Kraftig nedgang i Volvo-salget

Har samme problem som store deler av bilbransjen.

Volvo-salget sank med 27 prosent på verdensbasis andre kvartal i år. Her hjemme er antall registrerte biler ned med nesten 50 prosent så langt i år.
Volvo-salget sank med 27 prosent på verdensbasis andre kvartal i år. Her hjemme er antall registrerte biler ned med nesten 50 prosent så langt i år.

2022 ligger an til å bli et svært dårlig år for bilsalget i Europa. Mange bilprodusenter sliter med delemangel og logistikk. En rekke fabrikker har måttet ta ned produksjonstakten og det er ventelister på mange modeller.

En av dem som merker dette godt er Volvo. De har akkurat lagt frem tall for andre kvartal som viser en betydelig nedgang i antall solgte biler. 143.000 nye Volvoer dette kvartalet er 27 prosent mindre enn det de leverte samme periode i fjor. Da solgte Volvo 195.000 biler.

Nye nedstegninger

Dette går naturligvis også ut over resultatet, men økonomisk sett må Volvo sies å klare seg bra. De hadde inntekter på 71,3 milliarder svenske kroner i denne perioden. Driftsresultatet for Volvo isolert, endte på 4,6 milliarder kroner.

Volvo forklarer nedgangen i antall biler med delemangel som har vart i flere kvartaler. De har også blitt hardt rammet av nye korona-nedstengninger i Kina. Dette har ikke bare gått ut over salg og utlevering av biler i Kina. Det har også påvirket Volvos produksjon av biler i landet – og i Europa. Her skal de ladbare Recharge-modellene være spesielt rammet.

Her kom nyheten: Kuttet ut dieselbilene i Norge

Volvo har måttet stoppe produksjonen ved flere av sine fabrikker de siste årene. Først på grunn av korona-pandemien, så kom utfordringer med både deler og logistikk. Foto: NTB
Volvo har måttet stoppe produksjonen ved flere av sine fabrikker de siste årene. Først på grunn av korona-pandemien, så kom utfordringer med både deler og logistikk. Foto: NTB

Elbilene øker

Volvo bruker denne betegnelsen på ladebare hybrider og rene elbiler. Disse utgjorde 31 prosent av salget i andre kvartal, det er en økning på 24 prosent. I følge Volvo ville tallet vært enda høyere, hvis de ikke hadde hatt produksjonsutfordringer. Målet for 2022 er at elbilene skal utgjøre minst 10 prosent av salget.

Etter mange år med vekst, regner Volvo nå med at salget i 2022 vil ende omtrent på samme nivå som i 2021, kanskje litt ned. I fjor solgte de totalt sett 698.693 biler.

Dette er bilen Volvo aldri laget

Elbilen C40 er siste nytt fra Volvo, dette er også deres nest mest solgte modell i Norge.
Elbilen C40 er siste nytt fra Volvo, dette er også deres nest mest solgte modell i Norge.

Faller også i Norge

Etter det Broom erfarer, har Volvo utfordringer med leveringstid på biler også i Norge. Så langt i år er antall nyregistrerte Volvoer ned med 48,7 prosent. Det gir merket en syvendeplass på registreringsstatistikkene.

Her hjemme er det elbilene som står for en stor del av salget. XC40 har solgt i 1.919 eksemplarer per juni, mens den litt mer sporty C40 har gått unna i 920 eksemplarer. Totalt er det registrert 4.116 nye Volvoer i Norge i årets seks første måneder.

Salget skulle falt – likevel er det motsatt

Video: Dette er en av Norges mest populære bruktbiler