Dette var bilen til prinsesse Diana – nå er den til salgs

Forden skilte seg nok ut i kongefamiliens garasjer.

Prinsesse Diana likte å kjøre selv og hun og den sorte Escort RS-en var ofte å se i Londons gater. Foto fra: silverstoneauctions.com
Prinsesse Diana likte å kjøre selv og hun og den sorte Escort RS-en var ofte å se i Londons gater. Foto fra: silverstoneauctions.com

Diana Frances Spencer het hun og ble med ett hele verdens yndling etter forlovelsen med prins Charles i 1981. Hun er bedre kjent som prinsesse Diana og senere Lady Diana.

Hun var en av verdens mest kjente- og mest fotograferte kvinne i sin tid. Den litt mystiske, yndige, beskjedne og stilsikre damen var en super-kjendis. Til hun tragisk omkom i en bilulykke i 1997.

Som seg hør og bør har en britisk prinsesse en britisk bil. Så også for prinsesse Diana. Spreke damer har jo ofte spreke biler.

Kun tre slike biler finnes i sort, nå kan du få kjøpe den ene. Foto fra: silverstoneauctions.com
Kun tre slike biler finnes i sort, nå kan du få kjøpe den ene. Foto fra: silverstoneauctions.com

Fikk ikke ha cabriolet

For Dianes vedkommende var det en sort – og dermed like stilsikker som damen selv – Ford Escort RS Turbo som gjaldt. En bil hun valgte selv.

Den var nok en stor kontrast i garasjen, sammen med kongefamiliens samling av Bentley og Rolls-Royce.

Prinsesse Diana fikk sin RS Turbo i 1985. Før det hadde hun en annen Escort. Nemlig en knallrød XR3i cabriolet. De sikkerhetsansvarlige mente at denne stakk seg for mye ut i London-trafikken og det faktum at den var åpen, eller eventuelt hadde bare en tynn kalesje, gjorde at sikkerheten ikke ble godt nok ivaretatt.

Les også: Denne er så sjelden at entusiastene knapt har hørt om den

En kvikkas i London-trafikken

Bilen var, og er, både tøff og rask. Foto fra: silverstoneauctions.com
Bilen var, og er, både tøff og rask. Foto fra: silverstoneauctions.com

Dermed ble det en RS Turbo i stedet. Ifølge ryktene skal det finnes kun tre slike biler som er sortlakkert fra fabrikk i S1-utgave. (Første generasjon) Alle tilhørende det britiske kongehuset. Den ene av disse ble visstnok brukt som «lokkebil» for å villede pågående journalister og paparazzier, den andre brukte altså prinsessen. Den tredje og siste kan ingen riktig gjøre rede for.

Motoren i RS Turbo er en 1,6-liters bensinmotor med Bosch KE-jetronic bensininnsprøyting og selvfølgelig turbo. Motoren hadde også nyutviklet topplokk i aluminium, nyutviklet kamaksel og natriumfylte eksosventiler for optimal kjøling av disse.

Det høres nok kanskje råere ut enn det egentlig er. Effekten er på 134 hestekrefter / 180 Nm i moment. Men midt på 80-tallet var dette en avansert motor og ytelsene var gode nok til at den lette bilen ble en kvikkas i trafikken.

Les også: Startet karrieren i NSB – denne er ganske unik

Prinsessen like å kjøre selv, selvfølgelig har den rattet på høyre side. Foto fra: silverstoneauctions.com
Prinsessen like å kjøre selv, selvfølgelig har den rattet på høyre side. Foto fra: silverstoneauctions.com

Kjørte gjerne selv

0-100 ble unnagjort på 8,3 sekunder og toppfarten passerte den magiske 200 km/t grensen.

RS Turbo fikk også et bodykit, delvis lånt fra XR3i modellen, men også noe nytt og unikt for denne utgaven. Felgene ble lånt fra Ford RS 1600i. Totalt ble det produsert 8.604 slike biler.

Diana brukte bilen sin regelmessig og ble ofte fotografert i Londons gater på vei til favorittbutikkene eller restaurantene i Chelsea og Kensington hvor hun gjerne tok en lunsj med gode venner. Noen ganger med en ung prins William i baksetet.

En kongelig kjendis av dette kalibret fikk ikke kjøre rundt helt alene. I passasjersetet satt det som regel en livvakt fra The Royalty Protection Command . I denne bilen, som nå altså skal selges, ligger fortsatt kablene til radiosambandet livvakten hadde i hanskerommet. Escorten har også et annet, større innvendig speil, slik at livvakten lettere kunne følge med på trafikken rundt bilen.

Les også: Bård fulgte drømmen og laget seg en helt unik arbeidsplass

Det er ikke satt noen minstepris på RS Turboen, som selges på auksjon i slutten av august. Foto fra: silverstoneauctions.com
Det er ikke satt noen minstepris på RS Turboen, som selges på auksjon i slutten av august. Foto fra: silverstoneauctions.com

Ingen minstepris

Bilen selges på auksjon 27. august. Den ansees som unik med historien som følger med akkurat dette eksemplaret. Det er det anerkjente auksjonshuset Silverstone Auctions som står for salget.

Se salgsannonsen og alle bildene av bilen her:

Dianas bil ble returnert til Ford Motor Company i mai 1988. Prinsessen hadde da kjørt 6.800 miles (Ca. 11.000 kilometer) med den. Hun valgte ofte å kjøre selv framfor å bli kjørt i baksetet på en limousin.

Bilen har siden inngått i private samlinger, den skal være i nær helt perfekt stand og har nå gått rundt 25.000 miles, eller ca 40.000 kilometer. Dokumentasjon på at dette virkelig er den « ekte » Diana-Escorten og historikk følger med.

Det er ikke satt noen forventet salgspris, eller minstepris på bilen. Med tanke på både tilstand og ikke minst den unike historikken er det vel grunn til å anta at den ikke blir helt billig.

Les også: Denne bilen er unik og har tatt helt av på bruktmarkedet

Video: Hils på Frida, en jente med skikkelig bildilla