Hvem av oss har vel ikke sittet ved kjøkkenbordet hjemme med tegneblokk, blyant eller tusj og kreert de mest fantastiske biler?

Gjerne i sterke farger, litt ujevn linjeføring, med store hjul, grussprut og mye eksos ut av rørene.

På ett eller annet tidspunkt slutter de fleste av oss med dette. Det går vel kanskje på sett og vis opp for oss at disse kreasjonene likevel ikke er så fantastiske – og kanskje er en smule urealistiske. Iherdig innsats til tross så kommer man liksom ikke videre.

Tegner ikke ved kjøkkenbordet mer

Men slik er det ikke for alle. Ole Kristian Bjerke fra Krokstadelva sør for Drammen er eksempel på en som aldri sluttet å tegne biler.

Kanskje var han et naturtalent? Kanskje hadde han mer guts enn oss andre til å fortsette? Kanskje mer lidenskap for streker, former og farger? Eller mest sannsynlig: En god kombinasjon av alt dette.

Ole-Kristian Bjerke jobber nå som designer hos Volvo i Gøteborg. 
Ole-Kristian Bjerke jobber nå som designer hos Volvo i Gøteborg. 

I alle fall – han tegner fortsatt, i en alder av 34 år. Ikke ved kjøkkenbordet hjemme, men hos Volvos designsenter på fabrikken i Gøteborg!

– Jeg har alltid likt å tegne og da særlig biler, men som andre guttunger likte jeg også å leke med biler, forklarer den sympatiske 34-åringen.

– Jeg elsket også å være med pappa i bilbutikker og samle bilbrosjyrer. De har jeg tatt vare på, og jeg har dem hjemme på gutterommet ennå. Vi hadde flere Volvo 240 da jeg var liten, og jeg har nok derfor en overvekt av gamle Volvo-brosjyrer i samlingen min. Det er tilfeldig, men litt gøy nå som jeg jobber her, sier han.

– Da jeg ble litt eldre, begynte jeg å kjøpe bilblader. Særlig var jeg begeistret for sidene der det var skissert kommende bilmodeller. Jeg studerte nøye hvordan strekene var lagt og hvordan man fikk fram skygger og refleksjoner i krom.

Tusjer og tegneblokk er for lengst erstattet med moderne datateknoligi. 
Tusjer og tegneblokk er for lengst erstattet med moderne datateknoligi. 

Volvo kommer med 14 (!) nye modeller på fire år

Veien lå bare der

– Etter hvert fikk jeg tak i litt mer avanserte tusjer, og ja, fortsatte bare å tegne... Jeg kan liksom ikke huske at jeg noen gang tok en beslutning om å jobbe med design. Det lå liksom bare der, som en vei som jeg gikk. Det ble bare slik, forklarer han.

– Jeg studerte industridesign ved høyskolen i Østfold. Tok en bachelor der, før jeg fortsatte med transportdesign i Umå i Sverige. Så jeg har det som kalles Master of Arts. Min første jobb var hos norske Hareide design, hvor jeg jobbet fra 2008 til 2012. En interessant, utfordrende og lærerik periode. Der tegnet jeg alt fra belysning, altså lamper, til butikkinteriør hos blant annet gartnerkjeden Mester Grønn, interiør i tog og panelovener. Ganske variert, men morsomt.

Siden 2012 har Ole Kristian jobbet i Volvo, hvor han er med i eksteriørgruppen. Han har særlig fokus på design av Volvos felger. Det høres kanskje ikke så veldig komplisert ut for oss uinnvidde. Men det er en ganske omfattende prosess, forstår vi.

Kravene er mange. Både til hva felgene tåler både i kollisjon og belasting, til luftmotstanden, til kjøling av bremsene, for å nevne noe.

I prosessen med å ta fram felger starter man med mange skisser. Veldig mange ...
I prosessen med å ta fram felger starter man med mange skisser. Veldig mange ...

