Her satt Nico (30) – med tre brudd i nakken

– Jeg hadde flerret av halve ansiktet.

Slik så lastbilen ut etter velten. Det er nesten utrolig at føreren kunne komme levende fra et så knust førerhus. Foto: Privat
Slik så lastbilen ut etter velten. Det er nesten utrolig at føreren kunne komme levende fra et så knust førerhus. Foto: Privat

Etter flere års positiv utvikling, har ulykkestallene i trafikken i år vist skremmende sterk økning. Antall drepte og alvorlig skadde er høyere enn på lenge.

Nico Åland (30) fra Finnsnes er en del av denne uhyggelige statistikken. Lastebilen han kjørte endte utfor veien ved Ibestad i Troms i midten av juni:

"Det har vært en trafikkulykke på Rolla. Brann og ambulanse jobber på stedet. Politiet er i utrykning til stedet. En lastebil med gravemaskin på skal ha kjørt i grøfta. Fører av lastebil er skadet", sto det kort og konsist i meldingen fra politiet i Troms denne onsdag morgenen.

Åland forteller til Broom at han husker svært lite av det som egentlig skjedde, da lastebilen endte i grøfta. Ikke så rart, for deler av førerhuset på den store bilen ble smadret i sammenstøtet – og der satt Nico, klemt mellom setet og taket. Blodet rant fra hodet, og han kunne ikke bevege seg.

I dette førersetet satt altså NIco Åland – og kom ut i live... Foto: Privat
I dette førersetet satt altså NIco Åland – og kom ut i live... Foto: Privat

Knuste sideruta

Uheldigvis var det bare førersiden som var knust, passasjersiden var helt intakt.

Åland er evig takknemlig for den raske hjelpen han fikk – noe som uten tvil reddet livet hans.

– Faren til sjefen kjørte bak meg, og kom raskt til. Han rev kompressorhornet av førerhustaket og knuste sideruta, slik at beltet kunne løsnes og de kunne få meg ut, sier han.

Åland (30) har tilbragt flere år på anlegg i Sør-Norge før han kom tilbake til hjemtraktene i Troms, der han er ansatt i entreprenørfirmaet A. Paulsen & Sønner.

Mener bilene kan ha skylden for uforklarlige ulykker

– Neppe tålt å ligge lenger

Både brannvesen og ambulanse var veldig raskt på plass.

– Førsteinnsatsen på et slikt ulykkessted er vanvittig viktig. Det at nødetatene var så kjapt ute var uten tvil forskjellen på liv eller død for min del, fastslår han.

– Jeg kan knapt beskrive hvor takknemlig jeg er for at Ibestad Brann og Redning, ambulansen og lokale folk som kom til, var så raskt på plass. Dette er et godt eksempel på hvor viktig det er å ha god lokal beredskap. Jeg hadde neppe tålt å ligge mye lenger med så kraftige blødninger som jeg hadde, sier han.

De kraftige blødningene kom fra omfattende hodeskader.

Det var et dramatisk skadested Ibestad Brann og Redning og øvrige nødetater og andre gode hjelpere kom til. Foto: Privat
Det var et dramatisk skadested Ibestad Brann og Redning og øvrige nødetater og andre gode hjelpere kom til. Foto: Privat

Tre brudd i nakken

– Jeg hadde flerret av halve ansiktet med et kutt som gikk over hele hodet, og som ble lukket med 41 sting og 10 stifter. I tillegg hadde jeg tre brudd i nakken – to i innfestingen til hodet og ett lengre nede, forteller lastebilsjåføren videre.

Han ble fløyet til akuttmottaket på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø med luftambulanse. Her ble han liggende fra ulykkesdagen, som var en onsdag, til mandagen etter.

Åland forteller at både leger og sykepleiere gjorde en fantastisk jobb, og bedringen startet raskt.

En optimist på bedringens vei! Foto: Privat
En optimist på bedringens vei! Foto: Privat

Gledestårer

– Det var ikke fritt for at det kom noen gledestårer etter at jeg klarte å ta de første skrittene på sykehuset, sier han.

Nå venter en lengre sykmelding.

– Jeg skal i første omgang gå med nakkekrage 24 timer i døgnet til midten av september. Da skal det vurderes om jeg må fortsette med den enda litt til. Tilbake på jobb regner jeg uansett ikke med å være før tidlig på nyåret, sier han til Broom.

30-åringen er svært aktiv på sosiale medier, som Snapchat, TikTok og Instagram – og har alltid et glimt i øyet. Derfor er det mange som vet hvem han er.

41 sting og 10 stifter måtte til for å få på plass den lange flengen rundt hodet. Foto: Privat
41 sting og 10 stifter måtte til for å få på plass den lange flengen rundt hodet. Foto: Privat

Flere fartskontroller: - Plaster på skuddsår

– Ulykkestallene på norske veier øker kraftig. Har du noen kommentarer til dette – etter å ha blitt en del av statistikken selv?

– Det kan du tror at jeg har, ja! De økende ulykkestallene er bare en ny bekreftelse på at det trengs mye hardere prioritering av veiutbygging. Samtidig må vi slutte å bygge for trafikken som har vært, men for den trafikken vi må forvente kommer om ti års tid. De veiene som bygges nå er fylt opp fra de åpnes.

– UP er i gang med en kraftig økning av kontrollaktivitet for å hjelpe på situasjonen. Hva tenker du om det?

– Økt innsats fra UP i den situasjonen vi har nå, blir som å bruke plaster på skuddsår.

Firehjulstrekk kan gi mange flere ulykker

Ulykkesbilen fra en annen vinkel. Foto: Privat
Ulykkesbilen fra en annen vinkel. Foto: Privat

Mye motgang

For bilglade Nico Åland ødela ulykken ikke bare jobbhverdagen, men også bilsport-sesongen – aktiv som han er i drifting.

– Juni i 2022 ble den verste måneden i mitt liv. Ulykken var jo verst, men i tillegg mistet vi et verksted vi leide og plassen vi hadde for å skru på bilene våre. Jeg hadde innbrudd i banebilen min – og så røk registerreima i bruksbilen på 40.000 kilometer. Så ja, jeg har hatt bedre måneder, fastslår 30-åringen overfor Broom.

Nico Åland foran ny bil – men det blir en stund før han får sette seg bak rattet igjen... Foto: Privat
Nico Åland foran ny bil – men det blir en stund før han får sette seg bak rattet igjen... Foto: Privat

Video: Plutselig ser Jan Christian rett inn i grillen på lastebilen:

Tesla på autopilot braste inn i lastebil