Så billig kan du få en herlig sommerbil

Dette må du sjekke før kjøp. Se video:

Hva får du egentlig av bruktbil fra 25.000-100.000 kroner? Det ser vi i Broom nå nærmere på.

Vi har samlet et knippe av typiske billigbiler og gir deg våre beste råd: Hva bør du vite om dem, hva som er plusser og minuser og ikke minst: Hva du bør se opp for.

Denne gangen er bilen den lille, snertne roadsteren Mazda MX-5. En billig og relativt driftssikker bil som byr på masse kjøreglede.

Salget av nye cabriolet-modeller har aldri vært lavere i Norge. Vi snakker om markedsandeler på rundt 0,4 prosent av bilsalget. Det betyr bare noen få hundre nye biler hvert år.

I noenlunde nær fortid, var 2004 toppåret, med 1.335 solgte cabrioleter. I tur og orden har mange produsenter stoppet produksjonen av modellene som gir deg flagrende hår og kanskje frysninger i nakkegropa.

På bruktbilmarkedet derimot er det annerledes. Søkeordet «cabriolet» er blant de mest brukte på finn.no. Det betyr at drømmen om å kjøre toppløst fortsatt lever i beste velgående. Mazda MX-5 har i en årrekke oppfylt den drømmen. En drøm som ikke behøver å koste mye.

Mazda MX-5 finnes i fire generasjoner. Den grønne er den første og ble produsert mellom 1989 og 1998. Den gullfargede er andre generasjon som gikk fra 1998 til 2006. Mens den hvite ble produsert fra 2006 til 2016. Fjerde generasjon kom i 2016 og selges ennå. Det er den røde på dette bildet.
Mazda MX-5 finnes i fire generasjoner. Den grønne er den første og ble produsert mellom 1989 og 1998. Den gullfargede er andre generasjon som gikk fra 1998 til 2006. Mens den hvite ble produsert fra 2006 til 2016. Fjerde generasjon kom i 2016 og selges ennå. Det er den røde på dette bildet.

Hva bør du vite om Mazda MX-5?

Mazda fulgte en klassisk roadsteroppskrift da de lanserte MX-5. De plukket deler fra lagerhyllene og satte det hele sammen i et lite, lett og pent roadster-karosseri. Vips så hadde de en morsom og snerten åpen bil som bød på mye kjøreglede.

At dette ble svært vellykket, kan ingen ta fra dem. Bilen er nå verdens mest solgte roadster foran andre sportsbilklassikere som for eksempel MG, Porsche og Triumph.

Første generasjon kom i 1989 og suksessen var fort et faktum. Bilen var lav, lett, med svært presis styring, velbalanserte kjøreegenskaper og en manuell girkasse med nesten psykopatisk presisjon. Motorene var på enten 1,6- eller 1,8-liter og hentet fra Mazdas øvrige modeller.

Effekten var ikke på noen måte rå (mellom 115 og 135 hk), men lav vekt og lavt tyngdepunkt ga bilen «punch» nok til at milene bak rattet på en svingete landevei ble svært underholdende. Kjøreglede måles som kjent ikke nødvendigvis i antall hestekrefter.

At bilene i tillegg hadde Mazdas velkjente kvalitet og driftssikkerhet gjorde ikke saken dårligere. Her behøver man ikke justere forgassere, stifter og tenning eller tette oljelekkasjer mellom hver kjøretur.

Andre generasjon kom i 1999. Den var tro mot det opprinnelige konseptet. Oppskriften var den samme. Nå var vippelyktene borte og bilen fikk noen mindre designjusteringer – også innvendig.

1,8-liters motoren bød på 140 hestekrefter, nok til at 0-100 km/t gikk unna på 7,8 sekunder og toppfarten rundet 200 km/t.

Les også: Ikke mange ville dra på langtur med denne

Det er første (den med vippelyktene) og andre generasjon av MX-5 kan du fp til under 100.000 kroner på bruktmarkedet.
Det er første (den med vippelyktene) og andre generasjon av MX-5 kan du fp til under 100.000 kroner på bruktmarkedet.

Det er primært disse to første generasjonen det handler om som billigbiler til under 100.000 kroner.

Tredje generasjon, som kom i 2006, koster noe mer. Regn med fra rundt 140.000 kroner og oppover. Mens den foreløpig siste MX-5 som kom som 2016-modell, koster rundt 250.000 kroner. Begge disse bygger også på den opprinnelige MX-5 ideen.