Rolf-Arne har en veldig vanlig – men helt spesiell Volvo

Fra 100 til 10

– Ja det er riktig. Når Volvo tar fram en ny modell, som for eksempel helt nye S90 som jeg har jobbet mye med, så skal felgpaletten innbefatte gjerne 10-12 forskjellige felger, i ulik størrelse.

– Det er gjerne en standardfelg, så kommer større og annerledes felger oppover i modellpaletten, samt tilbehørsfelger som selges som ekstrautstyr. Vi starter med et stort antall skisser og ideer. Kanskje rundt hundre i tallet. Disse går gjennom en prosess der vi jobber videre med ideene, men også eliminerer de vi ikke tror på. Fra skissene jobber vi videre i 3D og fysiske prototyper, som etter mange looper med leverandører og ingeniører blir den endelige felgen, forklarer han ivrig.

– Felgene er nok den delen alene som kan endre bilens uttrykk mest radikalt og på en relativt rimelig måte. De brukes da også helt bevisst til å forme de ulike modellenes karakter. Elegante felger har et større antall eiker og en generelt en lys fargepalett, mens sporty felger ofte har fem eiker og kan være veldig grafiske om de er i tofarget mørk / lys utførelse.

Grillen er som et komplisert smykke, påstår Ole-Kristian. Broom-Benny ser litt skeptisk ut ...
Grillen er som et komplisert smykke, påstår Ole-Kristian. Broom-Benny ser litt skeptisk ut ...

Les vår test av Volvo XC90 her

Designer griller også

Men det er ikke bare felger det går i for gutten fra Eiker-bygdene. Da Volvo kjørte en stor facelift på hele modellrangen for noen år siden, var han sterkt delaktig i utformingen av de nye grillene bilene fikk den gangen. Og i følge Ole Kristian er en grill veldig mye mer enn å tette et hull mellom lyktene med netting – og å sette på et emblem.

– Grillen på en bil er ikke ulik en felg på den måten at det er en del som veldig tydelig gir en bil et bestemt uttrykk, forklarer han.

– Også denne ligger det mye jobb bak. Om vi tar det tekniske først, så skal den både gi nok kjøling, samtidig som den også skal være aerodynamisk. Bare ørsmå endringer, vinkling på lamellene, gitteret, eller hva man kaller det, kan gi en helt annen effekt.

Den sitter jo også utsatt til, helt foran på bilen, og for eksempel ved en påkjørsel må vi ta hensyn til at den ikke skal går inn i radiatoren og ødelegger denne, hvilket fordyrer reparasjonen ved et uhell.

Dette er bare noen av felgene som norske Ole-Kristian har vært med å formgi til den nye Volvo S90. 
Dette er bare noen av felgene som norske Ole-Kristian har vært med å formgi til den nye Volvo S90. 

Nå fyller Volvo-klassikeren 40 år

Nesten som et smykke...

– Dessuten skal den jo passe til bilens uttrykk, og sammen med lykter og støtfanger gi bilen en slags identitet, eller fjes. Sint, snill, elegant og så videre. Samtidig skal den gi merkegjenkjenning og gjerne videreføre noen tradisjoner. Slik sett er dette en veldig kompleks og komplisert del.

– Det ligger massevis av detaljer i en grill. Jeg vil nesten si at de er som smykker, sier Ole Kristian ivrig.

Med design av deler vi vanlige knapt tenker på, forstår vi etter praten med Ole Kristian at det ligger mye og hardt arbeid bak. Det er langt fram og mange involverte fram til ett ferdig produkt.

– Ja, noen ganger skulle jeg ønske at prosessen gikk litt fortere, men det er veldig, veldig moro når du ser det du har bidratt med settes i produksjon. Det er det, sammen med den kreative biten, som driver meg, og det gjør at dette er drømmejobben for meg, avslutter Ole Kristian.

Volvo tilbyr bilen egen "fastlege"