den er god foran og OK i bagasjerommet (selv om innlastingen er trang). Det svelger unna 408 liter. Baksetet derimot, er rett og slett lite. Det er kronglete å komme inn og ut, og voksne skal slite med å ha det komfortabelt her.

Ett stykk baksete type trangt.
Ett stykk baksete type trangt.

Ja, også barn har det trangt, særlig for beina. Løsningen blir da å ha forsetene lenger fram enn det som egentlig er komfortabelt. Med andre ord: Dette er en bil for to, de har det til gjengjeld svært bra i de lavtmonterte Recaro-stolene. Et lite minus ved dem forresten: Dette er en av veldig få nybiler på det norske markedet som ikke har varme i setene. Jeg blir nesten overrasket over hvor mye jeg savner det på kalde dager!

– Hva gjør du når setevarmen plutselig ikke virker?

Går den bra?

Er du blant dem som tenker at en Ford Mustang MÅ ha V8-er? Da tror jeg kanskje du vil bli positivt overrasket over motoren som bor under panseret i denne bilen! Ja, det er "bare" en firer og den er ikke på mer enn 2,3 liter. Likevel byr den på nok krefter til å kunne matche designet på bilen.

Her snakker vi ground speed! 
Her snakker vi ground speed! 

Kreftene hentes ut via en presis og lettsjaltet, sekstrinns manuell girkasse. Det blir endel giring for å virkelig få ut kreftene, men det gjør ingen ting. 0-100 km/t på under 6 sekunder (nærmere bestemt 5,8), gjør at du kjører fra de fleste andre sporty biler på markedet. Da er superbil neste steg.

Lydmessig kunne nok Ford-ingeniørene dratt på litt mer. De har tunet lyden, men vi synes den kunne tålt mer.

I forhold til vær og føre i testperioden, var vi ikke i nærheten av å kunne hente ut alt som bor i denne bilen. En ny testtur på bar asfalt står høyt på ønskelista!

Testbilen vekker virkelig oppsikt, det skader naturligvis heller ikke med knall rød farge.
Testbilen vekker virkelig oppsikt, det skader naturligvis heller ikke med knall rød farge.

De testet slitte vinterdekk, blir du overrasket av resultatet?

Finest utenpå eller inni?

Jeg har vært så heldig å få teste ganske mange heftige biler etter hvert, men jeg tror aldri jeg har hatt en testbil som har vakt så mye oppsikt som denne. Dessuten favner den utrolig bredt. Alt fra smågutta på barneskolen når jeg leverer sønnen min ”Kul bil, hva koster den???”, til en eldre dame som kommer bort og sier ”Den har jeg drømt om i mange år, det skal jeg minne mannen min om!”. Og svært mange tomler opp ute i trafikken. Mustangen vekker oppsikt, overalt hvor den kommer.

Mustang er endelig tilbake som nybil i Norge, denne logoen har rike tradisjoner!
Mustang er endelig tilbake som nybil i Norge, denne logoen har rike tradisjoner!

Her har Ford klart kunststykket å treffe både dem som har et forhold til den klassiske Mustangen, og dem som ”bare” ser en tøff, ny sportsbil – og blir imponert. Liker du å bli lagt merke til i trafikken, er dette med andre ord en perfekt bil for deg!

Innvendig er det en litt annen historie. Her skinner det igjen tydelig gjennom at Mustang egentlig er mente å være en rimelig bil. Det er mye billig og hard plast her. Men samtidig redder Ford det ganske bra i land med en del retro-brytere og elementer som fungerer som en bro tilbake til røttene. Likevel, bortsett fra det og setene, er det ikke så mye som minner om at vi sitter i en sportsbil.

Med andre ord: Her er det klar seier til eksteriøret!

Interiøret har særpreg, men i langt mindre grad enn interiøret.
Interiøret har særpreg, men i langt mindre grad enn interiøret.

Her kan du lese testen vår av Mustang da den kom

… og hva er konklusjonen?

I en bilverden der stadig mer handler om kompromisser, er Mustang et herlig unntak. Designet er tro mot røttene. Dessuten har den bra kraftoverskudd, også i denne utgaven. Det er som om hele bilen utstråler ”Slik er jeg, du kan like det eller ikke”.

Ford Mustang

Modell: Fastback 2,3 Ecoboost

Motor: 2,3-liter bensin

Effekt: 317 hk / 434 Nm

Forbruk: 0,80 l/mil

0-100 km/t: 5,8 sek.

Toppfart: 234 km/t

Bagasjerom: 408 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 478 x 191 x 138 cm

Pris fra: 747.000 kroner

Pris testbil: 774.900 kroner

I vårt tilfelle er det helt klart det første. Dette er en feelgood-bil. En bil du smiler når du kjører, og som du også smiler til når du har parkert den. Da tilgir vi gjerne at den er trang og upraktisk for mer enn to personer, og at vinterkjøring tydeligvis ikke var noe særlig tema da den ble utviklet i USA.

Mustang er rett og slett utstyrt med en stor dose personlighet. Ford har lykkes med å oppdatere et klassisk konsept, ta med seg det beste fra historien, og gjøre det til en moderne bil. Samtidig som det er en forbausende kompromissløs bil.

Joda, en Golf GTI gjør mye av det samme. På noen områder gjør den også mer. Men sett en Golf opp ved siden av denne Mustangen, så skjønner du at det er to helt forskjellige måter å tenke bil på. Golfen blir plutselig temmelig pinglete og feminin, selv om den kan kjøre ringer rundt Mustangen på norsk vinterføre.

Da framstår prislappen på 747.000 kroner plutselig som ganske gunstig. Du får naturligvis enda mer råskap hvis du velger en superbil, fra for eksempel Italia. Men da er også prisen en helt, helt annen. Til under en million kroner, skal du slite med få finne en bil som er morsommere enn dette!

Sjekk hva Kristoffer (19) betalte for drømmebilen i USA

Ford Mustang anno 2016 er en overraskende kompromissløs bil, det har vi sans for!
Ford Mustang anno 2016 er en overraskende kompromissløs bil, det har vi sans for!

Klassisk Mustang: Skapte rene opptøyer da den ble lansert