Her er skurkenes favoritt-fluktbil

Rask og diskret er to viktige stikkord her.

Skal man komme seg kjapt og effektivt unna et åsted, er valg av bil viktig. Audi RS 6 er øverst på lista over kandidater til jobben for mange banditter. Illustrasjonsbilde.
Skal man komme seg kjapt og effektivt unna et åsted, er valg av bil viktig. Audi RS 6 er øverst på lista over kandidater til jobben for mange banditter. Illustrasjonsbilde.

Hvis du skulle forsvinne raskt inn i mengden uten å bli lagt merke til – etter å ha gjort noe ulovlig – hvilken bil hadde du da valgt?

Det spørsmålet er det mange kjeltringer og banditter som har stilt seg. Etter et brekk, enten det er ran av en bank, butikk eller på annen måte tyveri, handler det for gjerningspersonene om å komme raskt fra åstedet. Helst uten å bli lagt merke til.

Opp gjennom årene har det vært ulike favorittbiler til denne oppgaven.

Jaguar og BMW

Britiske kriminelle valgte på slutten av 50- og begynnelsen av 60-tallet ofte Jaguar MK2.

Klassikeren BMW 2002 var tidligere en fortrukket fluktbil blant kriminelle.
Klassikeren BMW 2002 var tidligere en fortrukket fluktbil blant kriminelle.

Den tyske terroristgruppen Bader-Meinhof, som herjet på 70-tallet, foretrakk svært ofte BMW 2002. Gjerne den spreke Tii-utgaven.

Såpass ofte brukte de den, faktisk, at onde tunger påstod at BMW var en forkortelse for Baader-Meinhof Wagen …

Opel-versting

På 90-tallet ble Opel Lotus Omega mye brukt som fluktbil. Den var såpass rask at myndigheten ønsket å forby den, samtidig som den var relativt diskret for ikke-kjennere. I sin tid var dette verdens raskeste sedan.

Men akkurat nå ser det ut som om topputgaven av Audi A6, nemlig RS 6 Avant, er mest populær.

Det er i alle fall den tyske kriminelle oftest foretrekker. Det skriver nettavisen berlingske.dk, i en artikkel.

Les også: Dieselbil til 500.000: – Kan fortsatt være et godt kjøp

Siste generasjon Audi RS 6 har 600 hestekrefter, firehjulsdrift og kommer kun som stasjonsvogn – eller Avant, på Audi-språk.
Siste generasjon Audi RS 6 har 600 hestekrefter, firehjulsdrift og kommer kun som stasjonsvogn – eller Avant, på Audi-språk.

Tre ganger Audi RS 6 på rad

Heldigvis har post- og bankran gått kraftig ned, siden kontanter mer eller mindre er en sagablott over store deler av Europa. Kort og digitale løsninger har langt på vei overtatt.

Men senest tidligere i år ble en pengetransport ranet i nærheten av flyplassen i Köln. Fluktbil: Audi RS6.

Tilbake i 2018 ble en annen pengetransport ranet i Berlin. Fluktbil: Audi RS6.

I 2019 skjedde det et større smykketyveri i Dresden. Fluktbil: Audi RS6.

Du ser mønsteret her?

Les også: Noen har hatt heftig bil i tre år – uten å tape ei krone

Rask, diskret og anonym

Det er lite å utsette på førermiljøet i en Audi RS 6.
Det er lite å utsette på førermiljøet i en Audi RS 6.

Audi RS 6 finnes i flere generasjoner. Felles for alle er at de er kjappe og har quattro firehjulsdrift.

Siste generasjon byr på friske 600 hestekrefter og hele 800 Nm i dreiemoment – fra en 4-liters V8 bensinmotor.

Den gjør unna 0-100 km/t på bare 3,6 sekunder. Da er det ikke mange som holder følge …

Toppfarten er 250 km/t. Den er elektronisk begrenset, men det er mulig å få «låst opp» dette, slik at bilen kan lange ut enda mer …

Blander seg med annen trafikk

Ytelsene er selvfølgelig noe av forklaringen på at bilen er så populær til lyssky virksomhet.

En annen faktor er at disse bilene glir ganske ubemerket inn i trafikkbildet i Tyskland, hvor nettopp A6 fortsatt er en svært vanlig bil.

Et tredje moment som trekkes fram er at bilene har en stor bensintank, slik at man kan kommer langt av gårde, uten å måtte stoppe.

En litt tvilsom "hedersbetegnelse" for RS 6, er det kanskje likevel?

Les også: Her er luksusbilen ingen fikk kjøpe

Video: Her kjører vi Audi RS6. – Det er som å danse tango med ei fin dame.