En annen fordel med MX-5 er at tilgangen på alt fra slitedeler, til tuning- og stylingdeler er god. De eldste bilene kan også bruktimporteres uten avgifter (eldre enn 20 år), men ikke glem at moms tilkommer.

Utvalget av biler i Norge er også relativt god. Det ligger som regel 15 – 25 slike biler til salgs på finn.no til enhver tid. I alle prisklasser.

Les også: Den gamle Golfen koster nesten en million kroner

Første MX-5 kom helt tilbake i 1989 og vippelykjtene er jo en typisk 80-talls-greie.
Første MX-5 kom helt tilbake i 1989 og vippelykjtene er jo en typisk 80-talls-greie.

Hva må du betale?

Apropos priser: Vi har sett biler til 25.000-30.000 kroner. Dette er da biler som krever både en kjærlig hånd, en velfylt verktøykasse og litt pågangsmot.

For rundt 50.000 kroner får man en kurant bruksbil i grei teknisk stand, men som ikke er helt strøken. Noe påkost underveis må ofte påregnes. Det er vel mer vanlig enn det motsatte på biler i denne prisklassen.

For 100.000 kroner begynner det å hjelpe. Her får man hele, pene og fine biler i god stand og med grei kjørelengde. Tross høy alder. De fleste brukes jo kun på sommeren.

Den generelle tilstanden på disse bilene ser ut til å ha mer å si for prisen, enn årsmodell og kilometerstand.

Mazda bygde også en rekke spesial-modeller av MX-5 underveis. Disse kan ligge noe høyere i pris.

Som nevnt over – tredje og fjerde generasjon koster, naturlig nok, noe mer. Uten at prisene på noen måte er avskrekkende på disse heller.

Kjøper du en fin, eldre MX-5 og tar godt vare på den, tror vi også at du får igjen pengene dine. Dette er i fred med å bli en bil-klassiker!

Les også: Bilklassikere solgt for spinnville priser

Andre generasjon MX-5 er strengt tatt en facelift av den første, men framstår likevel som mer moderne.
Andre generasjon MX-5 er strengt tatt en facelift av den første, men framstår likevel som mer moderne.

Hvem kjøpte den som ny?

De som ville ha en kul, men billig og kjøreglad sportsbil med god driftssikkerhet til fine sommerdager.

De som aldri fikk realisert drømmen om en MGB, eller Triumph Spitfire på 60- og 70-tallet. Nå kunne de finne fram pipa og sixpencen igjen.

«Pene tanter» med store solbriller som ville bli sett i Bogstadveien. Og sikkert en del andre også.

Pluss

Pålitelig, lett og kjøreglad entusiastbil som er bygget er god gammel og klassisk sportsbil-oppskrift.

Minus

Ikke den mest praktiske bilen du kan kjøpe. Er du stor/høy kan du slite med plassen om bord.

Les også: Norges mest solgte – men nå forsvinner den snart

I kjent sportsbil-stil er interiøret relativt enkelt. Man har det man trenger – og det er det.
I kjent sportsbil-stil er interiøret relativt enkelt. Man har det man trenger – og det er det.

Hvor galt kan det gå?

Om du gjør et minimum av undersøkelser før kjøp, slik at du ikke ender opp med et opprustet vrak til overpris, bør dette gå rimelig greit.

De eldste bilene er gamle, noen har gått langt, noen kan være ganske rustne og noen ombygget og trimmet i flere omganger av ulike eiere, der iveren har vært større enn kunnskapen og tilgangen på kapital for å fullføre prosjektet. Disse bilene er ikke nødvendigvis det beste kjøpet.

Vår anbefaling er å lete opp en hel, noenlunde urørt og «ærlig» original-bil som er eid av en entusiast.

Tre tips til obligatoriske sjekkpunkter er: Rust i kanaler, bremser som setter seg og slitt kalesje.

Les også: Vil du heller ha stor statusbil til lavpris?

Hva mener eierne?

Vi i Broom har spurt eierne hva de mener om sin Mazda MX-5. 16 eiere har svart og gitt karakter på sine MX-5, så langt. Vi ønsker oss flere MX-5 anmeldelser. Klikk her så får du se hva eierne mener om bilene sine:

Legg gjerne igjen en anmeldelse av din bil, uansett merke og modell du også.

Les også: Rekorddyre verkstedtimer? Dette kan du heller gjøre selv!

Video: Dette bør du vite før du kjøper Mazda MX-5