Det amerikanske kjælenavnet sier mye: "Rambo-Lambo". I 1985 fantes det nemlig ingenting tøffere enn Rambo som herjet på kinolerretet i «Rambo: First Blood Part II». Til og med president Reagan refererte til filmen. Da så Lamborghini presenterte sin gedigne firehjulstrekker LM002 i 1986, var det kanskje ikke så rart at navnet «Rambo Lambo» satte seg fast. Tøffere bil enn dette fantes rett og slett ikke!

Norge har gjerne flere unike biler enn man tror, og opp gjennom årene har det vært noen LM002 innom norsk jord. En skipsreder skapte furore da han brukte sin LM002 til å kjøre opp den lokale slalåmbakken (noe han visstnok ikke hadde klart med noen andre firehjulstrekkere), og selv fikk undertegnede prøve en LM002 oppe i Bodø av en svært hyggelig eier for ti år siden.

Lamborghinien virker å være i god stand. Faksimile: Finn
Lamborghinien virker å være i god stand. Faksimile: Finn

Slett ingen dum pris

At en LM002 er til salgs på Finn er imidlertid ikke hverdagskost, men nå har Porsche Center Stavanger en 1986-modell som har gått 19.500 km til salgs. Prisantydning er 2.100.000 kroner, noe som umiddelbart virker som et godt kjøp. Bilen ser riktig så pen ut på bildene, og prisen kommer godt ut sammenlignet med de fem man finner til salgs på tyske Mobile. De ligger fra 18.0000 til 250.000 Euro, som blir fra 1,7 til 2,3 millioner kroner, og da må man også huske på 25 prosent moms.

En annen ting er at LM002 garantert kommer til å stige mye i pris de neste ti årene. For de siste årene har prisene for eldre Lamborghinier skutt i været, og alt henger sammen med at de mest attraktive modellene tar de andre med seg i dragsuget. Først gikk Miura-prisene til værs, og dro med seg 70-talls modellene av Countach, som igjen dro med seg andre modeller fra 60- og 70-tallet. Nå ser det ut som om 80-talls Countach har begynt å røre på seg, og det vil igjen dra med seg de to andre Lamborghiniene fra 80-tallet: Jalpa og LM002.

Med V12 hentet fra superbilen Countach så blir det seriøse krefter i bilen. Faksimile: Finn
Med V12 hentet fra superbilen Countach så blir det seriøse krefter i bilen. Faksimile: Finn

Ekstremt dyr i drift

Men om prisen er hyggelig og bilen vil stige i verdi, så kan man heller ikke komme fra at en LM002 kan bli ekstremt dyr å holde vedlike. Reservedeler er vanskelige å finne (og koster skjorta) og vedlikehold koster flesk. Som alle veteraner bør den brukes, og det første lommeboken din kommer til å merke er bensinutgiftene. For en LM002 har et abnormt bensinforbruk som stiller selv den tørsteste 70-talls amerikaner i skyggen. I 1989-utgaven av Road Report blir forbruket oppgitt til 3,2 liter per mil på blandet kjøring.

Norsk bestselger har blitt helt ny

Det er to enkle grunner til bilens tørst. For det første er det motoren. Lamborghini tok nemlig V12-motoren fra superbilen Countach, og plasserte den under panseret på LM002. Det betyr en 5,2-liters V12 på 455 hestekrefter (med noen hester mindre i LM002 grunnet lavere kompresjon for å takle dårligere bensin). Legg til firehjulstrekk, et karosseri like aerodynamisk som et hangarskip og en egenvekt på 2,7 tonn, og du får et hinsides bensinforbruk. Med en bensinpris på 15 kr literen, så vil det koste 4350 kroner å tanke full tank (bensintanken er på 290 liter)…

Undertegnede på kjøretur med LM002 for over ti år siden. 
Undertegnede på kjøretur med LM002 for over ti år siden. 

Et brutalt beist

Skal man være objektiv er heller ikke kjøreopplevelsen det helt store. Undertegnede har kjørt mange Lamborghinier opp gjennom årene, og LM 002 var en av de underligste i så måte. Bilen føles gigantisk, og gir mer følelsen av å sitte i en gammel Land Rover enn i noe italiensk. Men interiøret er svært luksuriøst, noe som ikke helt harmonerer med den primitive fjæringen, støynivået fra tolveren og finishen som ikke akkurat var på toppnivå i Italia på 80-tallet.

Så lett gjør du bilen ny innvendig

Men LM 002 er et brutalt beist, noe som jo ga den kallenavnet «Rambo Lambo». For det første er bilen utrolig rask. 0-100 km/t går unna på 8,5 sekunder, og det er det samme som en kjapp GTI-bil på midten av 80-tallet. Så er den brutal i terrenget, med enorme hjul, 43 centimeters bakkeklaring, firehjulstrekk og de voldsomme kreftene fra V12-motoren. Deretter er det selve utseendet, som satte standarden for hvordan en virkelig barsk offroad-maskin skal se ut.

Et garantert framtidig samlerobjekt. Lamborghini LM002 er råtøft! Faksimile: Finn
Et garantert framtidig samlerobjekt. Lamborghini LM002 er råtøft! Faksimile: Finn

Selg din Testarossa

LM 002 ble legendarisk, og bladet Car and Driver annonserte i 1987 da de fikk teste den: «Selg din Testarossa, det er et nytt statussymbol i byen». Og status-symbol var den. Den første bilen gikk til Kong Hassan av Marokko, og den andre gikk til Formel 1-føreren Keke Rosberg.

Andre berømte eiere var Sylvester Stallone, Eddie Van Halen, Mike Tyson og Tina Turner, samt beryktede folk som Pablo Escobar, Muammar Gaddafi og Uday Hussein (den eldste sønnen til Saddam Hussein). Prisen var 124.000 dollar i 1989. Til sammenligning kostet da en Porsche 911 Turbo Cabriolet 85.000 dollar, og en Bentley Eight 108.700 dollar.

Men til tross for status-tilværelsen og det ekstremt macho imaget, ble bilen en flopp. Kun 301 eksamplarer ble laget fra 1986 til 1992, noe som gjør framtidig samlerstatus enda sikrere. Her er det bare å ta turen til Stavanger og sikre seg en gullkantet investering. Bare husk å få deg et bonuskort på en bensinstasjon i samme slengen…

Nå kan superbilen til James Bond bli din