Norsk bestselger har blitt helt ny

BARCELONA (Broom / TV 2) Vi tester Sportage, her er førsteinntrykket.

Broom-Benny har dratt til sydligere breddegrader, akkurat nå blir nye Kia Sportage presentert for de første journalistene.
Broom-Benny har dratt til sydligere breddegrader, akkurat nå blir nye Kia Sportage presentert for de første journalistene.

Noen modeller kan egenhendig endre imagen til et helt bilmerke.

Det skjer ikke ofte, men noen biler klarer kunststykket. En av dem kom tilbake i 2010, og har siden vært utrolig viktig for Kia her i Norge.

Vi snakker om den kompakte SUV-en Sportage. Den har vært på markedet siden 1993, men det var altså først med tredje generasjon at salget for alvor tok av. Nesten 1,7 millioner biler har blitt produsert av den og i Europa har Sportage modellen alene stått for 27,5 prosent av Kia-salget.

Lanseres i Spania

Sprekt design, konkurransedyktige priser, mye utstyr og ikke minst en unikt god garanti, har vært viktige faktorer for Sportage-suksessen.

Nå er det klart for en helt ny generasjon, og dermed også mange forventninger. Kan Kia klare å gjenta suksessen fra den forrige? Vi har sendt vår egen bilekspert Benny Christensen til Spania og Barcelona hvor nye Sportage akkurat nå blir lansert for pressen.

Det er det på tide å ta en telefon for å høre hva han mener om bilen:

Mannen bak Sportage: – Vi skulle ikke latt ham gå!

Liker det han ser

Ring, ring

– Hallo, Benny her!

– Heisann. Nyter du sommer og sol i Spania?

– Tja… Jo, sola skinner og det er ikke snø her, men temperaturen kunne absolutt vært bedre når det allikevel ikke er skiføre… Jeg har ikke med badebuksa, og hadde nok ikke fått bruk for den heller!

– Bilen da – har du sett noe til den?

– Absolutt. Og jeg liker det jeg ser. Sportage har blitt helt ny, men i motsetning til foregående generasjoner som har vært totalt forskjellige, så ser man her tydelig likhet med modellen den erstatter.

Du kjenner igjen mye fra forgjengeren i nye Sportage, men dette er helt ny bil.
Du kjenner igjen mye fra forgjengeren i nye Sportage, men dette er helt ny bil.

Flaks eller tilfeldig? Les mer om første Sportage her

Mer massiv front

– Det er vel noe om man ikke bør endre for mye på noe som fungerer, tror du ikke?

– Jo, helt sikkert. Men en del endringer er det, så om naboen er normalt oppgående, bør han eller hun få med seg at du har nye bil om du bytter inn den gamle.

– Fronten har blitt mer massiv, det er nye, smalere og høyere plasserte lykter, med moderne lysteknologi. Baklampene er også nye. Den ser ganske tøff ut, hakket mer macho enn tidligere.

Mer plass overalt

– Innvendig har plassen blitt større, setene er helt nye, midtkonsollen vinklet mot føreren. Som alle andre skryter også Kia av høyere opplevd kvalitet og bedre gjennomtenkte løsninger – og det stemmer her. De har løftet bilen flere hakk oppover, akkurat som det bør være med ny generasjon.

– Plassen har blitt bedre både i forseter, bakseter og i bagasjerommet. Det siste har økt fra 465 til 491 liter. Da begynner vi å snakke fullverdig familiebil her, sier Benny.

Her kan du lese vår første test av dagens Sportage

Stille på motorveien

– Hva med det kjøremessige?

– Dette er dag én av lanseringen, der mye av tiden har gått med til reise. Men vi har fått kjørt litt. Førsteinntrykket er at Sportage har blitt mer komfortabel, og har fått litt mer storbilfølelse. Dessuten har de helt klart jobbet med støydempingen. Her går det stille for seg, også i motorveihastigheter. Her har Sportage rykket opp til de beste i klassen.

– Samtidig er den utpreget lettkjørt, akkurat som før. I denne klassen handler det nå en gang ikke om de mest sporty kjøreegenskapene. Da vektlegger kjøperne komfort og høy sittestilling mer.

– Jeg har kjørt det som forventes å bli bestselger i Norge, 2-liter diesel på 136 hk og med 4x4. Det er en veldig bra totalpakke, utpreger seg også med mange detaljer som Kia er flinke på. Slik som tykt og godt ratt, mye komfortutstyr og lett, men ganske presis styring.

Under 300.000,-

– Helt til slutt. Det mange sikkert lurer på er prisene. Kan du si noe kort om dem?

– 289.900 koster den billigste. Da med tohjulstrekk, 1,7-liters diesel og manuelt gir. Vil du ha bensinmotor, må du legge på 10.000 kroner til.

– Og hvis man vil ha firehjulstrekk?

– Da snakker vi 2-liters diesel, noe mer utstyr og 389.900 på prislappen, avslutter Benny før han må løpe for å rekke pressekonferanse med mer informasjon om bilen.

Mer lyst på brukt SUV? Dette er de beste

Kia satser på mye utstyr til gunstig pris, samtidig som de har løftet den innvendige kvaliteten flere hakk. 
Kia satser på mye utstyr til gunstig pris, samtidig som de har løftet den innvendige kvaliteten flere hakk. 

Storebror kan være veldig mye SUV for pengene